اجرای برنامه ملی غربالگری، تشخیص و مداخله اوتیسم برای تمام کودکان

اجرای برنامه ملی غربالگری، تشخیص و مداخله اوتیسم برای تمام کودکان

سازمان بهزیستی اعلام کرد والدین کودکان دو تا پنج سال می توانند برای شرکت در آزمون غربالگری اوتیسم به نشانی اینترنتی http://behzistiautism.ir/ یا به صورت حضوری به پایگاه های غربالگری اوتیسم در استان های مختلف، مراجعه کنند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا از روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور، برنامه ملی غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اوتیسم در تمام استان های دارای مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اتیسم، آغاز شده است.
در این برنامه، ضمن اطلاع رسانی و آگاه سازی گسترده در سطح استان های کشور درباره اختلال طیف اوتیسم، تمام کودکان دو تا پنج ساله مراجعه کننده به پایگاه های غربالگری و تشخیص آن استان (مراکز روزانه آموزش و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم)، توسط والدین و با راهنمایی مربیان و کارشناسان آموزش دیده از نظر احتمال دارا بودن علائم این اختلال، مورد سنجش و غربال قرار خواهند گرفت.
براساس این گزارش، در صورت مشکوک بودن کودک به ابتلای این اختلال، توسط کارشناسان تخصصی آموزش دیده، مورد اجرای آزمون تشخیصی قرار خواهند گرفت و در صورت قطعی شدن تشخیص، کودک به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم استان جهت مداخلات مرکز محور و خانواده محور، ارجاع خواهد شد.
این گزارش تاکید کرده است : با توجه به اینکه خانواده به عنوان عامل مهمی در افزایش سطح مداخلات اختلال اتیسم به شمار می رود، این برنامه به عنوان برنامه ای خانواده محور در نظر گرفته شده است.
بنابراین پس از تشخیص قطعی اختلال طیف اتیسم برای تمام خانواده های دارای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم، برنامه و بسته آموزشی تهیه شده به نام ‘روزنه’ ارائه می شود تا روند مداخلات در درون مرکز و نیز در درون خانواده همپای هم پیش رود. این بسته شامل پنج کتابچه آموزشی و اسباب بازی های هدفمند است.

اوتیسم یا خوددرماندگی نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می شود.
سازمان بهزیستی کشور حدود دو هزار کودک مبتلا به اوتیسم را تحت پوشش قرار دارد.

بیشتر بخوانید


telegram2 files