وضعیت سرانه مطالعه کشور انقدرها که گفته می‌شود “سیاه” نیست!

وضعیت سرانه مطالعه کشور انقدرها که گفته می‌شود “سیاه” نیست!

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: همه کتابخانه‌های عمومی کشور به بخش کودک و نوجوان تجهیز شده است و بیشترین اعضای کتابخانه‌ها را این گروه سنی تشکیل می‌دهند.

سایک نیوز به گزارش ایرنا، مهدی رمضانی شنبه شب در نشست با خبرنگاران در بوشهر بیان کرد: گروه سنی کودک و نوجوان در شهرهای مختلف کشور ۶۰ تا ۸۰ درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی را تشکیل می‌دهند، پر امانت ترین کتاب‌ها از آثار این بخش است و  و پرخریدترین کتاب‌ها برای تقویت منابع کتابخانه‌ای را کتابهای این حوزه تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: در ایام هفته کتاب ۴ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های ویژه کودک و نوجوان و ۳۰۰ هزار جلد برای این بخش در سایر کتابخانه‌های کشور ارسال می‌شود.

رمضانی با بیان اینکه تقویت این بخش از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، عنوان کرد: تقویت منایع بخش کودک و نوجوان، تولید کتاب کودک به عنوان تنها حوزه تولیدی این نهاد، تاسیس کتابخانه‌های تخصصی این گروه سنی و برپایی رویدادها و جشنواره‌های مختلف نشان دهنده اهمیت دادن به این گروه سنی در کتابخانه های عمومی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی اظهارکرد: در جذب گروه‌های سنی کودک و نوجوان به کتاب و کتابخوانی گریزی جز ایجاد ارتباط پایدار با آموزش و پرورش نداریم و به این منظور مدل‌هایی نیز طراحی شده که پس از نهایی شدن اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: در تامین منابع بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی آثار تالیفی قوی و متعلق به هویت بومی، فرهنگی و دینی متناسب با اقتضائات ادبیات این گروه سنی در اولویت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

به ادبیات نوجوان به صورت مستقل پرداخته نشده است.

رمضانی اذعان کرد: در زمان حاضر نسبت آثار تالیفی و ترجمه این گروه سنی ۶۰ به ۴۰ به نفع ترجمه است که بحث مالی و اقتصادی در این بخش اثرگذار بوده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: تا کنون به صورت مستقل در عرصه فرهنگ و تولید محتوا به گروه سنی نوجوان پرداخته نشده است و در این بخش ضعف وجود دارد.

رمضانی افزود: همواره در بخش ادبیات و کتاب نوجوان را در کنار کودک یا جوان قرارداده‌ایم در حالی که نیاز نوجوان در هیچ یک از این بخش‌ها نمی‌گنجد طوری که افراد این گروه سنی حاضر نیستند به بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌ها بروند.

ایران از نظر تعداد کتابخانه‌های عمومی در خاورمیانه و دنیای اسلام اول است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ایران با داشتن ۲هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی جایگاه نخست را در میان کشورهای خاورمیانه و جهان اسلام دارد و پس از آن کشور ترکیه یکهزار و ۲۰۰ کتابخانه دارد.

وی اعلام کرد: جایگاه کشور در سطح آسیا نیز مطلوب است و از نظر تعداد کتابخانه‌های عمومی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

رمضانی با بیان اینکه پیش از انقلاب حدود ۳۰۰ کتابخانه عمومی در سطح کشور وجود داشت، گفت: با در نظر گرفتن اینکه آن زمان جمعیت کشور ۳۰ میلیون بود، امروز باید ۹۰۰ کتابخانه داشته باشیم که نزدیک به سه برابر است.

وی افزود: با این حال برای رسیدن به هدف برنامه توسعه جاری کشور باید یکهزار کتابخانه به این تعداد افزوده شود.

وی اظهار کرد: نسل جدید کتابخانه‌های عمومی فراتر از مخازن کتاب و سالن مطالعه است و امکان ارائه ۶۰ خدمت اجتماعی و فرهنگی از قبیل اتاق علم، آموزش‌های متعدد، مشاوره‌های روانشناسی، کاریابی، در این مراکز وجود دارد.

