آیا تلفن همراه را از دست فرزندم بگیرم؟

آیا تلفن همراه را از دست فرزندم بگیرم؟

نخستین راه برای اینکه بچه ها از آسیب های فضای مجازی و تکنولوژی های جدید در امان بمانند، فضای گرم منزل و اعتمادسازی در خانه است. والدینی که با بچه هایشان روابط صمیمانه دارند، کمتر فرزندانشان دچار ارتباطات نادرست می شوند.

سایک نیوز به نقل از فارس نیوز: دنیای تکنولوژی و فناوری زده ی امروز خانواده به ویژه والدین را اجبار می کند تا برای بچه هایشان در مقاطع مختلف سنی مصادیق مختلف تکنولوژی را تهیه کنند، خیلی وقت ها خانواده بل اجبار این کار را انجام می دهند به خاطر درس بچه‌ها مجبور می‌شوند گوشی های موبایل برای بچه ها تهیه کنند یا لپ تاپ با اینترنت در اختیارشان بگذارند اما اینها آسیب‌هایی هم ممکن است به همراه داشته باشند. یکی از مخاطبان با طرح این پرسش از مشاور کودک و نوجوان که «آیا تلفن همراه را از دست فرزندم بگیرم؟» نیازمند پاسخگویی است.

این مخاطب در طرح سوال خود اینگونه نوشته است: «دختر پانزده ساله ای دارم که برایش گوشی موبایل تهیه کردم اخیرا متوجه شدم روابطی در فضاهای مجازی دارد و حتی درگیر یک رابطه هم شده است، سوالم این است که به نظرتان باید گوشی موبایل را از او بگیرم یا خیر و چه کاری درست است؟»

«دکتر مهدی اسماعیل تبار» مشاور و روانشناس کودک و نوجوان» در  پاسخ به این پرسش می گوید: «این راهکار درستی نیست که گوشی موبایل را از بچه بگیرید، قدم اول این است که سعی کنید در روابطتتان اعتمادسازی کنید، یعنی روابطی توام با دوستی و صمیمیت با فرزندتان ایجاد کنید و سپس درباره مسائل مختلف با او صحبت کنید تا بتواند انتخاب های درستی داشته باشد.»

وی در ادامه می گوید: «شما این نکته را باید بپذیرید که مربی زندگی بچه ها، والدینشان هستند نه گوشی های موبایل. بنابراین اگر شما درست با بچه ارتباط برقرار کنید، نیاز به محرومیت بچه از گوشی موبایل نیست. شما باید محتوایی که بلد نیستید را یاد بگیرید و بتوانید نظارت بر کارهای فرزندتان داشته باشید. هر چقدر که اعتماد متقابل والدین و فرزندان تقویت شود، آسیب های فضای مجازی برای بچه ها کمتر می شود. سعی کنید در فضای منزل اعتمادسازی درست انجام دهید، رفتار بچه ها خود به خود اصلاح می شود».

telegram2 files