دوره تربیت مربی مهارت های پیش از ازدواج تا ۲۰ اسفند پایان خواهد یافت

دوره تربیت مربی مهارت های پیش از ازدواج تا ۲۰ اسفند پایان خواهد یافت

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ناصر صبحی قراملکی مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان برگزاری آموزش مدرسان دوره‌های پیش از ازدواج را یکی از برنامه‌های ملی دفتر ازدواج و تعالی خانواده برشمرد و اظهار داشت: طبق بانک اطلاعاتی موجود از جوانان در آستانه ازدواج، نیاز به برگزاری ۶۰ هزار ساعت کلاس در طول سال وجود دارد. با برگزاری دوره‌های تربیت مربی، متخصصینی برای برپایی دوره‌های آموزشی مهارت‌های پیش از ازدواج آماده می‌شوند.

وی تاکید کرد: البته کار آنها با مشاوران تفاوت دارد، چرا که مشاوره یک موضوع تخصصی است که پس از این مرحله انجام می‌شود.

صبحی ادامه داد: طبق آمار جمعیت جوان در آستانه ازدواج، نرخ طلاق و ازدواج هر استان، سهمیه مدرسان هر استان مشخص و ابلاغ شده است. حداقل در هر استان یک دوره آموزشی که شامل تربیت ۳۰ مدرس است انجام شده و این تعداد مدرس برای استان‌های کم جمعیت مانند ایلام و کهگیلویه و بویر احمد کافی است اما در استان‌هایی مانند تهران دستکم به ۶۰۰ مدرس نیاز داریم.

وی با بیان اینکه دوره تربیت مربی تا ۲۰ اسفند به پایان خواهد رسید ادامه داد: پس از این مرحله به ارزیابی دوره‌های برگزار شده و ارائه گواهینامه معتبر به واجدان شرایط خواهیم پرداخت. تا از سال ۹۶ با تمرکز بر استان خود به آموزش‌های مهارت‌های پیش از ازدواج بپردازند.

صبحی با اشاره به سرفصل‌های این دوره‌های آموزشی افزود: این سرفصل‌ها بر اساس ماده ۸ قانون تسهیل ازدواج که از جمله آنها می‌توان به مبانی و مفاهیم ازدواج، آشنایی با مراحل مختلف ازدواج و آشنایی با معیارها و ملاک‌های ازدواج اشاره کرد.

وی درباره هزینه این طرح گفت: این هزینه را وزارت ورزش و جوانان تقبل کرده است. این مدرسان از روانشناسان و مشاوران دارای پروانه از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره یا استادانی هستند که در حوزه روانشناسی تحصیل نکرده‌اند اما در زمینه خانواده صاحب نظر هستند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محوریت کنترل و پیشگیری از طلاق اظهار کرد: این کارگاه‌ها بر اساس تفاهم نامه منعقد شده میان وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور برگزار می شود و بودجه آن را وزارت کشور تقبل کرده و برنامه‌ریزی، هماهنگی و تامین محتوا بر عهده دفتر ازدواج و تعالی خانواده بوده است. جوانان در آستانه ازدواج و زوجینی که سال اول زندگی مشترک خود را می‌گذرانند در این کارگاه‌ها شرکت می‌کنند. قرار شده است اگر تعداد شرکت کنندگان به حد نصاب نرسد، زوجینی که در پنج سال اول زندگی مشترک خود به سر می‌برند در این کارگاه‌ها حضور یابند.

وی افزود: در مرحله اول این طرح در استان تهران و ۱۰ استان دارای بیشترین طلاق و ۱۰ استان دارای طلاق در حد متوسط برگزار می‌شود و در مرحله بعد در ۱۰ استانی که کمترین طلاق در آن به ثبت رسیده به اجرا در می‌آید.

وی اضافه کرد: طبق آمارهای سال گذشته و ۱۰ ماهه سال جاری، تهران دارای بیشترین طلاق در کشور بوده است و در رتبه‌های بعدی استان‌های البرز، قم، گیلان، مازندران، مرکزی، خراسان رضوی، اصفهان، کرمانشاه و کردستان قرار دارند.

صبحی در ادامه گفت: قرار است در استان تهران ۳۰ کارگاه در ۱۰ استان پر طلاق ۲۰ کارگاه و در استان‌هایی که نرخ طلاق آنها متوسط است ۱۰ کارگاه برگزار شود. پیش بینی می‌شود ۱۵ هزار نفر در طرح آموزش‌های پیشگیری از طلاق شرکت کنند.

بیشتر بخوانید:


telegram2 files