توضیحات دکتر اللهیاری در خصوص اقدامات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در حادثه ساختمان پلاسکو

توضیحات دکتر اللهیاری در خصوص اقدامات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در حادثه ساختمان پلاسکو

به بهانه حادثه دلخراش “ساختمان پلاسکو”، خبرنگار سایک نیوز در گفتگویی اختصاصی با دکتر عباسعلی اللهیاری ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، از ایشان در رابطه با حضور روانشناسان و مشاوران در این حادثه و اقدامات و تمهیدات این سازمان، در زمینه حمایت های روانی برای حادثه دیدگان پرسیده است.

 

 

۱- آقای دکتر اللهیاری، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور چه تمهیداتی در راستای ارائه خدمات و حمایت های روانشناختی در خصوص حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو اندیشیده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم. در وهله اول به تمام خانواده هایی که عزیزانشان در این حادثه بوده اند به ویژه آنهایی که به درجه رفیع شهادت نائل شدند، تسلیت عرض می کنم و همینطور خدمت مقام معظم رهبری که در پیامی که ایشان در این خصوص داده اند، بسیار ناراحت هستند و همینطوربه بزرگان نظام تسلیت عرض می کنم و آرزوی سلامتی و توفیق برای تمامی آنان دارم.

شاید بتوان گفت این حادثه در ابعاد وسیع روحی و روانی تمام مردم ایران را تحت تاثیر قرار داد و به ویژه مردم تهران و خانواده گرانقدر آسیب دیدگان را.

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران براساس سوابق قبلی و تدابیری که در گذشته اتخاذ کرده است، برای مثال همانطوری که استحضار دارید در بحث حادثه منا،ما ستاد امداد روانشناختی را زیر نظر مستقیم سازمان تشکیل دادیم و سازمان های دیگر نیز نمایندگانشان را فرستادند. دبیر این ستاد حجه الاسلام مرتضوی کیاسری رئییس انجمن مراکز خدمات روانشناسی ایرانیان و مشاور ریاست سازمان بودند و ما در آن مقطع ۱۲۰۰ روانشناس و مشاور آموزش دیده در بحث بحران را به خدمت گرفتیم که خدمات بسیار خوبی ارائه کردند.

با توجه به خصوصیات خاص این حادثه و اینکه متاسفانه هنوز بسیاری از عزیزان به دلیل سختی شرایط فیزیکی در آنجا گرفتار هستند، پیش از آنکه از ابعاد جسمانی و پزشکی نیاز باشد که به مصدومان رسیدگی شود، از ابعاد روانشناختی و به لحاظ حمایت های روحی و روانی که برای نزدیکان و خانواده ها می توان انجام داد، می بایست اقداماتی صورت گیرد و همان ظرفیت بازهم اعلام آمادگی کردند.

تدبیری اندیشیده شده است که دوستان ما با مشارکت سازمان بهزیستی و انجمن خدمات مراکزروانشناسی ایرانیان هم در بیمارستان های اطراف مستقر باشند و نیز از آنجایی که تاکنون اجازه حضور افراد در محل حادثه وجود نداشته است، در حال اندیشیدن تدابیری هستیم که روانشناس و مشاور بتواند در کنار خانواده هایی که عزیزانشان در آنجا گرفتار هستند، حضور داشته  و حمایت های روانی لازم را ارائه دهد.

در مجموع تدابیری در سازمان اندیشیده شده است که خانواده های این عزیزان از حمایت های روانی لازم برخوردار باشند. بر این اساس خدمات همکاران روانشناس و مشاور ما برای خانواده های حادثه دیده از امروز تا هر زمانی که برای غلبه و تسلط بر روی بحران پیش رو و برای بازیابی مجدد آرامش این عزیزان نیاز است، کاملاً رایگان خواهد بود و در صورت مراجعه به مراکز تحت پوشش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و هر کدام از همکاران ما، تدبیری صورت گرفته است که هیچ هزینه ای از این عزیزان دریافت نشود.

در عین حال ما در تلاش برای اعزام روانشناس هم به محل حادثه و هم کنار خانواده ها هستیم تا به جای اینکه آنها به ما مراجعه کنند، روانشناس و مشاور همکار ما مراجعه کرده و در کنار خانواده تسلی و آموزش مهارت های لازم را به ایشان بدهد و در حقیقت حمایت های روانی علمی و تخصصی لازم را تا جایی که مقدور می باشد، انجام دهند.

همانطور که استحضار دارید آثار حوادث این چنین متاسفانه طولانی مدت است و برخی از این آثار بعدها ظهور پیدا می کند من جمله آسیب های روانشناختی، تروما و ضربه روحی وروانی که افراد درگیر حادثه اعم از خانواده ها، فامیل و بستگان تجربه خواهند کرد و حتی به دلیل آنکه مردم ایران مردمی عاطفی هستند و احساس همبستگی در انها بسیار بالا است، چنین رویدادهایی می تواند شهروندان دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد و این افراد نیاز به خدمات حمایتی داشته باشند.

در همین راستا دبیر ستاد امداد روانشناختی و مشاوره سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جناب حجه الاسلام کیاسری نیز از طریق ظرفیتی که انجمن مراکز خدمات روانشناسی ایرانیان به عنوان یک تشکل بزرگ که به لحاظ اجرایی تقریبا بازوی اصلی سازمان نظام روانشناسی است، مشغول سامان دهی وسازمان دهی هستند و تقریباً تمام مراکز مشاوره و روانشناسی کشور به کمک تمام انجمن هایی که در حوزه روانشناسی و مشاوره فعالیت می کنند، به صورت منسجم مشغول برنامه ریزی هستند که به این عزیزان خدمات لازم را ارئه دهند.


