فناوری اینترنت رفتار چیست؟

فناوری اینترنت رفتار چیست؟

اگر از ساعت هوشمند یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند؛ این کار در حقیقت با فناوری اینترنت رفتار یا IOB ممکن شده که با دسترسی به اطلاعات و رفتار کاربران نقاط مهم و تأثیرگذار هر کسب و کار را پیدا می‌کند و با ارتباط دقیق‌تر با مشتری باعث ارتقاء و پیشرفت هر کسب و کاری می‌شود.

سایک نیوز به نقل از ایسنا، اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مانند تاکسی‌های اینترنتی استفاده کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی آهنگ‌هایی نزدیک با سلیقه‌اتان به شما، پیشنهاد می‌دهند. اگر این سوال برای شما هم پیش آمده که چطور دستگاه‌های دیجیتال یا اپلیکیشن‌های آنلاین متوجه رفتار و عادت‌های شما می‌شوند؛ جواب تمام این سوالات در «اینترنت رفتارها» یا IOB است.

اینترنت رفتارها در اصل تجزیه و تحلیل رفتاری و روانشناسی اطلاعات جمع­ آوری شده توسط اینترنت اشیاء و منابع دیگر است. داده‌هایی که از این تحلیل‌ها به دست می‌آید می‌تواند به افراد، سازمان­‌ها، دولت و شرکت­‌ها کمک کند تا به شکل مؤثرتری فعالیت کنند و به سود بهتری برسند، به صورت کلی اینترنت رفتارها ترکیبی از سه زمینه فن‌آوری، تجزیه و تحلیل داده­‌ و علم رفتاری است.

به طور مثال هشدار یک ساعت هوشمند راجع به فعالیت‌ بدنی شما  در اصل به وسیله اینترنت رفتار و تجزیه و تحلیل اطلاعاتی است که توسط سنسورهای ساعت جمع آوری شده و بهتر است بدانید همین هشدار ساده، باعث تغییر رفتار بسیاری از کاربران می­ شود و در جهت بهبود سلامتی آن ها تاثیر دارد.

 اینترنت رفتار چگونه در کسب و کار به افراد کمک می­ کند؟

اینترنت رفتارها ابزاری قدرتمند برای بازاریابی و فروش هم هست؛ کسب و کارها و بازاریاب‌ها از این اطلاعات در زمینه‌های مختلف تبلیغاتی استفاده می‌کنند، مثلا بررسی می‌کنند که بر اساس اطلاعات به دست آمده، کدام روش تبلیغات آنلاین برای کاربرانشان مناسب است. این اطلاعات در کسب و کارها کاربرد دیگری هم دارد و به مدیران کسب و کار این فرصت را می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را متناسب با کاربران توسعه دهند. به طور کلی اینترنت رفتار با درک عمیق­‌تر مشتریان، تجزیه و تحلیل عملکرد گذشته و پیش بینی آینده باعث بهبود عملکرد کسب و کارها و رضایت بیشتر مشتریان، می‌شود.

برای مثال یک شرکت بیمه که به طور تخصصی در زمینه بیمه خودرو فعالیت می­‌کند را در نظر بگیرید. این شرکت با طراحی یک اپلیکیشن رفتار افراد در هنگام رانندگی را بررسی کرده میزان سرعت افراد، میزان استفاده از ترمز و … را با استفاده از حسگرهای مختلف اندازه گیری و تحلیل می­‌کند. سپس با استفاده از اطلاعات بدست آمده از این بررسی­‌ها، امتیازی برای هر فرد تعیین می­‌کند؛ هر چه میزان امتیاز کاربر بهتر باشد، تخفیف بیشتری به او تعلق می­‌گیرد.

نتیجه این تلاش‌ها روی رفتار افراد هنگام رانندگی تأثیر می‌گذارد و آن­ها را به رانندگی بهتر تشویق و نزدیک می­‌کند. افراد برای دریافت تخفیف بیشتر، بهتر رانندگی می­‌کنند و به دنبال آن شرکت‌های بیمه شاهد تصادف­‌های کمتری خواهند بود و به این صورت هر دو طرف معامله سود می­‌کنند.

مزایای اینترنت رفتارها چیست؟

طبق اطلاعات سایت اپراتور دوم تلفن همراه، اینترنت رفتار با دسترسی به  اطلاعات و رفتار کاربران نقاط مهم و تأثیرگذار هر کسب و کار را پیدا می‌کند و با ارتباط دقیق‌تر با مشتری یا مصرف کننده باعث ارتقاء و پیشرفت هر کسب و کاری می‌شود. حل مشکلات حوزه فروش و جلب رضایت مشتریان، تجزیه و تحلیل عادات خرید مشتریان، شناخت بهتر محل خرید مشتریان، آشنایی با روش خرید مورد علاقه مشتریان، امکان برقراری ارتباط هدفمند و مؤثر با کاربران، درک بهتر وضعیت بیمار و شیوه زندگی آن در حوزه پزشکی، اجتماعی و غیره از جمله مزایای اینترنت رفتار است.

بر این اساس اینترنت رفتارها به جز در زمینه کسب و کار در  بخش‌های تجاری در حوزه‌های دیگر مثل سلامت و پزشکی، سیاسی، رفتارهای اجتماعی و … هم کارآیی دارد؛ به طور مثال در دوران همه گیری کرونا بعضی از شرکت­‌ها از این تکنولوژی برای اطمینان از رعایت پروتکل­‌های بهداشتی کارکنان در محل کار و ادارات استفاده کردند.

استفاده از اینترنت رفتار چه چالش‌هایی دارد؟    

بزرگ­ترین مشکل اینترنت رفتارها در معرض خطر قرار گرفتن حریم خصوصی کاربران است. اگر اطلاعات به دست آمده از اینترنت رفتارها که نشان دهنده عادت‌ها و رفتارهای افراد است به دست هکرها و مجرمان سایبری برسد ممکن است اتفاقات خطرناکی پیش بیاید؛ مجرمان اینترنتی می‌ توانند از این اطلاعات برای دسترسی به کدهای بانکی و رمزهای شخصی، شناخت عادات افراد و به دنبال آن سرقت اطلاعات حساس آن­ها استفاده کنند.

به دلیل این خطرات احتمالی است که محافظت از حریم خصوصی و بالا بردن امنیت یکی از موضوعات بسیار مهم در اینترنت رفتارهاست که باید به روش­‌های مختلف در جهت بهبود آن تلاش کرد. درواقع IOB آمده است تا تحول بزرگی در صنعت فروش ایجاد کند، پس اگر صاحب یک شرکت هستید و یا در فکر ایجاد یک کسب و کار هستید، خوب است که با این تکنولوژی و جنبه­‌های مختلف آن به خوبی آشنا شوید و آن را به عنوان استراتژی خود انتخاب کنید. نکته مهم این است که پیش از استفاده از اینترنت رفتارها اطمینان حاصل کنید که از امنیت سایبری قوی برای محافظت از اطلاعات حساس و مهم خود برخوردار هستید.

telegram2 files