اثر ذهن بر ناباروری!

اثر ذهن بر ناباروری!

سایک نیوز به نقل از ایسنا/قم مشاور مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم به تشریح اثر ذهن بر ناباروری پرداخت.

لیلا احمدی، کارشناس ارشد روانشناسی، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: اغلب بیمارانی که وارد مرکز درمان ناباروری می‌شوند با مسیری ناشناخته مواجه هستند و از روش‌های درمان، روند درمان و کارهایی که باید انجام بدهند اطلاعی ندارند و این ناشناخته بودن مسیر درمان، برای آن‌ها استرس ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه اگر زوجین از مراحل درمان اطلاع داشته باشند بسیاری از استرس هایشان کاهش پیدا می‌کند، اظهار کرد: برای درمان ناباروری ابتدا باید افراد از لحاظ روانی بررسی شوند؛ زیرا بسیاری از مشکلات ذهنی بر روند درمان تأثیرگذار است؛ برای مثال استرس باعث افزایش غیرطبیعی کورتیزول در بدن می‌شود که این امر سایر هورمون‌ها مانند تیروئید، تستوسترون و پروژسترون را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه کسانی که به مرکز درمان ناباروری مراجعه می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: دسته اول کسانی هستند که از گذشته پر استرس بودند و این استرس را درمان نکردند، اما دسته دوم نیز افرادی هستند که با حضور در این مراکز و به خاطر عدم آگاهی از روند درمان دچار استرس می‌شوند.

افسردگی تا ۶۰ درصد احتمال ناباروری را در مردان افزایش می‌دهد!

وی با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات علمی استرس می‌تواند باعث ناباروری شود، ادامه داد: تحقیقات نشان داده است که مردانی که درگیر افسردگی هستند تا ۶۰ درصد احتمال بارداری در آن‌ها کم می‌شود؛ اما زوجین از این امر اطلاع ندارند و قبل از درمان آن، به سراغ مراکز درمان ناباروری می‌روند در حالی که با درمان افسردگی نیز ممکن است خود به خود باردار شوند.

مشاور زوجین نابارور اضافه کرد: مسئله افسردگی باعث ناباروری در بانوان نمی‌شود اما استفاده از داروهای ضدافسردگی می‌تواند سبب ناباروری در بانوان شود.

وی بیان کرد: بسیاری از افراد استرسی نیستند اما وقتی در مسیر درمان قرار می‌گیرند به دلیل ناشناخته بودن مسیری که در پیش دارند و اضطراب لحظه‌ای که به خاطر نتایج درمان و نظرات پزشک‌ها، دچار استرس می‌شوند.

این محقق ادامه داد: بسیاری از بیماران به دلیل اینکه در مسیر درمان استرس زیادی را متحمل شدند بعد از فرزند دار شدن نیز دچار افسردگی، وسواس فکری و عملی و … می‌شوند و لذت کافی را از فرزند دار شدن نمی‌برند.

وی با بیان اینکه در این مسیر با آموزش تکنیک‌ها به زوجین کمک می‌کنیم تا استرس خود را کنترل کنند، اظهار کرد: با توجه به این که به صورت اختصاصی در حوزه ذهن و بدن کار کردم و ۱۲ سال است که در کنار زوجین نابارور هستم بسیاری از زوجین را مشاهده کرده‌ام که به صورت عمیق بر روی ذهن شان کار کردند و بعد از چند ماه باردار شدند.

مشاور زوجین نابارور بیان کرد: در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم یک روز در هفته را به مشاوره‌های رایگان گروهی اختصاص دادیم تا به افراد آگاهی بدهیم چگونه با کنترل ذهن می‌توانند نتیجه بهتری در روند درمان جسم شان بگیرند.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقی که در آمریکا انجام شده است یک سوم از ناباوری‌ها ریشه در ذهن دارد که به عنوان عوامل ناشناخته بیان می‌شود و یک سوم آن ریشه در ذهن و جسم دارد.

این محقق با بیان اینکه زندگی پر استرس باعث شده است آمار بسیاری از بیماری‌ها افزایش یابد، اظهار کرد: جسم تحت تأثیر ذهن است و در نهایت ذهن آشفته در جسم خلاصه می‌شود و ۷۵ درصد از بیماری‌ها نیز ریشه در ذهن دارد ولی انسان آگاهی ندارد و ذهن را رها می‌کند.

وی با اشاره به اینکه علم ژنتیک اثبات کرده است اساس کار دنیا بر انرژی است و فکر، قدرت کنترل اطراف ژن را دارد، بیان کرد: محیط اطراف سلول، انرژی است و می‌تواند یک بیماری ژنتیکی را کنترل و یا حتی بیدار کند؛ برای مثال بیمارانی داشتم که حتی به آن‌ها پیشنهاد اهدای تخمک شده بود اما با کار بر روی ذهن باردار شدند.

وی تصریح کرد: زوجی دچار ناباروری بودند و از درمان نیز نتیجه نمی‌گرفتند با بررسی‌های روانی متوجه شدیم که در دوران کودکی مدام به این فرد گفته می‌شده است که تو فرزند ناخواسته هستی. اگر چه مادر از روی ناآگاهی این را می‌گفته است اما بر روی ذهن فرزندش تأثیر گذاشته بود و این فرد از مادر شدن می‌ترسید که با دوره‌های عمیق این ذهنیت را تغییر دادیم و فرد باردار شد.

مشاور مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم اضافه کرد: وقتی مسئله‌ای سال‌ها در ذهن فرد تأثیر گذاشته است با یک یا دو جلسه درمان نمی‌شود و برای رفع آن به دوره‌های چند ماهه نیاز است.

وی با اشاره به اینکه انسان از سه بعد روح، جسم و معنویت تشکیل شده است، اظهار کرد: بیماری زمانی رخ می‌دهد که تعادل بین این سه از بین برود، زیرا زمانی که ذهن افکار منفی دارد نمی‌تواند اتصال درستی با روح پیدا کند.

این محقق با بیان اینکه بعد معنوی تأثیر فراوانی در سلامتی افراد دارد و افراد با تقویت بعد معنوی‌شان می‌توانند به آرامش برسند و بسیاری از مشکلات و بیماری هایشان را حل کنند؛ برای مثال برخی از بیماران با وزن کم کردن درمان می‌شوند که مسئله اضافه وزن نیز ریشه در ذهن دارد؛ زیرا بسیاری از افراد رژیم‌های متعدد را تجربه می‌کنند اما بعد از مدتی به وزن قبلی خود برمی‌کردند زیرا بر روی ذهن شان کار نکردند.

وی ادامه داد: در مشاوره‌های ناباروری به زوجین نمی‌گوییم که با ناباروری کنار بیایید بلکه امید را در آن‌ها زنده می‌کنیم و این امید سبب می‌شود که اقدام کنند و نتیجه بهتری بگیرند و اگر چه در مسیر درمان نتیجه با خدا است اما اگر باور داشته باشیم و تکنیک‌های ذهنی را انجام دهیم نتیجه بهتری می‌گیریم؛ اما اگر نتیجه هم نگیریم ناامید و افسرده نمی‌شویم.

telegram2 files