بازی‌های اکشن بر روی مغز تاثیر منفی دارند

بازی‌های اکشن بر روی مغز تاثیر منفی دارند

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مضرات بازی‌های ویدئویی اکشن از مزایای آن بیشتر بوده و می‌تواند بر روی مغز افراد تاثیر بگذارد.

 همانطور که بازی‌های اکشن باعث افزایش توانایی افراد در تصمیم گیری سریع شده و توانایی مغز را برای یادگیری بهبود می‌بخشد، با این حال یک پژوهش جدید نشان دهنده این است که بازی‌های اکشن می‌توانند به مغز آسیب برسانند.

این پژوهش توسط تیمی از دانشگاه مونترال و بر روی گروهی متشکل از ۵۱ مرد و ۴۶ زن انجام شد.

در ابتدا، آنها یک بازی اول شخص(first-person game) را انجام دادند که در آن آنها مجبور بودند مسیر خود را از طریق یک راه پر پیچ و خم پیدا کنند. دانشمندان با تجزیه و تحلیل چگونگی انجام این کار متوجه شدند که شرکت کنندگان  به دو دسته “فراگیران فضاساز”(spatial learners) که با تصویرسازی و استفاده از نشانه‌های پس‌زمینه، خودشان را هدایت می‌کردند و “فراگیران واکنشی” (response learners)که مجموعه ای از چرخش‌های چپ و راست را به حافظه خود سپرده و از این طریق مسیر خود را پیدا کردند، تقسیم می‌شوند.

در این پژوهش تقریبا ۸۵ درصد ازشرکت کنندگان فراگیران واکنشی بودند.

بعد از آن، همه شرکت کنندگان ۹۰ ساعت بازی‌های اکشن اول شخص مانند Call of Duty، Killzone و Borderlands 2 و ۹۰ ساعت بازی‌های سه بعدی با شدت کمتر مانند “سوپر ماریو” Super Mario)) را انجام دادند.

هنگامیکه مغز شرکت‌کنندگان پس از انجام بازی‌های اکشن اسکن شد، توجه ویژه محققان به دو ناحیه جلب شد.

یکی هیپوکامپ، که به افراد کمک می کند تا جهت خود را پیدا کنند و دیگری هسته دم‌دار (Caudate nucleus ) که در شکل‌گیری عادت‌های انسان نقش دارد. به طور کلی اگر یک شخص از یکی از این نواحی بیشتر استفاده کند، میزان استفاده از ناحیه دیگر کمتر خواهد شد.

در فراگیران واکنشی، تحریک زیاد هسته دم‌دار باعث شد که هیپوکامپ شروع به آتروفی کرده و ماده خاکستری را از دست بدهد. اگر هیپوکامپ بیش از حد آتروفی شود، شرایطی مانند افسردگی، اسکیزوفرنی،”اختلال استرس پس از سانحه”( PTSD ) و بیماری آلزایمر بروز می‌کند.

با توجه به این مطلب، مطالعه جدید نشان می‌دهد که افرادی که از چنین شرایطی رنج می‌برند بهتر است که از انجام بازی‌های ویدئویی اکشن خودداری کنند.

در مقابل، بازی کردن بازی‌هایی مانند سوپر ماریو به افزایش ماده خاکستری هیپوکامپ در هر دو گروه منجر خواهد شد.

تحقیقات نشان می‌دهد که از آنجا که “استراتژی‌های فضاسازی” (spatial strategies) با افزایش میزان ماده خاکستری هیپوکامپ در طول بازی های ویدئویی همراه است، فراگیران واکنشی می‌توانند از استراتژی های فضاسازی برای مقابله با اثرات منفی بر روی سیستم هیپوکامپ استفاده کنند.

منبع : گیزمگ
ایسنا

بیشتر بخوانید


telegram2 files