درمان سرماخوردگی با میوه هایی پاییزی!

درمان سرماخوردگی با میوه هایی پاییزی!

قطعا همه شما با اکثر میوه ها و سبزیجات مفید برای سرماخوردگی آشنایی دارید اما ما می خواهیم از آن پاییزی های خوشمزه ای برایتان بگوییم که شاید کمتر در مورد آن ها شنیده باشید و یا اصلا فکرش را نمی کردید که بتوانند برای سرماخوردگی مفید باشند؛ پس بیایید و این خوشمزه های معجزه آسا را بشناسید.


سایک نیوز به نقل از گروه زندگی
پاییز با تمام زیبایی هایش درحالی به نیمه نزدیک می شود که انواع ویروس های سرماخوردگی یا شاید هم کرونا با سرعت زیادی از هم پیشی گرفته اند و تقریبا هر روزمان با گرفتگی بینی و خس و خس صدا سپری می شود اما قرار نیست این ویروس های مزاحم مانع از لذت ما از فصل رنگ ها و آن خوراکی های خوشمزه اش بشوند‌. تازه خوشمزگی فقط یکی از محاسن آن هاست و اگر بدانید که هرکدامشان چطور می توانند سرماخوردگی را مغلوب کنند، حتی اگر خیلی هم میوه خور نباشید، حتما به سراغشان خواهید رفت. دراینجا می خواهیم شما را با چند خوراکی مفید پاییزی آشنا کنیم که شاید تا قبل از این نمی‌دانستید چقدر می توانند برای سرماخوردگی مفید باشند.

این  تنبل های پرخاصیت

بگذارید قبل از هرچیز بگوییم که تفاوت زیادی بین خواص کدوحلوایی و کدوتنبل وجود ندارد و این توضیحات در مورد هردونوع این کدوها صدق می کند، پس درخرید انواع کدوها وسواس به خرج ندهید و هرآنچه دم دستتان بود را بی معطلی بخرید چون این یک فرصت طلایی است! هرچند که شاید خیلی از شما اصلا اهل خوردن کدوحلوایی نباشید و از خواص شگفت انگیز این تنبل های پرخاصیت هم چیزی ندانید اما قطعا اگر بدانید که کدوحلوایی علاوه بر تمام فوایدش، چقدر می تواند در پیشگیری و البته درمان سرماخوردگی موثر باشد، نگاهتان به این بامزه ها تغییر خواهد کرد.

کدو تنبل شامل انواع ویتامین ها از جمله ویتامین آ، ای و سی، موادمعدنی و آنتی اکسیدان هاست و با افزایش تعداد گلبول های سفید به عنوان یک قرص طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا عمل می کند و حتی برای کودکان نیز توصیه می شود. همچنین کدو حلوایی با تاثیری که روی نرم کردن گلو و خروج ترشحات دارد به عنوان یک داروی ضدسرفه قوی شناخته می شود و با خواص ضدآلتهابی اش معجزه می کند. تا حالا کدو حلوایی نخورده اید یا اصلا نمی دانید چطور باید آن را بپزید؟ خب نگران نباشید می توانید صدها دستور پخت را سرچ کنید یا به توصیه ما، کدوحلوایی را به تیکه های بزرگ برش بزنید، بخارپز و با ترکیب عسل و دارچین میل کنید و یا با آن، انواع سوپ های خوشمزه را بپزید و بدانید که این دو روش برای درمان سرماخوردگی بسیارمناسب است.

لبو لبو داغه لبو…

احتمالا با خواندن این تیتر یاد لبوفروش های دوران کودکی تان افتادید که در روزهای سرد زمستان حسابی بازارگرمی می کردند و ما هم آنچنان جذب رنگ و بوی لبوهای عمودستفروش می شدیم که حتما دهانی شیرین می کردیم اما آیا اصلا می دانستید که این لبوهای داغ و خوشمزه فقط گرمابخش ما در روزهای سرد و شب های طولانی زمستان نیستند و می توانند به شکلی معجزه آسا در درمان سرماخوردگی موثر باشند؟ تعجب نکنید اما بدانید که به اعتقاد برخی کارشناسان خواص لبو حتی از خواص شلغم هم بیشتر است و طبیعتا اثرگذارتر!

 از آنجایی که ویتامین سی در این قرمز خوشمزه به وفور یافت می شود و از فیبر، موادمعدنی و آنتی اکسیدان های بالایی نیز برخوردار است، می تواند به تحریک و تولید آنتی بادی ها و گلبول های سفید کمک کرده و آن ها را به مبارزه ای نفس گیر با ویروس های سرماخوردگی و دیگر بیماری های عفونی بطلبد. همچنین لبو منبع بتائین و کولین است و این توانایی را دارد که التهاب های مزمن را کاهش دهد، پس لبو را از دست ندهید. البته حواستان باشد که بهترین روش استفاده از لبو به خصوص در دوران سرماخوردگی، مصرف ان بدون شکر است، زیرا شکر به خودی خود می تواند سیستم ایمنی را پایین بیاورد. نگران نباشید لبوی بدون شکر هم انقدر خوشمزه است که عاشقش شوید و حتی دلتان بخواهد آن را با ترکیب ماست و یا انواع اش ها نوش جان کنید. راستی یادتان باشد که لبوی زنگ خطر بیماران دیابتی هم به شمار می رود و دیابتی ها باید در مصرف آن محتاط باشند.

