سورنا مینی، ربات ایرانی برای کمک به کودکان اوتیسم

سورنا مینی، ربات ایرانی برای کمک به کودکان اوتیسم

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهر، ربات ایرانی سورنا مینی به طول ۵۰ سانتی متر که توسط پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان و دانشگاه تهران ساخته شد به مرحله رونمایی رسید.

عقیل یوسفی کما مجری این طرح پژوهشی گفت: این ربات دارای ۲۳ درجه آزادی بوده که ۱۲ درجه آزادی در پایین تنه و ۱۱ درجه در بالا تنه است.

وی با اشاره به کاربردهای این ربات اظهار داشت: این ربات می تواند به بیماران اوتیسم کمک کند، زیرا بعضی از آنها نمی توانند به راحتی راه بروند و با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند از این رو این ربات می تواند با این افراد به خوبی ارتباط داشته باشد.

وی در خصوص ویژگی های این مینی ربات افزود: مینی سورنا از قدرت پردازش تصویری و صوتی بالایی برخوردار است و می تواند صدا را به صورت همزمان پردازش کند.

یوسفی کما خاطرنشان کرد: این ربات ایرانی دارای یک فرهنگ لغات کوچک فارسی است که تاکنون ۵ کلمه دستوری در آن تعریف شده است.

وی افزود: در صورت دستور به ربات می تواند بنشیند، راه برود، بلند شود و به تمام دستورات واکنش نشان دهد.

یوسفی کما درباره مینی سورنا گفت: می تواند فاصله خود را با اجسام به راحتی اندازه گیری کند تا با اجسام برخورد نداشته باشد. همچنین توانایی عوض کردن مسیر یا واکنش به رفتار دیگران از دیگر ویژگی های این ربات به شمار می رود.

وی با بیان اینکه مینی سورنا می تواند از پله بالا و پایین رود، گفت: همچنین قابلیت شوت زدن را در آن تعبیه کرده ایم.

وی همچنین تصریح کرد: این محصول که با رویکرد معرفی صنعت رباتیک در زمینه ربات های اجتماعی ارائه شده تنها گام اولیه در نمایش ظریفیت و توانمندی های این دسته از سامانه های هوشمند برای خدمت رسانی به شمار می رود.

یوسفی کما افزود: ویژگی ممتاز این ربات این است که زبان فارسی را پشتیبانی می کند و سبب می شود طیف وسیعی از کاربران ایرانی از ربات به خوبی بهره ببرند.

به گفته وی این ربات می تواند چهره و اشیا را تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید:


telegram2 files