۲ – آقای دکتر آیا برای آتش نشان هایی که چه مستقیم و چه غیرمستقیم درگیر این حادثه شده اند و یا دورادور اتفاقات را شنیده و احتمالاً در شرایط روحی نامناسبی قرار دارند سازمان تدابیری اندیشیده است؟

باید عرض کنم که به طور طبیعی در حال حاضرهم آتش نشان هایی که مستقیماً درگیر این حادثه هستند و هم آتش نشان های ما در سراسر کشور از لحاظ روحی و روانی ممکن است بهم ریخته باشند و نیاز به حمایت های روانی بسیار برنامه ریزی شده و علمی وجود دارد که اینها در واقع به نوعی بازسازی روحی و روانی شوند و آموزش های خاصی به آنها داده شود.

در همه دنیا سابقه دارد که افرادی که در حادثه خاصی امدادرسانی انجام می دهند، پس از اتمام حادثه و بازگشت امدادرسانان، یک تیم متخصص بر روی آنها کار می کنند تا آثار به جای مانده از آن حادثه را پاک کنند و آموزش های بسیار جدی و مهارت هایی را به آنها یاد می دهند که بتوانند برای حوادث بعدی با آمادگی و روحیه بیشتری کمک رسانی انجام دهند.

در این حادثه بسیار دلخراش که به این شکل عزیزان ما گرفتار شده اند، به طور طبیعی همه آتش نشان ها در سرتاسر کشور همانندسازی و الگوسازی کرده و خود را جای آتش نشانان می گذارند که این اتفاق برایشان افتاده است. باید توجه داشته باشیم که این حادثه و این نوع مکانیزم روانی به طور طبیعی روان و جسم فرد را درگیر خواهد کرد. اگر سازمان آتش نشانی کل کشور و همچنین شهرداری ها به این موضوع توجه نکنند، می تواند اثرات بسیار منفی داشته و انگیزه، روحیه و توانایی لازم این افراد را در آینده برای رسیدگی به چنین حوادثی تحت تاثیر قرار دهد.

همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند آتش نشان های ما واقعاً از جان گذشتگی نشان دادند، با شجاعت تمام با مهارت تمام، خود را برای نجان جان هموطنان شان در دل یک حادثه ای از جنس آتش و دود و خرابی انداختند و این بسیار بسیار قابل تقدیر و توجه است و می بایست این روحیه پاس داشته شود و همه مسئولین با همه  امکانات کمک کنند تا این روحیه و خصوصیت نه تنها آسیب نبیند بلکه تقویت شود. اگر ما این موضوع را به حال خود رها کنیم و در واقع روحیه این عزیزان را بازسازی نکنیم از لحاظ علمی و تخصصی این روحیه می تواند آسیب ببیند.

خواهش من این است که همه مسئولین به ویژه مسئولینی که دست اندر کار و مرتبط با سازمان آتش نشانی هستند اعم از اینکه در تهران باشند یا کل کشور، به این موضوع دقت و توجه کافی و وافی داشته باشند و رسیدگی، تدابیر و برنامه ریزی ویژه برای آتش نشانان در کل کشور با توجه به این حادثه صورت گیرد. سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور که دانش فنی و کلیه متخصصین این حوزه را در اختیار داشته و تجارب بسیار خوبی در بحث بازسازی های روحی و روانی هم برای شهروندان و هم امدادگران دارد، در صورتی که مسئولین این برنامه را در الویت کارهای خود قرار دهند با تمام وجود آمادگی دارد که به این موضوع مهم بپردازد و هرچه سریع تر نسبت به رفع آثار منفی آن اقدام کند تا مجدداً روحیه تلاش، فعالیت و شادمانی را در آتش نشانان کشور بازآفرینی نماییم.

ما در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور آمادگی این را داریم که به صورت علمی و منسجم این آموزش را برعهده بگیریم و این مسئله مهم و جدی را در دستور کار خود قرار دهیم و آن را اجرایی نماییم.

باید بدانیم اگر ما آتش نشانان مان را تحت یک آموزش ویژه قرار دهیم هم برای خودشان بسیار مفید است، هم برای خانواده هایشان و هم برای سایر نیروهای امدادرسان دیگر و این روحیه در آنها ایجاد خواهد شد که مسئولین ما را درک کردند و خواهند فهمید خدایی نکرده اگر اتفاقی افتاد آن توجه ویژه به آنها مبذول می شود و این به صورت یک سازو کار دقیق و برنامه ریزی شده می تواند اطلاع رسانی و ابلاغ شود که در صورتی که خدایی نکرده یک نیروی امدادگری در حادثه ای شرکت کرد ما مسئولین به فکر این هستیم و پذیرفته ایم که آثار منفی این حادثه بر روحیه، روان و شخصیت افراد وجود دارد و امدادگران را به طور ویژه مورد توجه، حمایت روانی و آموزش قرار داده و آثار منفی را از روحیه آنها پاک خواهیم کرد.

بنابراین خواهش من این است که مسئولین هرچه سریع تر این موضوع را در دستور کار قرار دهند.

 

بیشتر بخوانید:

در مواجهه با حوادث چطور رفتار کنیم؟
فراخوان مشارکت متخصصان مجرب روان‌شناسی و مشاوره در حادثه ساختمان پلاسکو


telegram2 files