مهندس رستمی: برنامه ای ۱۶ ساعته برای آموزش های پیش از ازدواج پیش بینی و طراحی گردید

مهندس رستمی: برنامه ای ۱۶ ساعته برای آموزش های پیش از ازدواج پیش بینی و طراحی گردید

به گزارش خبرنگار سایک نیوز، محمدرضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان  وزارت ورزش و جوانان، در مراسم اهداء ۸۷ پروانه فعالیت به مراکز مشاوره ازدواج و خانواده بحث خود را با موضوعاتی که وزارت ورزش و جوانان در حوزه ازدواج و خانواده دنبال کرده است شروع و سپس به ارائه یک گزارش آماری از وضعیت مراکز مشاوره تخصصی ازدواج پرداخت.

وی در ابتدا اظهار داشت: مجموعه فعالیت ها و خدماتی که این وزارتخانه در دفتر ازدواج و تعالی خانواده متکفل است و در دولت تدبیر و امید، با یک جهت گیری مشارکتی در دو بخش مشارکت متخصصان که روانشناسان و مشاوران این حوزه می باشند و گروه دوم مشارکت جوانان فعال اجتماعی در قالب سمن های جوانان، کار و سیاست گذاری خود را دنبال کرده و فعالیت های متعددی را سامان داده است.

رستمی افزود: یکی از مجموعه فعالیت های حوزه ازدواج و خانواده، ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج و خانواده است که آغاز این مراکز مشاوره به دوره سازمان ملی جوانان در دولت جناب آقای خاتمی باز می گردد و مجموعه فعالیت های گسترده ای که برای ساماندهی این مراکز در آن دوره در سازمان ملی جوانان آغاز شد و نتایج بسیار ارزشمندی را نیز به جای گذاشت.

وی ادامه داد: نکته دوم بیمه ازدواج جوانان است. یکی از موانع ازدواج، مواجه شدن جوانان و خانواده ها با تامین نیازهای مرتبط با تشکیل خانواده است. در همین راستا با همکاری بیمه ایران تفاهم نامه ای تنظیم گردید و بیمه ازدواج جوانان راه اندازی شد که تا امروز در سراسر کشور تمامی شعبات بیمه ایران در حال عرضه بیمه ازدواج به جوانان هستند و با برنامه ای هم که در وزارتخانه با همکاری این بیمه  تنظیم شده است ما امیدواریم تا سقف یک میلیون نفر تا پایان سال ۹۶ برخوردار از بیمه ازدواج جوانان باشند.

وی با اشاره به موضوع آموزش های پیش از ازدواج خاطرنشان کرد: ما شاهد مسئله بحرانی طلاق در ۵ ساله اول زندگی هستیم. از سویی بررسی ها نشان می دهد که برای مدیریت و کنترل این وضعیت، می بایست آموزش ها و مشاوره های پیش از ازدواج برای ورود آگاهانه به تشکیل خانواده صورت گیرد. به همین دلیل برنامه ۱۶ ساعته ای با رویکرد روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای آموزش های پیش از ازدواج پیش بینی و طراحی گردید و آموزش مدرسان این حوزه نیز در وزارتخانه آغاز شده است. امیدوار هستیم با آموزش این ۲هزار نفر در سراسر کشور، ساماندهی مناسبی برای آموزش های پیش از ازدواج در کشور شکل بگیرد.

معاون ساماندهی امور جوانان  سپس به جشنواره ملی ازدواج وخانواده اشاره نموده و ادامه داد:. تمامی افراد و بخش های حقیقی و حقوقی که در حوزه ازدواج به هر نحوی فعالیت می کنند، به صورت سالیانه رصد  شده و در جشنواره ملی ازدواج و براساس داوری هایی که انجام خواهد شد، برترین های هر حوزه شناسایی و در این جشنواره تقدیر خواهند شد.

مهندس رستمی در جایی دیگر به آمار مراکز مشاوره ازدواج در سطح کشور پرداخت و گفت: از سال ۹۴ تا به امروز، ۵۴ مرکز مشاوره ازدواج مجوز گرفته و فعالیت خود را آغاز نموده اند. در یک برنامه یک ساله فشرده که از سال گذشته آغاز و تا امروز ادامه پیدا کرده است و با همکاری بسیار ویژه ای که از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با مدیریت جناب آقای دکتر اللهیاری صورت گرفت و براساس تفاهم نامه ای فی مابین، تلاش شد از مجموع ۲۲۰۰ تقاضایی که در سامانه درخواست مراکز مشاوره ازدواج و خانواده وزارتخانه ثبت نام کرده بودند، مراحل دریافت مجوز آنها تسریع و تسهیل شود و با همکاری مشترک، امکان توسعه مراکز مشاوره ازدواج فراهم شود.

وی در ادامه افزود: امروز پروانه ۸۷ مرکز را اهدا خواهیم کرد و امیدواریم تا پایان اسفند ۷۰ پروانه جدید نیز اضافه شود و براساس برنامه پیش بینی شده تا پایان کار دولت یازدهم، انشاالله ۳۰۰ مرکز مشاوره ازدواج و خانواده با گستره تمامی استان ها فعال خواهند شد.

مهندس رستمی در این خصوص افزود: براساس گزارش هایی که دوستان ارائه کرده اند، مراحل ۵۰۰ پرونده طی شده و در مرحله مصاحبه تخصصی قرار دارند و امیدواریم بتوانیم از تقریباً ۱۶ استانی که با وجود نیازهای جدی در این حوزه، تاکنون هیچگونه مرکز مشاوره ازدواج و خانواده ای در آنها تشکیل نشده است، به یک نرم مناسبی در همه استان ها دست یابیم.

وی در مورد اهداف این طرح اظهار داشت: هدف ما این است که بعد از تشکیل مراکز مشاوره ازدواج و خانواده در تمامی استان ها، آنهایی که به لحاظ بحران طلاق و مسائل ازدواج دچار مشکلات بیشتری هستند، تعداد مراکزشان با حمایت ویژه، افزایش بیشتری داشته باشد . همچنین بتوان از طریق حمایت های مالی از طرح و برنامه های این مراکز و این استان ها، ایشان را در راستای کاهش بحران طلاق که امروز با آن مواجه هستیم، پشتیبانی نماییم.


telegram2 files