ارائه خدمات تخصصی حوزه اختلالات خواب در بیمارستان فارابی کرمانشاه

ارائه خدمات تخصصی حوزه اختلالات خواب در بیمارستان فارابی کرمانشاه

سایک نیوز به نقل از ایرنا – رییس بیمارستان فارابی کرمانشاه گفت: این بیمارستان با داشتن سه مرکز تحقیقی – پژوهشی در حوزه اختلالات خواب، علوم رفتاری و توسعه تحقیقات بالینی و با ارایه خدمات در این حوزه ها جزو یکی از مراکز مطالعاتی برتر بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و غرب کشور است.

دکتر«سارا حجتی‌تبار» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه بیمارستان فارابی ۱۲ متخصص و فوق تخصص عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سطح دانشیار و استاد تمام دارد، افزود: واحد آموزش آن از ۱۳۸۰ راه اندازی شده و یکی از مراکز آموزشی مهم استان و غرب کشور در خصوص تخصص روان پزشکی است.

وی همچنین یکی از مهمترین واحدهای بیمارستان فارابی کرمانشاه را فعال بودن کد ۷۲۴ مربوط به درمان سریع بیماران سکته های حاد مغزی عنوان کرد که در کشور چند بیمارستان انگشت شمار با این کد فعال هستند.

حجتی تبار  همچنین از راه‌اندازی بخش مانیتورینگ نوار مغز (عکس نوار مغز؛ عصب و عضله، تست خواب برای درمان اختلال خواب) بیمارستان فارابی در بهار امسال خبر داد و افزود: این بخش یکی از مهمترین واحدها درمان و تشخیص بیماران سرع و تشنج است که بیمارستان فارابی را به یک واحد بین المللی در راستای خدمت رسانی به اتباع کشورهای خارجی مانند کشور عراق تبدیل می کند.

وی همچنین افتتاح بخش «مگا آی سی یو» این بیمارستان با ۲۴ تخت در آینده نزدیگ خبر داد و گفت: تمام دستگاه ها و تجهیزات این بخش ویژه خریداری شده و در حال نصب است و پس از تجهیز بزودی به بهره‌برداری می‌رسد.

بیمارستان فارابی به بیماران روان پزشکی و مغز و اعصاب خدمات تخصصی ارایه می دهد 
رییس بیمارستان فارابی کرمانشاه در ادامه گفت: این بیمارستان ۲۵۷ تخت خوابی به عنوان تنها بیمارستان تخصصی مغز و اعصاب استان؛ در ۲ بخش نورولوژی بیماران سکته مغزی و مغز اعصاب و روان پزشکی آقایان سه بخش و زنان ۲ بخش به صورت تخصصی خدمات درمانی ارایه می دهد.

حجتی‌تبار با بیان اینکه ۱۷۵ تخت این بیمارستان به بیماران بستری روان پزشکی اختصاص دارد، افزود: بیمارستان فارابی دارای ۳۵ تخت بالینی، ۱۲ تخت آی سی یو، یک واحد دیالیز، ۱۸ تخت بخش نورولوژی (مغز و اعصاب) و هفت تخت بیماران سکته مغزی حاد با کد ۷۲۴ است.

وی همچنین گفت: در ۶ ماه نخست امسال؛ بیش از هشت هزار و ۵۰۰ بیمار به بیمارستان فارابی مراجعه کردند که سه هزار و ۵۰۰ نفر آن مربوط به بیماران کرونایی بوده و از این تعداد ۵۱۲ نفر بستری؛ ۱۵۱ نفر در بخش مراقبت ویژه و در نهایت ۴۴۲ از این تعداد بیمار بستری بهبود و ترخیص شد.

حجتی‌تبار اضافه کرد: در ۶ ماه اول امسال ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در خصوص مسائل روان پزشکی به بیمارستان مراجعه کردند که هزار و ۵۰۰ نفر از آنها نیاز به بستری داشتند.

وی همچنین گفت: در این مدت؛ ۲ هزار و ۲۰۰ بیمار نورولوژی یا (مغز و اعصاب ) برای دریافت خدمات درمانی در بیمارستان حضور یافتند که هزار و ۱۰۰ بیمار نیازمند بستری بودند.