رمضانی گفت: با هدف تنوع بخشی به ارائه خدمات در کتابخانه خلیج فارس به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی استان بوشهر، بازطراحی آن در دستور کار قرار گرفته که بخشی از ان نیز اجرایی شده است.

وضعیت سرانه مطالعه کشور انقدرها که گفته می‌شود “سیاه” نیست.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در زمینه سرانه مطالعه پایش‌های دقیقی انجام نشده و مرکز آمار و دستگاه‌های مختلف در ادوار مختلف اعداد متفاوتی را اعلام می‌کنند.

رمضانی توضیح داد: در یکسال گذشته ۱۱۰ هزار عنوان کتاب با میانگین تیراژ ۵۰۰ نسخه در کشور منتشر شده است؛ در صورتی که شمار کتاب‌های کمک درسی و تجدید چاپ شده را از آن کنار بگذاریم باز هم شمار بالایی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در وضعیت اقتصادی حاضر، ناشران اقدام به چاپ کتابی که خوانده نشود، نمی‌کنند، انتشار این حجم از کتاب در کشور نشان دهنده این است که وضعیت مطالعه کتاب در کشور آنطور که گفته می‌شود بد نیست.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: پر تیراژترین، پرفروش‌ترین و پر امانت ترین کتاب‌ها، مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان است و این از منطق مصرف تبعیت می‌کند.

رمضانی با بیان اینکه گسترش و توسعه فرهنگ مطالعه و مورد مراجعه قرار گرفتن کتاب به طور جدی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی دنبال می‌شود، گفت: با این حال آمار نشر کتاب نشان می‌دهد که سرانه مطالعه در کشور آنطور که گاهی نشان داده می‌شود ، نا امید کننده نیست.

فاز مطالعاتی تاسیس کتابخانه مرکزی استان بوشهر کلید خورد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره تاسیس کتابخانه مرکزی در استان بوشهر اعلام کرد: این مهم با پیگیری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و اهتمام استاندار و نماینده ولی فقیه در این استان فعال شده و در نشست‌هایی که امروز برگزار شد، استاندار برای آغاز فاز صفر و آغاز مطالعات این کتابخانه دستور داد.

وی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به استان بوشهر از نخستین سفرهای استانی بود، گفت: به دلایلی ایجاد کتابخانه بوشهر از مصوبه‌های سفر استانی هیات دولت بیرون ماند که با پیگیری‌های انجام شده برای تامین حمایت‌هایی خارج از اعتبارات سفر برای این پروژه قول مساعد گرفته‌ایم.

رمضانی بیان کرد: پیشنهاد تازه‌ای که امروز برای تاسیس سریعتر کتابخانه مرکزی در استان بوشهر مطرح شد، بهسازی و استفاده از ظرفیت کتابخانه شهید عاشوری واقع در مجتمع فرهنگی ۹ دی بود که در زمان حاضر به دلیل مشکل استحکام بنا تعطیل است.

وی یادآور شد: در زمان حاضر بیشتر استان‌های کشور یا کتابخانه مرکز تاسیس شده و یا در حال ساخت است.

وضعیت بوشهر از نظر امکانات کتابخانه‌ای “بحرانی” نیست.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه اکنون چهار شهر استان بوشهر فاقد کتابخانه عمومی هستند، گفت: هر چند در توزیع ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی در کشور نقص‌هایی وجود دارد اما وضعیت بوشهر را از نظر امکانات کتابخانه‌ای بحرانی نمی‌دانیم.

رمضانی عنوان کرد: در زمان حاضر به ازای هر ۲۵ هزار بوشهری ۱.۶ کتابخانه عمومی وجود دارد، سرانه فضای کتابخانه‌ای این استان ۲.۴متر است و به ازای هر ۱۰۰ نفر ۹۶.۲ کتاب در کتابخانه‌های عمومی بوشهر موجود است.

وی گفت: یکی از اقدامات مورد تاکید رئیس جمهور حضور در استان‌ها و پیگیری مسائل و مشکلات آنها از نزدیک است.

telegram2 files