آتش نشان ها چگونه افرادی هستند؟

آتش نشان ها چگونه افرادی هستند؟

آتش نشان ها افراد فوق العاده ای هستند. برخلاف سایر انسان ها که با دیدن یک ساختمان در حال آتش فرار می کنند، آتش نشان ها به سمت ساختمان می دوند و خودشان را به خطر می اندازند تا جان و مال سایر انسانها و حتی جان حیوانات را نجات دهند.

یک آتشنان علاوه بر قدرت بدنی، به قدرت و استقامت روانی نیز نیاز دارد. با توجه به حجم مسئولیت و چالش های دشواری که به تنهایی با آن روبه رو می شوند، تنها قدرت و استقامت بدنی کافی نیست. اگر آنها به اندازه کافی در کار خود مصمم نباشند عملکرد خوبی نخواهند داشت. بنابراین آتش نشان ها دارای استقامت روانی و روحیه هایی بسیار قوی هستند.

ویژگی های شخصیتی آتش نشان ها، اصول اخلاقی کارشان را نشان می دهد. ویژگی های شخصیتی آنها نشان میدهد تا چه میزان به این شغل علاقه مند بوده و دغدغه ی کمک به سایرین، در حفظ جان و مالشان، را دارند.

برخی از ویژگی های شخصیتی که هر آتش نشان باید داشته باشد :

  • تعهد به تنوع و یکپارچگی
  • پذیرش تغییرات
  • تمایل به کار گروهی
  • توانایی برقراری ارتباط موثر
  • مهارت حل مسئله
  • برخورداری از هوشیاری موقعیتی
  • برخورداری از هوشیاری سیاسی و سازمانی
  • تعهد به برتری
  • برنامه ریزی و اجرا

آتش نشان ها اغلب در معرض حوادث پس ار سانحه، مثل جراحات عمیق و حتی مرگ، قرار می گیرند. البته آنها در معرض محرک های تنش زای دیگری همچون شنیدن زنگ خطر به دفعات در طول یک روز، قرار گرفتن در ارتفاع و یا فضای تنگ نیز قرار می گیرند.

براساس پژوهش های انجام شده، بین ۳۳ تا ۴۱ درصد از آتش نشان ها دچار استرس های روانی شدیدی هستند.

گفتنی است که علی رغم قرار گرفتن در معرض انواع محرک های تنش زا، تراژدی های فراوان و همچنین شرکت در برنامه های آموزشی سلامت روان و افزایش میزان هوشیاری، مهمترین عاملی که از سلامت عاطفی آتشنشان ها حفاظت می کند رفاقت و دوستی بین افراد گروه در یک ستاد است.

 

اگر بخواهیم کمی تخصصی تر به این سوال پاسخ دهیم که آتش نشان ها چطور افرادی هستند می بایست سری به نظریه های روانشناسی بزنیم، براین اساس بسیاری از آتش نشان ها از تیپ شخصیتی A برخوردارند. تئوری شخصیت تیپ A و B
(Type A and Type B personality theory) در دهه ۱۹۵۰ مطرح شد. تئوری تیپ‌های شخصیتی به طور کلی دو تیپ شخصیت A (شخصیت پر انرژی) و B (شخصیت ساده گیر) را مشخص می‌کند. اما تیپ شخصیتی A شامل چه خصوصیاتی می باشد؟

خصوصیات زیر برای این تیپ شخصیتی ذکر شده است:

  • رقابت جو
  • خود انتقادگر
  • دلبستگی زیاد به کار
  • برونگرا
  • همیشه احساس اضطرار می کنند
  • دغدغه ی مدیریت زمان دارند
  • سازمان یافته هستند

 

سازمان دهی : آتش نشان ها باید بتوانند حجم بالایی از اطلاعات را در زمان کوتاه و تحت فشار های فیزیکی و روحی سازمان دهی کنند.

برونگرایی:  یک آتش نشان باید توانایی برقراری ارتباط موثر با افراد را دارا باشد. آنها باید مهارت های ارتباط میان فردی بسیاری را کسب کنند.

مدیریت زمان: تمام وظایف یک آتش نشان تنها به اطفای حریق محدود نمی شود. برای اینکه آتش نشان موفقی باشید باید در مورد سیاست های شهری و تجهیزات، اطلاعات کافی داشته باشید و وظایف اجرایی خود را به خوبی انجام دهید.

 

از دیگر ویژگی های یک آتش نشان می توان خصوصیات زیر را نام برد:

 

صداقت

اعتماد، نقش مهمی در امنیت عمومی دارد. مردم باید به آتش نشان ها اعتماد داشته باشند تا آنها بتوانند وظایف خود را انجام دهند. ه همین دلیل آتش نشان ها افرادی قابل اعتماد و صادق هستند.

 

انعظاف پذیری و سازگاری

در شرایط سخت انعطاف پذیری و پذیرش است که به توانایی حل مسئله کمک خواهد کرد. آتش نشان ها افرادی بسیار پذیرا هستند.

 

فداکاری

فداکاری یک اصطلاح کلی است و خود شامل خصوصیات اخلاقی بسیاری می شود. آتش نشان ها به یک سطح متوسط قانع نیستند، بلکه آنها باید همیشه به فکر پیشرفت باشند. آنها خود را وقف وظایف و کارشان میکنند.

 

 

تصویر عمومی

به عنوان خدمتگزاران مردم، آتش نشان باید تصویر خوبی از خود به جای بگذارد. خواه ناخواه ما بر اساس ظاهر و همچنین رفتارمان مورد قضاوت قرار می گیریم. تصویری که یک آتش نشان از خود نشان می دهد نشانگر شخصیت همه ی اتش نشان ها خواهد بود.

 

 

شکیبایی

ساعت کاری آتش نشان ها، طولانی و پر از استرس است. ممکن است استرس آنها ساعتها و حتی روزها به طول انجامد. آنها نمی توانند صبور نباشند چرا که ناشکیبایی باعث بروز خشم و نفرت می شود و این خصوصیات در ابتدا باعث نابودی گروه و سپس نابودی کل سازمان خواهد شد.

 

 

ایثار

ایثار بدین معنا است که شما هر چیزی را که برای خود می پسندید برای دیگران نبز بپسندید و به همان میزان به رفاه حال دیگران اهمیت بدهید. یک آتش نشان در سازمانی کار می کند که هدف اصلیش خدمت به مردم و حفاظت از جامعه است. آتش نشان ها حاضر ند داوطلبانه خدمت کنند. برای مثال اگر کار در شیفت شب اختیاری باشد آیا شما حاضر هستید شب ها سر کار بروید؟

 

ترجمه:تیم تخصصی سایک نیوز

منابع: wikipedia.org
firerescue1.com
riaus.org.au
firecareers.com
huffingtonpost.com


telegram2 files