۱۰ درصد کودکان ایرانی دچار اختلالات تکاملی هستند

۱۰ درصد کودکان ایرانی دچار اختلالات تکاملی هستند

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، دکتر مسعود احمدزاد مشاور دفترسلامت خانواده وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در امور رشد و تکامل ابتدای دوران کودکی گفت: حدود ۱۰ درصد کودکان به اختلال تکاملی مبتلا هستند که این مقدار در کودکان ایرانی و سایر کشورهای دنیا تقریبا یکسان است.

 وی ادامه داد: اختلالات طیف اوتیسم، اختلال نانوانی در یادگیری، نانوانی ذهنی، بیش فعالی و اختلالات فلج مغزی از جمله اختلالات تکاملی است.

وی خاطرنشان کرد ۸۰ تا ۹۰ درصد این کودکان اگر به موقع تشخیص داده شوند و اقدامات درمانی مناسب که عمدتا غیر دارویی و مبنتی بر آموزش است برروی آنان انجام شود، می تواند به تکاملی مشابه کودکان سالم دست یابند.

وی ادامه داد: برآوردی که در کشورهای غربی از اختلال اوتیسم گزارش شده بین ۱٫۵ تا ۲ درصد کودکان شامل انواع شدید و خفیف آن است اما در ایران آمار دقیقی نداریم و برآورد می شود حدود یک درصد کودکان به آن مبتلا هستند.

این روان پزشک به روند افزایشی این اختلال اشاره کرد و گفت: براساس آمار گزارش شده در ۱۰ سال گذشته این بیماری دارای رشد بسیاری بوده و در همه جای دنیا شاهد روند افزایش بروز و شیوع آن هستیم.

وی افزود: اگر اوتیسم زود تشخیص داده شود (به خصوص در ابتدای کودکی)، مداخلات درمانی سبب می شود تا کودک هرچه سریع تر به رشد و تکامل طبیعی خود برسد.

احمد زاد، راهبرد اصلی مقابله با این بیماری را افزایش آگاهی در جامعه اعلام کرد و گفت: خانواده ها باید با علائم و نشانه های این بیماری آشنایی داشته باشند و در صورت مشاهد این علائم به پزشک یا مرکز بهداشت محل خود مراجعه کنند.

وی به ارتقاء سیستم غربالگری و شناسایی افراد مبتلا به اختلال تکاملی در قالب نظام مراقبت از کودکان اشاره کرد و گفت: براساس این سیستم، کودکان از بدو تولد تا پنج سالگی، شش بار به صورت غربالگری و ۱۲ بار به صورت پایش تحت معاینه اختلال تکاملی از جمله اوتیسم قرار می گیرند.

این روان پزشک اعلام کرد که ماماها، بهورزان، کارشناسان مراقب سلامت و پزشکان عمومی و آموزش های لازم را در این زمینه فراگرفته اند تا در صورت مشاهد نشانه های این بیماری، کودک را برای پایش دقیق تر به متخصصان اطفال و روان پزشکی ارجاع می دهند.

وی با اشاره به اینکه در حدود ۲۰ سال گذشته هدف اصلی نظام سلامت کاهش مرگ و میر کودکان بود، افزود با اقدامات انجام شده به آن دست یافت و هدف دوم کاهش سو تغذیه و اختلالات رشد کودکان بود که شاهد کاهش بیماری های ابتدای دوره کودکی با انجام غربالگری هستیم و در قالب هدف سوم به دنبال افزایش کیفیت جمعیت می باشیم .

وی با اشاره به اینکه براساس این سیاستگذاری به دنبال کودکان سالم و تندرست هستیم ، تاکید کرد: کودکانی که دچار اختلال یا بیماری هستند، باید در اسرع وقت شناسایی شده و به آنان کمک کنیم تا در اسرع وقت به انسان توانمند تبدیل شوند.

 

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files