چند راهکار مناسب و مهم برای یادگیری بهتر دانش آموزان در فضای مجازی

چند راهکار مناسب و مهم برای یادگیری بهتر دانش آموزان در فضای مجازی

متخصص روانشناسی و محقق در زمینه کودک و نوجوان به۵ راهکار مناسب برای یادگیری کودکان در فضای مجازی اشاره کرد و گفت:انتخاب زمان و مکان مناسب، درست نشستن و داشتن آرامش وتمرکز مهمترین نکات هستند.

نصیره مقدم فر گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا مدارس مجبور به برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت آنلاین شدند و معلمان که قبلاً به طور حضوری تدریس می‌کردند در حال حاضر به صورت اینترنتی با دانش‌آموزان در ارتباط هستند و عملاً خانه‌ها به محل آموزش و تدریس بچه‌ها تبدیل شده است.

وی افزود: در این میان والدین بخصوص مادران نقش پررنگ‌تر و زمان بیشتری را کنار فرزندان خود برای آموزش آنلاین می‌گذرانند و مسلماً با مشکلات زیادی از جمله نا آشنا بودن با آموزش در فضای مجازی، بی انگیزگی بچه‌ها برای حضور داشتن در کلاس‌ها، دغدغه به موقع تمام کردن و فرستادن تکالیف برای معلمان و موارد دیگر روبه رو هستند.

این عضو سازمان نظام روانشناسی به والدین توصیه کرد که با فرزندان خود همدلی لازم را داشته باشند و درک کنند که آنها هم در شرایط سختی هستند، صبور باشند و با تشویق کردن به صورت کلامی و توجه مثبت و دادن جایزه، انگیزه بیشتری را در آنها ایجاد کنند.

وی گفت: ضروری است والدین برای یاری رساندن به فرزندان خود در درس خواندن و آماده کردن فضای مناسب در منزل یکسری نکات را رعایت کنند که به آن اشاره می‌کنم.

مقدم فر اولین نکته را زمان مناسب دانست و گفت:
کارهای مربوط به درس و مدرسه باید نظم و ترتیب داشته باشد. والدین به فرزندان خود نظم، زمان و شیوه استفاده از تبلت و تلفن همراه را آموزش بدهند و این آگاهی را به آنها بدهند که استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه و یا تبلت عوارض جسمانی و آسیب‌های فیزیولوژیکی به همراه دارد و مدیریت این موضوع را خود والدین به عهده داشته باشند، تا بچه‌ها
به بهانه درس خواندن همیشه تبلت در دست نباشند و این امر نظارت مستقیم آنها را می‌طلبد.

دکترای تخصصی روانشناسی دومین نکته مهم را مکان مناسب دانست و گفت: در خانه جای درس خواندن باید تمیز و خالی از چیزهایی که حواس بچه‌ها را پرت می‌کند باشد، میزی به اندازه و نسبت بلندی صندلی به میز باید درست باشد؛ راحت بودن در هنگام درس خواندن بسیار ضروری است، بسیاری از بچه‌ها هنگام حضور در کلاسهای آنلاین در وضعیت دراز کشیده روی کف اتاق یا در تخت هستند، والدین برای فرزندان خود شرح دهند که وضعیت‌های شبیه به خوابیدن موجب خواب آلودگی سریع‌تر می‌شود و درس خواندن با این وضعیت به صورت عادت در می‌آید و بعدها در شرایط عادی نمی‌تواند آنطور که باید به درس خود بپردازند.
نور اتاق هم باید مناسب باشد و مطالعه در زیر چراغ‌های کم نور خسته کننده و خواب آور است.

این محقق در زمینه کودک و نوجوان راست نشستن را موضوع مهم دیگری دانست که باید رعایت شود و تاکید کرد: راست نشستن در هنگام گوش دادن به درس و مطالعه اهمیت زیادی دارد، این وضعیت سر وتنه را نسبت به هم در شرایط هشیاری و بهوش بودن می‌گذارد؛ و مانند آن است که مغز به حالت آماده باش در آمده است، در این راحت تنفس عمیق‌تر صورت می‌گیرد و خون بیشتری، در رگ‌ها و مغز جریان پیدا می‌کند.حرکت و گردش خون نیز راحت تر می‌شود و خون رسانی به مغز آسان‌تر صورت می‌گیرد.وبه این ترتیب گردش خون و احساس و ادراک بهتر و نیز فکر کردن و یادگیری از سرعت و عمق بیشتر برخوردار می‌شود.دانستن این نکات می‌تواند به دانش آموز کمک کند، در هر شرایطی سرو بدنش را در شرایط بهتر قرار بدهد.

مقدم فر چهارمین نکته ضروری را آرامش دانست و گفت:
آرامش برای یادگیری درست ضرورت دارد. به محض اینکه فرزند ما با شرایط ناخوشایند و تلخی رو به رو می‌شود شرایط مغز و فرکانس امواج مغزی تغییر می‌کند و میزان کیفیت آموختن و یادگیری پایین می‌آید، بنابراین مناسب‌ترین شرایط ذهنی برای یادگیری هشیاری همراه با آرامش است.

وی تمرکز داشتن دانش آموزان را نیز ضروری ذکر کرد و گفت: تنها راه و روش برای درست کار کردن و آموختن، تمرکز داشتن بر آن موضوع است، دانش آموزان باید این نکته را بدانند که موقع یادگرفتن درس اگر به موسیقی پر سرو صدا گوش بدهند یا خیالبافی کنند یا به چیزهای نامربوط به درس فکر کنند، چیزی یاد نمی‌گیرند و تنها وقتشان را هدر می‌دهند.برای آن دسته از دانش آموزانیکه در هنگام درس خواندن به کرات حواسشان پرت می‌شود و تحت تأثیر محرک‌های بیرونی و درونی قرار می‌گیرند، تکنیک‌های ذهن آگاهی بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

telegram2 files