مصوبات تاریخی مجلس برای روانشناسان و مشاوران با پیگیری های ریاست سازمان نظام

مصوبات تاریخی مجلس برای روانشناسان و مشاوران با پیگیری های ریاست سازمان نظام

دکتر عباسعلی اللهیاری ریاست محترم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در گفتگو با خبرنگار سایک نیوز با اشاره به عملکرد ضعیف نهادهای خانواده، مدرسه و آموزش عالی در خصوص بحث آموزش مهارت های زندگی در کودکی، نوجوانی و جوانی اظهار داشت: خوشبختانه با رایزنی هایی که از سوی ما در چند ماهه اخیر با مجلس محترم شورای اسلامی صورت گرفت، برای اولین بار مجلس در قانون برنامه ششم توسعه با نگاه به تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تقویت نهاد خانواده، اولویت آموزش و مشاوره را پذیرفت و مقرر گردید یک نهاد تخصصی مانند سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، مامور آموزش و مشاوره برای کودکان، نوجوانان و جوانان شود.

وی در این خصوص افزود: در بند الحاقی به ماده ۳۰ و در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس، پس از تصویب در صحن علنی، با اصلاح و بازنگری نهایی نمایندگان محترم، این بحث در ماده ۱۱۷ آورده شد (که به دلیل حجم بالای مفاد و نظرات مختلف نمایندگان مجلس، جا به جایی ماده ۳۰ به ۱۱۷ صورت گرفت)، که خوشبختانه در تاریخ یکشنبه ۱۹ دی ماه ۹۵ و با مجموع ۱۸۲ رای موافق، ۱۳ مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر، به تصویب صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسیده و پس از آن به تصویب شورای محترم نگهبان رسید.

دکتر اللهیاری در خصوص ماموریت این ماده خاطر نشان کرد: اهم ماموریت این ماده این است که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر دستگاه ها اعم از وزارت بهداشت، وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی و موسسات آموزش عالی ماموریت می یابد تا با برعهده گرفتن آموزش و مشاوره به کودکان، نوجوانان و جوانان، این دو موضوع را در اولویت قرار داده و متولی آن باشد.

وی با اشاره به موضوع قرار گرفتن سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در کنار سایر دستگاه ها در این زمینه ها توضیح داد: به طور طبیعی دستگاه های دیگر از آن جایی که دستگاه هایی حاکمیتی هستند، نیازمندی های آموزش و مشاوره را اعلام نموده و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به عنوان نهاد و بازوی تخصصی، این آموزش ها را اجرا خواهد کرد. به عبارت بهتر اعتبارات دستگاه ها می بایست به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تخصیص یابد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تاکید کرد: در تنظیم آئین نامه اجرایی این ماده که بلافاصله دولت می بایست نوشتن آن را آغاز نماید، محوریت با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور خواهد بود و با نگاه به نیازمندی هایی که دستگاه های مذکور در حوزه کودکان، نوجوانان و جوانان با توجه استانداردهای لازم اعلام خواهند کرد، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور این آموزش ها و مشاوره ها را در اولویت قرار خواهد داد.

دکتر اللهیاری در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه همانطور که پیش تر نیز اعلام کردیم، با تصویب مجلس محترم شورای اسلامی مشاوره قبل، حین و پس از ازدواج تا ۵ سال، برای جوانانی که ازدواج می کنند به صورت اجباری در خواهد آمد.

وی با بیان اینکه در اینجا این سوال مطرح می شود که بخشی از جوانانی که ازدواج می کنند یا در قسمت قبلی، بخشی از کودکان و نوجوانانی که می خواهند آموزش و مشاوره ببینند، ممکن است به دلیل بضاعت مالی خانواده ها از سطح اقتصادی مناسبی برخوردار نباشند که هزینه مشاوره را پرداخت کنند، افزود: به همین دلیل با پیشنهادی که ما دنبال کردیم و خوشبختانه تصویب شد و مراحل پایانی آن نیز به تصویب نهایی رسیده است، خدمات روانشناسی و مشاوره مورد تایید سازمان نظام روانشناسی ومشاوره کشور، مشمول بیمه پایه و تکمیلی خواهند شد.

