اعطای پروانه اشتغال مشاوره به دانش‌آموختگان رشته‌های غیرمرتبط

اعطای پروانه اشتغال مشاوره به دانش‌آموختگان رشته‌های غیرمرتبط

سایک نیوز به نقل از ایرنا رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور گفت: آزمون صلاحیت حرفه‌ای جایگزین مصاحبه برای دریافت پروانه اشتغال در این حوزه می‌شود و با این طرح، دانش‌آموختگان رشته‌های غیرمرتبط با روانشناسی نیز می‌توانند پروانه اشتغال دریافت کنند.

محمد حاتمی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به دنبال حذف مصاحبه برای دریافت پروانه اشتغال است؛ بنابراین نیازمند یک جایگزین است و پیشنهاد برگزاری «آزمون صلاحیت حرفه‌ای» را در این حوزه مطرح کرد.

وی افزود: در صورت تصویب شورای مرکزی مربوطه این آزمون سالی ۲ مرتبه برگزار می‌شود و متقاضیان اعم از دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط و غیرمرتبط و آموزش‌محور می‌توانند با شرکت در این امتحان و کسب نمره قبولی، در این حوزه فعالیت کنند. برای نمونه، یک متقاضی با مدرک کارشناسی ارشد مرتبط و مدرک کارشناسی غیرمرتبط هم می‌تواند در این امتحان شرکت کند.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در رابطه با علل این جایگزینی گفت: برگزاری مصاحبه برای ارائه پروانه اشتغال از منظر حرفه‌ای اعتبار لازم را ندارد و باوجود دقت و زحمات اساتید این حوزه به دلیل افزایش شمار متقاضیان این رشته در سال‌های اخیر «مصاحبه» قدرت پاسخگویی لازم را نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، اکنون بیش از ۲۵۰ هزار دانشجو در کشور در حال فارغ‌التحصیلی و نزدیک به پنج هزار نفر نیز در نوبت مصاحبه هستند.

بررسی جذب رشته‌های غیرمرتبط برای دریافت پروانه اشتغال

حاتمی ادامه داد: مقرر شده است که هفته آینده یک جلسه به‌منظور بررسی این طرح برگزار شود و موضوع جذب رشته‌های غیرمرتبط نیز مورد بحث قرار گیرد و شورای مرکزی نظام روانشناسی و مشاوره مصوبه‌ای در این زمینه داشته باشد.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره پیش از این نیز از احتمال حذف مصاحبه برای دریافت پروانه اشتغال خبر داده و گفته بود: آزمون صلاحیت حرفه‌ای به دلیل سنجش اطلاعات عملی (و نه دانش نظری) و نیز مراجع‌محوری، بیش از مصاحبه می‌تواند توانایی متقاضیان را ارزیابی کند و بر اساس «بند ۱» ماده قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره یکی از وظایف این نهاد تعیین حدود صلاحیت حرفه‌ای اعضاء است.

telegram2 files