پاراکلینک تخصصی و فوق تخصصی فارابی از مجهزترین مراکز درمان غرب کشور است

رییس بیمارستان فارابی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود؛ پاراکلینک تخصصی و فوق تخصصی فارابی را جزو مجهزترین بخش های درمانی مغز و اعصاب و روان پزشکی غرب کشور دانست که به دستگاه ام آر آی، سی تی اسکن با وضوح بالا که در بخش بیماران کرونایی بسیار مفید واقع شد، سونوگرافی، رادیولوژی، پرتوگرافی، دستگاه نواز مغز، آزمایشگاه و دستگاه تست خواب مجهز است.

حجتی‌تبار در ادامه اظهار داشت: ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در ۶ ماه نخست امسال به کیلینک تخصصی و فوق تخصصی فارابی مراجعه کردند که برای آنها ۴۰۰ نوار مغز، ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر واحد تصویربرداری ، ۱۰ هزار ام آر آی و هزار واحد رادیولوژی صورت گرفته است.

وی همچنین به وجود واحد توانبخشی کلینیک تخصصی فارابی در چهار حوزه روانشناسی، روان سنجی و مشاوره ای، گفتار درمانی، حرکت درمانی و بیمارهای ذهنی اشاره کرد.

این مقام مسئول در ادامه از مهمترین برنامه های بیمارستان فارابی را تفکیک فضای پارکلینکی فارابی از بخش بیمارستانی آن دانست و گفت: برخی به خاطر تخصص بیمارستان فارابی در راستای درمان بیماران روان پریش و روان پزشکی برای آنکه انگ (روانی ) نخورند، به این پارکینیک که خدمات بسیار ارزشمندی به بیماران با تعرفه های دولتی ارایه می دهد مراجعه نمی کنند و از خدمات آن در راستای درمان خود بهره مند نمی شود به همین دلیل تفکیک پاراکلینک از بخش اصلی بیمارستان در برنامه است.

حجتی تبار همچنین از تفکیک اوژانس بخش نورولوژی سکته مغزی یا مغز و اعصاب با اورژانس بیماران روان پزشکی در بدنه اصلی بیمارستان یکی از دیگر برنامه این بیمارستان عنوان کرد.

وی همچنین گفت: در بخش پاراکلینیک بیمارستان فارابی قصد داریم واحدهای دندان پزشکی، زنان و اطفال، داخلی، که پاسخگو تمام نیاز های بیماران باشد را نیز راه اندازی کنیم.

حجتی‌تبار همچنین از راه اندازی واحد روان پزشکی کودکان و نوجوانان این بیمارستان برای درمان بیماری روان پزشکی آنان خبر داد.

انگ زدایی از مراجعه کنندگان به بیمارستان فارابی کرمانشاه بسیار ضروری است
این مقام مسئول در پایان یکی از رسالت های اصلی رسانه را انگ زدایی جامعه از مراجعه کنندگان به بیمارستان تخصصی فارابی کرمانشاه عنوان کرد و بیان داشت: این موضوع بسیار مهم است که افراد جامعه بدانند کسانی که به این بیمارستان مراجعه می کنند، لزوما بیماران روانی نیستند، بلکه این بیمارستان برای درمان های مختلفی مانند سکته مغزی، ناراحتی و اختلالات بی خوابی و مسائل پزشکی دیگر به افراد خدمات ارائه می کند.

حجتی‌تبار همچنین افزود: انواع و اقسام مختلف بیماری ها روان پزشکی مانند افسردگی، بی انگیزی، مشکلات گفتاری، حرکتی و ذهنی وجود دارد که افراد برای درمان مراجعه می کنند و باید دیدگاه جامعه در این خصوص عوض شود.

بیمارستان فارابی کرمانشاه در سال ۶۰ به منظور درمان بیماران روان پزشکی تاسیس شده است.

استان کرمانشاه در مجموع ۲۵ بیمارستان دارد که از این تعداد ۱۸ بیمارستان زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی است.

telegram2 files