دکتر اللهیاری ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه سال ۹۶ سالی بسیار پر رونق و متجلی در حوزه سلامت روان خواهد بود ادامه داد: نقش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور هم در بخش پیشگیری یعنی همان آموزش و هم در ارائه خدمات مشاوره ای برای استفاده گروه های در معرض خطر تقویت خواهد شد. امیدواریم با پیشگیری و آموزش، افراد به انواع و اقسام اختلالات روحی و روانی مبتلا نشوند و در صورتی که به هر دلیلی مبتلا شدند و به خدمات سلامت روان احتیاج پیدا کردند، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره انشاالله بتواند خدمات مشاوره و روان درمانی به ایشان ارائه داده و با استفاده از بیمه، باری از مصائب خانواده های درگیر کم شود.
وی همچنین تاکید کرد: علاوه بر این، با این مصوبه و نگاه مجلس محترم شورای اسلامی، روانشناس و مشاور جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در خصوص موضوع سلامت نیز گفت: همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، از صد در صد مفهوم سلامت، بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد آن در حوزه سلامت روانی، اجتماعی و معنوی قرار دارد. در حال حاضر و در دهه چهارم انقلاب اسلامی، مردم بیش از آنکه به خدمات پزشکی و در واقع خدمات مربوط به حوزه سلامت جسمانی نیازمند باشند، به خدمات حوزه سلامت روان و خدمات روانشناسی و مشاوره نیاز دارند. از سویی دیگر و با شیوع بیماری های عصبی و بیماری های سایکوسوماتیک یا روان تنی، یعنی بیماری های جسمانی که ریشه عصبی دارند، حتی آن ۲۰ درصد باقی مانده نیز برای غلبه بر بیماری جسمانی خود نیاز به خدمات مشاوره ای و روان درمانی دارند.

وی ادامه داد:  کارگزاران و متولیان اصلی ارائه این خدمات، روانشناسان و مشاوران سراسر کشور هستند و در نظام تحول سلامت و سیاست های نظام سلامت که مقام معظم رهبری ابلاغ نمودند، به ویژه بندهای ۲ و ۳ که تصریح می کند ارتقاء سلامت روان خانواده ها مد نظر باشد، خوشبختانه نگاه دولت و مجلس به سمت و سویی می رود که روانشناس و مشاور جایگاه واقعی خود را به عنوان متولی اصلی حدود ۸۰ درصد سلامت افراد، بیابد و با نگاهی که مجلس محترم داشته و تصویب بیمه برای این خدمات، انشاالله امیدوار هستیم تمام خانواده ها با توجه به نیازشان از این خدمات بهره مند شوند.

دکتر اللهیاری با اشاره به نگاه مثبت دولت و مجلس شورای اسلامی به این موضوعات تصریح کرد: از دولت تدبیر و امید واقعاً تشکر می کنم. طبیعتاً زمانی که قرار است در مجلس مصوبه ای صورت بگیرد، نگاه دولت نیز می بایست مثبت باشد، زیرا اگر مجلس به تنهایی بخواهد مصوبه ای داشته باشد و دولت مخالف باشد، طبیعتاً آن مصوبه در خیلی از موارد رای نخواهد آورد، من در آنجا شاهد بودم زمانی که پیشنهادات مطرح می شد و نمایندگان موافق از آن دفاع می کردند دولت نیز اعلام موافقت می کرد و خوشبختانه با رای بسیار بالایی این  موضوعات تصویب شدند.

وی در این خصوص ادامه داد: همچنین به نمایندگی از همه همکاران روانشناس و مشاورم در سرتاسر کشور از این اقدام به موقع و این نگاه عالمانه همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه هیات رئیسه محترم و اعضای محترم کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تشکر می کنم.

دکتر اللهیاری در جایی دیگر به خبرنگارسایک نیوز گفت: انشاالله به محض فراهم شدن شرایط، دولت محترم آئین نامه اجرایی این مواد را با محوریت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بنویسد و امیدواریم از سال ۹۶ تا پایان دوره ۵ ساله برنامه ششم، ما به آن قله های رفیعی که سازمان برای حرفه روانشناسی و مشاوره و همکاران عزیز، نخبه و عالم من در سرتاسر کشور در راستای خدمت به جامعه در نظر دارد، دست یابیم.

دکتر اللهیاری در پایان ضمن تبریک به جامعه روانشناسی و مشاوره کشور افزود: به تمامی عزیزان و همکارانی که در سراسر کشور تاکنون با علاقه و عشق فراوانی که به خدمت داشتند و با تمام سختی ها و مشکلات کنار آمدند، تحمل کردند، صبر و حوصله به خرج دادند و به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و دولت محترم این توفیقات را تبریک عرض نموده و امیدوارم بتوانیم خدمات مورد نیاز را به همه مردم ایران در سرتاسر کشور ارائه کنیم.

 

بیشتر بخوانید:

تصویب لایحه حمایت از تحکیم و تعالی خانواده و بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره در برنامه ششم توسعه

 


telegram2 files