روش های مقابله با کمرویی و اضطراب اجتماعی

روش های مقابله با کمرویی و اضطراب اجتماعی

بسیاری از محققان و متخصصان، ریشه ی اصلی کمرویی را در ترس یا اضطراب اجتماعی می دانند. در این مقاله به بررسی روش های مقابله با کمرویی و اضطراب اجتماعی می پردازیم.

کمرویی و اضطراب اجتماعی

مشکل اصلی که در غلبه بر اضطراب اجتماعی (Social anxiety) و کمرویی وجود دارد این است که اغلب ما خودمان مانع پیشرفت خود می‌شویم: با قضاوت درباره‌ی خود و دیگران، با ایده‌آل‌گرایی، با پرهیز از عمل و اینکه مدام فکر می‌کنیم به قدر کافی خوب نیستیم.

تخمین زده می شود که تقریباً ۱۷ میلیون بزرگسال آمریکایی در برخی مقاطع معیارهای اختلال اضطراب اجتماعی و کمرویی یا هراس اجتماعی را دارا هستند. تعداد بزرگسالانی که با کمرویی می جنگند از این تعداد فراتر می رود. خوشبختانه برای غلبه بر کمرویی و اضطراب اجتماعی و جلب اعتماد به نفس راه کارهای موثری وجود دارد.

در زیر به بعضی از این راه کارها می پردازیم:

برای مقابله با اضطراب اجتماعی با اطمینان عمل کنید

اعتماد به نفس از طریق عمل، یادگیری، تمرین و تسلط حاصل می شود. به یاد دارید وقتی در حال یادگیری دوچرخه سواری بودید چه کاری انجام می دادید؟ در ابتدا وحشتناک بود، اما بعد از اینکه آن را امتحان کردید، آن را یاد گرفتید و احساس اطمینان کردید. اعتماد اجتماعی به همین روش کار می کند.

احساس اضطراب مشکل نیست؛ اجتناب از تعامل اجتماعی مسئله است. اجتناب را از بین ببرید و بر اضطراب خود غلبه خواهید کرد.

درگیر شوید

این به معنای شرکت در صحبت های کوچک و صحبت با غریبه ها در کافه ها، فروشگاه ها، مسابقات ورزشی و سالن بدنسازی است. علاوه بر این، به افرادی که به صورت عاشقانه جذب می شوند، نزدیک شوید. با آنها صحبت کنید.

زندگی کوتاه است. اگر شما ترد شوید چه کسی اهمیت می دهد؟ در این سیاره هفت میلیارد نفر زندگی می کنند. از شما انتظار نمی رود که همه آنها را دوست داشته باشید یا مورد پسند شما واقع شود. برخی از فرصت ها را بکار بگیرید و خود را برای دیدار با افراد جدید قرار دهید.

چیزهای جدید را امتحان کنید، حتی اگر باعث اضطراب شما شوند

به یک باشگاه، یک تیم ورزشی یا یک کلاس بداهه بپیوندید. یک پروژه جدید انتخاب کنید، یک کار دشوار را در محل کار انجام دهید یا یک مهارت جدید بیاموزید. کاری کنید تا از منطقه راحتی خود خارج شوید.

بخشی از غلبه بر کمرویی، ایجاد اعتماد به نفس در چندین زمینه از زندگی شماست و اجازه ندهید اضطراب، ترس از شکست، ترس از رد شدن یا ترس از تحقیر شدن به شما راه پیدا کند. با انجام فعالیتهای جدید، با ترس خود از ناشناخته روبرو می شوید و یاد می گیرید که اضطراب خود را کنترل کنید.

برای مقابله با اضطراب اجتماعی صحبت کنید

تمرین سخنرانی را شروع کنید و در هر فرصتی به گفتن جوک یا داستان بپردازید. در تمام زمینه های زندگی خود صحبت و بیان بیشتری داشته باشید. چه در محل کار، چه با دوستان، چه با افراد غریبه باشید. بگذارید صدا و ایده های شما شنیده شود.

افراد با اعتماد به نفس مشغول این نیستند که فکر کنند آنچه را که باید بگویند همه دوست داشته باشند. آنها ذهن خود را صحبت می کنند زیرا می خواهند با دیگران به اشتراک بگذارند، درگیر شوند و با آنها در ارتباط باشند. شما هم می توانید این کار را انجام دهید. اضطراب و کمرویی دلیلی برای ساکت ماندن نیست.

خود را آسیب پذیر کنید

ترس از قضاوت به اضطراب و کمرویی اجتماعی کمک می کند. تنها راه برای غلبه بر این ترس، آسیب پذیر بودن خود است. این کار را با افرادی که به آنها نزدیک هستید تمرین کنید و به آنها اعتماد کنید. ممکن است شما هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، به دیگران احساس نزدیکی کنید و از این روابط لذت بیشتری ببرید. این منجر به افزایش اعتماد به نفس در خود و تعاملات اجتماعی خواهد شد.

آسیب پذیر بودن مستلزم تمایل به دیگران است تا شخصیت واقعی شما را ببینند. به خودتان افتخار کنید. اصیل بودن و آسیب پذیر بودن اغلب کیفیتی است که دیگران از شما بیشترین قدردانی را می کنند.

برای مقابله با اضطراب اجتماعی تمرین زبان بدن با اعتماد به نفس را تمرین کنید

هنگام صحبت با کسی تماس چشمی برقرار کنید. سر خود را بالا نگه دارید قدم بزنید. صدای خود را به طور واضح و مؤثر طراحی کنید. دست تکان دهید. بغل کنید. در نزدیکی دیگران بمانید.

مراقب باشید

ذهن آگاه صرفاً به عنوان آگاهی تعریف شده است. بیدار شوید در هر لحظه در تمام افکار، احساسات و خاطرات خود حضور داشته باشید. بخشی از تجربه شما وجود ندارد که باید از آن فرار کنید یا از آن دوری کنید. بیاموزید از خود و دنیای اطراف خود، از جمله آن افکار و احساسات “وحشتناک” قدردانی کنید، و بدون قضاوت به آنها توجه کنید.

وقتی لحظه ای کاملاً حضور داشته باشید، متوجه خواهید شد که تعاملات اجتماعی چیزی نیست که شما باید از آن جلوگیری کنید. شما عملکرد بهتری خواهید داشت زیرا در واقع به گفتگو و نشانه های محیط خود توجه می کنید. با تمرین، می توانید به طور مداوم مهارتهای اجتماعی خود را که از دنیای اطراف خود یاد می گیرید، بهبود بخشید، در نهایت باعث می شود احساس اطمینان بیشتری داشته باشید.

 

منبع: مجله سلامت طبنا

telegram2 files