ارائه خدمات به زنان در معرض خشونت خانگی در خانه‌های امن

ارائه خدمات به زنان در معرض خشونت خانگی در خانه‌های امن

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: توانمندسازی روانشناختی و توانمندسازی اجتماعی از اهداف تشکیل خانه‌های امن در کشور است که بایستی نقش آفرینی زنان در جامعه افزایش یابد.

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، فریبا درخشان‌نیا در آیین افتتاح خانه امن در چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه آغاز به کار خانه‌های امن در کشور از سال ۹۲ آغاز شده است، اظهار کرد: در حال حاضر هفت مرکز دولتی در کشور وجود دارد و ۱۵ مرکز غیر دولتی در دستور کار امسال است که تاکنون در ۱۰ استان کشور خانه‌های امن افتتاح شده‌اند.

وی افزود: پروتکل‌های اجرایی آن‌ها تدوین شده و با توجه به آموزش‌ها مراحل غربالگری خشونت در سال گذشته با همکاری مراکز علوم پزشکی انجام شده و حمایت‌های روانی اجتماعی از زنان خشونت خانگی مدنظر قرار گرفته که باید امنیت برای دختران و زنان که خشونت خانگی را تجربه می‌کنند از طریق این مراکز انجام شود.

درخشان‌نیا گفت: ورود به این خانه‌ها از طریق مراکز فوریت‌های اجتماعی، خط ۱۲۳ و مراکز مداخله در بحران است و در صورتی که قبلا زنان دچار خشونت خانگی شده‌اند پذیرش در این مراکز انجام می‌شود که کارشناسان روانشناسی، روانپزشک و مددکار اجتماعی در کنار آن‌هاحضور دارند و مباحث کارشناسی حقوقی و پزشکی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: توانمندسازی روانشناختی و توانمندسازی اجتماعی مدنظر این خانه‌ها است که بایستی نقش آفرینی زنان در جامعه  افزایش یابد و باید به افراد در معرض خشونت کمک کرد تا توانمند شوند و بتوانند زندگی مستقلی را داشته باشند.

درخشان‌نیا خاطرنشان کرد: ماندن در این خانه‌ها بنا به دستورالعمل مشخص شده یک دوره چهار ماهه است که قابل تمدید بوده و افراد در معرض خشونت خانگی تا هشت ماه می‌توانند از خدماتی که در این خانه‌ها ارائه می‌شود، استفاده کنند.

بیشتر بخوانید


telegram2 files