انار! مگر می شود؟

انار؟! بله درست خواندید انار؛ همین میوه بهشتی. حتما تعجب کردید و با خودتان می گویید از قدیم شنیده ایم که انار برای سرماخوردگی ضرر دارد و حال بیمار را بدتر می کند. خب ما هم شنیده ایم اما باید بپذیریم که این یک باور غلط است و متاسفانه درمیان اکثر مردم رواج دارد که آن نیز از طبع سرد انار ناشی می شود ولی جالب است بدانید که براساس نظریه متخصصان حوزه تغذیه، مصرف متعادل انار نه تنها برای سرماخوردگی ضرر ندارد بلکه می تواند با خواص فوق العاده اش به روند درمان نیز کمک کند.

 انار به سبب داشتن آنتی ویرال و آنتی اکسیدان قوی(3برابر بیشتر از چای سبز) و میزان قابل توجهی ویتامین سی در افزایش سیستم دفاعی و ایمنی بدن موثر است و همچنین به بهبود بیماری های گوش و حلق و بینی، برطرف کردن ترشحات پشت حلق، علایم الرژی و بیماری های میکروبی کمک می کند. انار پخته می تواند مثل یک آنتی بیوتیک عمل کرده و عفونت های ناشی از سرماخوردگی همچون گلودرد و گوش درد و عفونت ریه بهبود بخشد. ضمنا انار یک انتی هیستامین قوی، یک ادرارآور و تب بر موثر نیز به شمار می رود و برای سرفه هم کاربرد دارد؛ ترکیب انارشیرین با ترکیب نشاسته و شکر برای بهبود سرفه بسیار توصیه می شود. خب حالا که با بخشی از خواص انار آشنا شدید، دیگر دست از باورهای غلط بردارید و فرصت استفاده از این میوه پرخاصیت فصلی را از دست ندهید، حتی اگر همین حالا سرما خورده اید.

خرمالو؛ همان اسمش را نیاور معروف

اینکه چرا بعضی ها با شنیدن نام خرمالو، مورمور می شوند و به اسمش هم آلرژی دارند را نمی دانم، هرچند که فکر می کنم این حس به خاطر گسی خرمالو در هنگام نارس بودن باشد اما با تمام این احوال دوست نداشتن خرمالو به هیچ وجه در ذهنم نمی گنجد. اصلا مگر می شود، پاییز بیاید و از این میوه خوش رنگ و خوش خوراک دل کند؟ البته که همه محاسن خرمالو به رنگ زیبا و طعم بی نظیرش خلاصه نمی شود و این میوه را به سبب خواص فوق العاده اش باید در دسته میوه های بسیارمفید برای سرماخوردگی گنجاند.

 خرمالو غنی از ویتامین ها و موادمعدنی مختلف از جمل ویتامین سی است که به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می کند، میزان هیستامین یعنی عامل آبریزش بینی و چشم را در بدن کاهش می دهد و با افزایش گلبول های سفید، به جنگ عفونت های میکروبی، ویروسی و قارچی می آید. همچنین خرمالوی رسیده برای باز شدن راه های تنفسی مفید است و به تسکین گلودرد، سرفه و نرم سینه سینه کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در خرمالو نیز، خستگی، ضعف های عضلانی و کاهش انرژی حاصل از بیماری را برطرف می کند. تقریبا همه خواص خرمالو برای درمان سرماخوردگی را گفتیم اما حواستان به شیرینی بیش از حد خرمالو و بیماری دیابت باشد. کسانی که دیابت دارند هرگز نباید در مصرف خرمالو زیاده روی کنند. راستی آن هایی که میانه ای با خرمالو ندارند، دلشان نمی خواهد برای یکبار هم که شده طعم بی نظیر خرمالوی رسیده را بچشند و از خواص درمانی آن بهره مند شوند؟

نارنگی نگو، بگو اکسپکتورانت

هروقت کسی می شنود که سرما خورده اید قطع به یقین به شما توصیه می کند که آب لیموشیرین و پرتقال بخورید. بله درست است و همه ما نیز به اندازه کافی در مورد خواص این دومیوه برای بهبود سرماخوردگی می دانیم اما آیا می دانستید که نارنگی، یک رقیب جدی برای ان دوتای دیگر است؟

 خیلی ها در طب سنتی از نارنگی به عنوان شربت اکسپکتورانت طبیعی یاد می کنند. بله همان شربت تلخی که وقتی سرفه هایتان شدید می‌شود، آن را سر می‌کشید و دلتان می خواهد هرچه زودتر شما را از شر سرفه نجات دهد. به واقع، نارنگی خلط آور است و می تواند کمک زیادی برای خروج خلط از گلویتان بکند. البته مصرف نارنگی شیرین برای چنین مواقعی توصیه می شود، چون نارنگی ترش ممکن است تحریک سرفه را به همراه داشته باشد و شاهد نتیجه عکس باشید. این میوه خوش خوراک که تقریبا فقط درفصل پاییز مهمان ماست، دارای مقادیر بسیارزیادی ویتامین سی است که درست مثل همه میوه های دیگری که به شما توصیه کردیم، هم سیستم ایمنی را تقویت می کند، هم به مبارزه عفونت های ویروسی می آید و هم هیستامین بدن را کاهش می دهد. نارنگی همچنین ادرارآور است و سرگیجه و تهوع که معمولا در دوران سرماخوردگی به سراغمان می آید را نیز از بین می برد. راستی اگر مثل خیلی ها درگیر آنفولانزا هستید، دمنوش نعناع و نارنگی را فراموش نکنید. این دمنوش برای کاهش علایم بیماری بسیاری موثر است. حالا که نگاهتان به نارنگی محترمانه تر شده، لطفا این میوه پرخاصیت و خوش خوراک پاییزی را فراموش نکنید.

telegram2 files