سلامت اجتماعی با زور و اجبار ارتقا نمی‌یابد

سلامت اجتماعی با زور و اجبار ارتقا نمی‌یابد
رئیس انجمن مددکاران ایران بااشاره به وضعیت نگران‌کننده سلامت اجتماعی کشور ، تاکید کرد: سلامت اجتماعی با زور و اجبار ارتقا پیدا نمی‌کند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، سیدحسن موسوی چلک امروز در همایش تخصصی «سلامت اجتماعی» که در اداره‌ کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه در دنیا سه رویکرد به سلامت اجتماعی داریم، اظهار کرد: در نگاه اول سلامت اجتماعی به عنوان یکی از مولفه‌های سلامت شناخته می‌شود.در نگاه دوم سلامت به عنوان یکی از مولفه‌های اجتماعی موثر در سلامت یا بیماری و در نگاه سوم سلامت به منزله جامعه سالم است.

وی ادامه داد: رویکرد بهزیستی به سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ارکان سلامت که منتج به جامعه سالم خواهد شد مد نظر هست بنابراین تلفیقی از رویکرد اول و سوم را داریم که بدون شک گسترش این رویکرد بر رویکرد دوم اثر خواهد گذاشت. هرچند طبق آخرین تعریفی که سازمان جهانی سلامت ارائه کرد بسیار فراتر رفته است و سلامت را  فرایندی برای ارتقای زندگی مردم می‌داند.

موسوی چلک افزود: در یکی از تعاریف که کمتر به آن توجه می‌شود سلامت اجتماعی، به‌زیستی اجتماعی تعریف شده است. شاید به همین دلیل است که بر اساس آخرین تعریف فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی مهم‌ترین هدف مداخلات اجتماعی، به‌زیستن است.

وی با اشاره به وضعیت کشور در حوزه سلامت اجتماعی تصریح کرد: واقعیت این است که دماسنج اجتماعی که داریم نشان‌دهنده وضعیت نگران‌کننده کشور ما در حوزه سلامت اجتماعی است، طبق آخرین آماری که در هفته قوه قضائیه اعلام شد حدود ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده قضایی در کشور وجود دارد، یعنی به ازای هر ۱۰۰ هزار ایرانی، ۱۹ هزار پرونده تشکیل می‌شود که نشان‌دهنده این است که سلامت اجتماعی کشور مشکل دارد.

رئیس انجمن مددکاران ایران خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰۰ هزار ورودی زندان داریم یعنی به ازای هر ساعت ۴۸ نفر وارد زندان‌های کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق آمار وزارت بهداشت بیش از ۶۶ هزار فرد مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌ است . کشورهایی مانند ایران را با ضریب حداقل چهار می‌سنجند که وضعیت بسیار بدی است، از سوی دیگر در سال‌های گذشته تقریبا ۱۹ درصد به دلیل روابط جنسی غیر ایمن و محافظت نشده مبتلا شده بودند که در حال حاضر به بیش از ۴۱ درصد افزایش پیدا کرده که نشان‌دهنده این است که اخلاق در جامعه ما تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

موسوی چلک با اشاره با آمارهای سلامت روانی کشور، عنوان کرد: این آمارها نشان می‌دهد سلامت روانی و اجتماعی در ایران وضعیت خوبی ندارد.

حوزه اجتماعی ذبح سیاسی شده است

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل گسترش آسیب‌های اجتماعی این است که دانسته یا ندانسته حوزه اجتماعی ذبح سیاسی شده است و به دلیل جانب‌داری‌های سیاسی کمتر به آسیب‌های اجتماعی پرداخته‌ایم.

رئیس انجمن مددکاران ایران تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آسیب‌های اجتماعی را سیاسی نکنیم را در تغییر نگاه مسئولان به آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در گذشته ما همان‌هایی بودیم که اگر همسایه گرسنه داشتیم حاضر نبودیم گرسنه بخوابد، اما امروز به دلیل اینکه نمی‌خواهیم واقعیت را ببینیم و بپذیریم، هراس داریم از اینکه بگوییم در حوزه اجتماعی ناتوان بودیم همیشه حوزه اجتماعی ذبح نگاه‌های سیاسی، امنیتی و قضایی شده است.

موسوی چلک با بیان اینکه انتخاب بهزیستی به عنوان متولی آسیب‌های اجتماعی یک فرصت برای کشور است، اظهار کرد: این انتخاب یک فرصت برای کشور است که بتوانیم مدیریت اجتماعی را با رویکرد اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم، این به منزله ناکارآمدی سیستم قضایی و انتظامی نیست، اما کمتر مسئولی را پیدا می‌کنید که از اینکه پرونده کمتری در دستگاه قضا تشکیل شود خوشحال نشود.

وی تصریح کرد: اینکه طبق قانون اساسی قوه قضائیه وظیفه پیشگیری از وقوع جرم دارد، یا حدود دو دهه است معاونت اجتماعی در نیروی انتظامی وجود دارد نشانگر تغییر نگاه در سیستم است، اما باید قبول کنیم سلامت اجتماعی با زور و اجبار ارتقا پیدا نمی‌کند.

نگاه نیازمحور بر نگاه مشکل‌محور غلبه پیدا کند

رئیس انجمن مددکاران ایران با بیان اینکه دستیابی به سلامت اجتماعی نیازمند اقدامات مهمی در کشور است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدام این است که باور کنیم در سلامت اجتماعی فقط با نگاه اجتماعی قابل مدیریت شدن است و نگاه نیازمحور بر نگاه مشکل‌محور غلبه پیدا کند.

وی با بیان اینکه سرپوش گذاشتن بر روی آسیب‌های اجتماعی به نوعی موجب گسترش آن شده است که امروزه امنیت ما را تهدید می‌کنند، عنوان کرد: جنگ راه انداختند نتوانستند، تحریم کردند نتوانستند، اما اکنون راهی را انتخاب کردند که بدون اینکه ما بدانیم تحت تاثیر قرار گرفته‌ایم و آن ورود از طریق حوزه اجتماعی و فرهنگی ماست.

موسوی چلک با اشاره به لزوم ورود همه دستگاه‌ها به حوزه آسیب‌های اجتماعی بر لزوم تبدیل بهزیستی به یک سازمان ملی تاکید کرد و افزود: بهزیستی باید به معاونت رئیس‌جمهور و یک سازمان ملی تبدیل شود، همانگونه که در ابتدای انقلاب وزیر مشاور داشت، ما حتما باید در بهزیستی بازسازی درون‌سازمانی بکنیم.

وی گسترش آسیب‌های اجتماعی را به دلیل اقدام در سطح پایین برشمرد و گفت: امروز حوزه اجتماعی زبان گویا و تخصص در مجموعه سیاست‌گذاری ندارد که بتواند ادبیات سلامت اجتماعی را نهادینه کند.

رئیس انجمن مددکاران ایران در پایان اظهارکرد: بنابراین برای توفیق در این حوزه نه تنها بهزیستی بلکه همه کسانی که دغدغه حوزه اجتماعی دارند باید همکاری کنند.

بیشتر بخوانید


telegram2 files