اهمیت رضایت زناشویی در سلامت روان

اهمیت رضایت زناشویی در سلامت روان

به گزارش سایک‌نیوز با توجه به اهمیت رضایت زناشویی در روابط زوجین در حفظ سلامتی و شادکامی و همچنین عوامل متعددی که در رضایت جنسی زنان نقش دارند، به زنان و همسران آنها توصیه می‌شود که از سلامت عاطفی و جسمی خود محافظت کنند، در تمام جنبه‌های رابطه خود محبت داشته باشند، نیازهای جنسی خود را بشناسند و آن نیازها را آشکارا و با مهربانی با همسر خود در میان بگذارند.

1. عوامل روانی: این عوامل شامل افسردگی، اضطراب، ترس مرضی و… است. افراد افسرده احساس بی‌حسی پایدار، ناامیدی، درماندگی، بی ارزشی و گناه می‌کنند و عموماً تعلق خاطر‌خود را نسبت به زندگی، شغل و سایر فعالیت‌هایی که قبلاً برایشان لذت بخش بوده، از جمله فعالیت‌های جنسی از دست می‌دهند. در پژوهشی که در سال 1385 بر روی 150 زوج بارور و نابارور انجام شد، مشخص گردید که بین رضایت جنسی و افسردگی همبستگی معنادار منفی وجود دارد.
2. بیماری‌های جسمی: بهداشت جنسی عبارت است از یکپارچگی و هماهنگی میان ذهن، احساس و جسم که جنبه‌های اجتماعی و عقلانی انسان را در مسیر ارتقاء شخصیت او سوق داده و منجر به ایجاد ارتباط و عشق می‌شود. بنابراین هرگونه اختلال که منجر به ناهماهنگی و در نتیجه عدم رضایت از رابطه جنسی گردد می‌تواند نارسایی عملکرد جنسی را به همراه داشته باشد. نتیجه پژوهشی با عنوان «اختلال در عملکرد جنسی و ارتباط آن با کیفیت زندگی بیماران زن مبتلا به سرطان» نشان داد که بیشترین اختلال در زنان مبتلا به سرطان در بعد تمایلات جنسی و تحریک یا برانگیختگی جنسی بوده است.
3. شاغل بودن زوجین: برخی یافته‌ها نشان می‌دهند که در روابط زوجین هر دو شاغل مشکلات زوجی مهمی وجود دارد و در مقایسه با میانگین طلاق، طلاق در زوجین هر دو شاغل بیشتر است.
4. ناباروری: در این زمینه پژوهش‌های داخلی نتایج متناقضی در بر‌داشته است. در پژوهشی که مقایسه 150 زوج بارور و نابارور تبریز را در برداشت اختلاف معناداری در شاخص رضایت جنسی بین زوجین بارور و نابارور مشاهده نشد. همچنین در پژوهشی مشابه در مشهد که مقایسه 100 زوج بارور و نابارور بود نیز نتیجه مشابهی به دست آمد. اما در پژوهشی با عنوان «مقایسه سلامت روانی و مشکلات جنسی زنان بارور و نابارور تهران» که بر روی 45 زوج بارور و نابارور انجام شد، مشخص گردید که زنان نابارور در مقایسه با زنان بارور از مشکلات جنسی بیشتری رنج می‌برند.
5. مدت زمان ازدواج و فاصله سنی زوجین: تقریباً تمام پژوهش‌ها به همبستگی منفی بین مدت زمان ازدواج و رضایت از روابط جنسی اشاره کرده‌اند. به عنوان مثال بخشایش و مرتضوی (1388) در پژوهش روی 50 زوج به این نتیجه رسیدند که هر چه از مدت زمان ازدواج زوجین می‌گذرد میزان رضایت جنسی آنها کمتر می‌شود که شاید از بین رفتن تازگی طرفین یک عامل مهم باشد. همچنین نتایج پژوهشی تحت عنوان «ارتباط رضایت جنسی با عوامل فردی در زوجین» نشان داد که رضایت جنسی به طور معناداری با فاصله سنی زوجین و مدت زمان ازدواج مرتبط است. شاهواری و همکاران (1388) نیز در پژوهش خود که روی 1014 زن در گچساران انجام شد به نتایج مشابهی دست یافتند.
6. تحصیلات و درآمد پایین: در این مورد نیز نتایج تحقیقات داخلی متناقض است. پژوهش شاهواری و همکاران (1388) که بر روی 1014 زن انجام شد حاکی از ارتباط معنادار بین رضایت جنسی و وضعیت اقتصادی بود. اما رحمانی و همکاران (1389) ارتباط معناداری بین رضایت جنسی با وضعیت اقتصادی و تحصیلی را در نیافتند (شاهواری و همکاران، 1388).
7. زایمان سزارین: علی رغم آنکه بسیاری از زنان زایمان سزارین را به علت توانایی در برقراری روابط جنسی موفق و راضی پس از زایمان انتخاب می‌کنند اما پژوهش شریعتی و همکاران (1387)، نشان داد که رضایت روابط زناشویی در گروه زایمان واژینال به طور معناداری از سزارین بیشتر بود.
8. الکسی تایمیا: الکسی تایمیا به عنوان مجموعه‌ای از نقایص شناختی و عاطفی در بیان، توصیف، شناسایی و تمایز احساسات تعریف شده است. در پژوهشی که بر روی 100 دانشجوی دختر متأهل به منظور بررسی رابطه الکسی تایمیا با رضایت جنسی انجام شد، همبستگی منفی بین رضایت جنسی و الکسی تایمیا دیده شد.

به گزارش سایک‌نیوز تحقیقات نشان می‌دهد که مسائل جنسی از لحاظ اهمیت در ردیف مسائل درجه اول یک زندگی زناشویی قرار دارند و سازگاری در روابط جنسی از مهمترین علل خوشبختی زندگی زناشویی است. به طوری که اگر این روابط ارضاکننده و کامل نباشد منجر به ناراحتی شدید، اختلافات و حتی از هم‌پاشیدگی خانواده می‌شود.
داشتن اطلاعات کافی در مورد امور جنسی توازن میان مقدار شهوت و تمایل جنسی بین زن و مرد و انجام اعمال جنسی بدون دغدغه و ترس از موضوعات اساسی ارضای تمایلات جنسی است و ازدواج‌های صحیح و مطمئن باعث سازگاری جنس بیشتر می‌شوند. نزدیکی تماس بدنی تنها و فقط به منظور تولید مثل نیست بلکه وسیله نظارت صمیمانه عشق، آرامش و ارتباطی است که با احساس امنیت همراه با حس وابستگی به یکدیگر و ارضای خاطر و غلبه بر تنهایی و جدایی است.

 

بیشتر بخوانید:

۵ باور نادرست در زندگی زناشویی

مهارت‌های ازدواج کارآمد (ارتباط زناشویی)

telegram2 files