کشف تاثیر دوپامین در بروز افسردگی پس از زایمان

کشف تاثیر دوپامین در بروز افسردگی پس از زایمان

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، پژوهشگران دانشگاه نورث ایسترن دریافتند که نوسانات دوپامین، با افزایش پیوند مادر و نوزاد بعد از زایمان ارتباط دارد.

دیلی میل در این خصوص می نویسد: دوپامین یک انتقال‌دهنده عصبی شیمیایی در سیستم پاداش مغز است که در بروز بعضی از رفتارها و ابتلا به افسردگی موثر است.

پژوهشگران بر این باورند که توانایی نگهداری از نوزاد توسط والدین نیازمند پیشرفت بهینه مغز است و در صورت کاهش دوپامین، مادران پس از زایمان به سندرم افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شوند.

در این پژوهش مشخص گردید که مصرف دوپامین علاوه بر درمان پارکینسون و اعتیاد در درمان سندرم افسردگی پس از زایمان نیز کاربرد دارد.

در این مطالعه، پژوهشگران الگوهای مغزی ۱۹ مادر را در هنگام تماشای ویدئوهای مربوط به نوزادانشان اسکن کردند.

دانشمندان پس از شناسایی نقاطی از مغز که با مشاهده نوزادان فعال می‌شود دریافتند که میان سطح دوپامین موجود در مغز و پیوند عاطفی فعال میان مادر و نوزاد رابطه مستقیمی وجود دارد.

مقدار دوپامین موجود در مغز مادران در تداوم روابط عاطفی در شبکه عصبی موسوم به شبکه آمیگدال میانی با وظیفه حمایت از وابستگی‌های اجتماعی کاملا بدیهی است.

پروفسور لیزا فلدمن، متخصص روانشناسی از دانشگاه نورث ایسترن در این خصوص می گوید: در این پژوهش مشخص شد که فرایند وابستگی اجتماعی ناشی از تحریک قوی دوپامین در مغز است.

وی در ادامه افزود: این محرک قوی در تشکیل ارتباطات اجتماعی و ارتباطات قدرتمند میان مادر و نوزاد تازه متولد شده کاملا موثر است، بنابراین هنگامی که مادر پس از زایمان دچار افسردگی شود در واقع مقدار دوپامین در مغز کاهش یافته است.

 

بیشتر بخوانید:

 


telegram2 files