استفاده مکرر از دستگاه‌های الکترونیکی سبب مشکلات خواب در کودکان می شود

استفاده مکرر از دستگاه‌های الکترونیکی سبب مشکلات خواب در کودکان می شود

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، در پژوهشی جدید مشخص گردید که استفاده مکرر کودکان از دستگاه‌های الکترونیکی سبب کمبود خواب در آنها شده و زندگی و سازگاری عاطفی و اجتماعی آنها را در سنین بالاتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دیلی میل در این خصوص می نویسد: این پژوهش که در انگلستان انجام شده است، نشان می‌دهد که ۷۵ درصد از کودکان به صورت روزانه از لوازم الکترونیک با صفحه نمایش‌های لمسی استفاده می‌کنند. همچنین مشخص گردید که ۵۱ درصد از کودکان ۶ تا ۱۱ ماهه به طور روزانه از لوازم الکترونیکی استفاده می‌کنند.

این پژوهش که بر اساس ۷۱۵ پاسخی که از والدین به دست آمد انجام شد، نشان می‌دهد که استفاده منظم و روزانه از این دستگاه‌ها در کودکان بین سنین ۲۵ تا ۳۶ ماهه ۹۲ درصد افزایش یافته است.

پژوهشگران در این مطالعه دریافتند که به ازای هر ۲۵ دقیقه‌ای که یک کودک با دستگاه الکترونیکی بازی می‌کند، شش دقیقه از خواب وی کم شده و  دیرتر به خواب می‌رود.

متاسفانه میزان استفاده کودکان از گوشی‌های هوشمند والدین در سال‌های اخیر افزایش یافته که این امر بی‌خوابی را در میان آنها افزایش داده و تاثیرات منفی در زندگی آینده آنها خواهد داشت.

خواب نقش کلیدی در رشد کودکان داشته و همچنین بر سازگاری عاطفی و اجتماعی و دستاوردهای علمی، در زندگی آینده آنها تاثیر بسزایی دارد.

پژوهشگران می‌گویند که محبوبیت استفاده از دستگاه‌هایی با صفحه نمایش لمسی با کاهش میزان خواب در کودکان در ارتباط است.

البته ارتباط میان استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و کاهش میزان خواب در کودکان هنوز مشخص نیست اما واضح است که کمبود خواب آنها به دلیل تحریک بیش از حد مغز است.

بیشتر بخوانید:


telegram2 files