کاهش احساس گناه و تکرار بازی های ویدئویی

کاهش احساس گناه و تکرار بازی های ویدئویی

کاهش احساس گناه در پی تکرار بازی های ویدئویی اتفاق می افتد. دانشمندان برای اولین بار کشف کردند که انجام مکرر بازی‌های رایانه‌ای خشن، پاسخ‌های احساسی به گناه را کاهش می‌دهد.

سرعت بالای پیشرفت فناوری به ایجاد بازی‌های ویدئویی واقعی‌تر منجر شده است. این بازی‌های جدید دارای تصاویر واضح‌تر، تنظیمات عمیق‌ و دقیق‌تر و صدایی با وضوح بالا هستند. تحقیقات جدید نشان داده است که کاربران بازی‌های ویدئویی که دارای احساس گناه هستند، در حین بازی مرتکب اعمال خشن غیرقابل توجیه می‌شوند.

محققان دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو، دانشگاه ایالتی میشیگان و دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا در آمریکا دریافتند که واکنش اخلاقی بوجود آمده توسط مواجهه اولیه با یک بازی ویدئویی، با انجام مکرر آن بازی کاهش می‌یابد. به گفته متئو گیزارد از دانشگاه بوفالو، دلیل این اتفاق هنوز هم مشخص نیست.

کاربران اغلب ادعا می‌کنند که رفتاری که در حین انجام بازی‌های رایانه‌ای از خود نشان می‌دهند ربطی به دنیای واقعی ندارد و فقط مانند حرکت دادن مهره‌ها در بازی شطرنج است.

اگرچه این یافته نشان دهنده بوقوع پیوستن حساسیت زدایی است اما مکانیسم‌های زیربنایی این یافته‌ها هنوز کاملا روشن نیست.

محققان خواستار تکرار پژوهش‌های قبلی و تعیین اینکه آیا ادعاهای کاربران مبنی بر اینکه رفتارهای مجازی آنها بی معنی است بوده و در واقع نشان دهنده فرآیندهای حساسیت زدایی است می‌باشند.

به گفته گیزارد، دو استدلال برای تاثیر این حساسیت زدایی وجود دارد.

وی افزود: یکی از این استدلال‌ها این است که مردم احساسات خود را به دلیل انجام مکرر این بازیها از دست داده‌اند و این امر باعث می‌شود که کاربران حساسیت کمتری نسبت به همه محرک‌های گناه آور داشته باشند و استدلال دوم، مسئله “دید تونلی” است. دید تونلی حالتی از کم شدن میدان دید است که در آن فرد همه چیز را از درون یک تونل طویل می‌بیند.

او گفت: مخاطبان بازی‌های ویدئویی دید متفاوت‌تری نسبت به افرادی دارند که بازی‌های ویدئویی انجام نمی‌دهند و این درک دیفرانسیلی با انجام مکرر این بازیها توسعه می یابد.

افرادی که به انجام این بازیها علاقه‌ای ندارند به یک بازی خاص نگاه کرده و تمام اتفاقات آن را پردازش می‌کنند. برای آنها شدت خشونت صحنه بر استراتژی‌های مورد نیاز برای موفقیت غلبه می‌کند اما علاقمندان به این بازی‌ها از بسیاری اطلاعات بصری موجود در یک صحنه چشم پوشی می‌کنند زیرا از نظر آنها این اطلاعات تاثیری در موفقیت آنها در یک بازی ندارد.

استدلال دوم می‌گوید که حساسیت زدایی که ما شاهد آن هستیم به دلیل بی تفاوتی نسبت به خشونت ناشی از انجام مکرر این بازی‌ها نیست بلکه به خاطر درک متفاوت کاربران از این بازیهای ویدیویی است.

به گفته گیزارد، کاربران با انجام مکرر این بازی‌ها محیط تصنعی آن را درک کرده و به غیرواقعی بودن این صحنه‌های گرافیکی آگاه می‌شوند.

http://www.tandfonline.com/toc/hmep20/current


telegram2 files