جایزه انجمن سلطنتی برای کتاب‌های علمی به نویسنده مبتلا به اوتیسم رسید

جایزه انجمن سلطنتی برای کتاب‌های علمی به نویسنده مبتلا به اوتیسم رسید

 جایزه سال ۲۰۲۰ انجمن سلطنتی انگلیس برای کتاب‌های علمی به یک نویسنده رنگین‌پوست مبتلا به اوتیسم اهدا شد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از گروه فرهنگی ایرنا، دکتر کامیلا پنگ (Camilla Pang) با کتاب تشریح بشر (Explaining Humans) جایزه سال ۲۰۲۰ انجمن سلطنتی برای کتاب‌های علمی را از آن خود کرد. وی در این کتاب با استفاده از روش‌های علمی، پیچیدگی‌های رفتاری انسان را از لنز اختلال طیف اوتیسم خود بررسی می‌کند.  این دانشمند ۲۸ ساله جوان‌ترین برنده جایزه ۲۵ هزار دلاری انجمن سلطنتی است و اولین برنده رنگین‌پوست تاریخ این جایزه است.

به گفته آن آزبورن رئیس هیئت داوران این جایزه، کتاب تشریح بشر یک بررسی هوشمندانه و جذاب درباره نحوه درک رفتارهای انسانی است. وی در این باره می‌گوید:

احتمالا پنگ این کتاب را به عنوان یک کتابچه راهنما برای درک دنیایی نوشته که گاهی با آن احساس بیگانگی می‌کند. اما این کتاب همچنین به درد افراد نرمال یا به اصطلاح نوروتیپیکال نیز می‌خورد تا جهان را از یک زاویه کاملا جدید ببینند.

تشریح بشر؛ سفری بی‌بدیل به دنیای اوتیسم​​​ ​​​​ 

پنگ که فارغ التحصیل مقطع دکترای رشته بیوشیمی از کالج دانشگاهی لندن است، در سن ۸ سالگی به اختلال طیف اوتیسم دچار شد و در سن ۲۶ سالگی به اختلال کم‌توجهی-بیش فعالی یا ADHD.

این دانشمند جوان می‌گوید: کتاب تشریح بشر را نوشتم تا بتوانم سرپا بمانم و افکارم را در واحدهای منسجم طبقه‌بندی کنم. ما انسان‌ها از حواس مختلف‌مان اطلاعات دریافت می‌کنیم اما اگر تمام این حواس خیلی بلند باشند و هیچ فیلتری وجود نداشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ درست مثل این که در تلاش برای تقسیر تمام این علائم گوناگون که اغلب آرام هستند، در یک برزخ گیر افتاده باشید. بیشتر اوقات در تلاش بودم آنچه در پیرامونم اتفاق می‌افتد را درک و پردازش کنم.

وی می‌افزاید: چون مغز من باید برای پردازش تمام اطلاعات پیرامونش انرژی مضاعف بگذارد و همه‌چیز را از زوایای مختلف بررسی کند، به یک دیگ زودپز تبدیل می‌شود که ممکن است بدون هشدار قبلی به جوش آید. گاهی چاره‌ای جز این نیست که با کوبیدن سرم به میز، جیغ کشیدن و دور خود چرخیدن این صدایی که در مغزم می‌کوبد را خارج کنم؛ هرکاری که کمی از این فشار برای «وجود داشتن» را تخلیه کند.

جایزه انجمن سلطنتی برای کتاب‌های علمی، جایزه‌ای نقدی بیست و پنج هزار پوندی است که هر ساله توسط انجمن سلطنتی بریتانیا به برترین کتاب علمی جهان اعطا می‌شود. اهدای این جایزه از سال ۱۹۸۸ آغاز شد و از شناخته شده‌ترین برندگان آن می‌توان به استیون هاوکینگ فیزیکدان و دانشمند برجسته انگلیسی و جرد دایموند دانشمند و نویسنده آمریکایی اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید:

افراد مبتلا به معلولیت ذهنی یا رشدی در مقابل بیماری کووید ۱۹ آسیب پذیرتر هستند.

 

telegram2 files