۶ ماده مغذی مرتبط با افسردگی

۶ ماده مغذی مرتبط با افسردگی

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، افسردگی می تواند انسان را در کالبد خود محصور کند، به طوری که فرد از درون احساس انزوا، خفگی و محدودیت کند. پژوهشگران متوجه شده اند که کمبود بیش از یک ماده مغذی در بدن اغلب افراد افسرده وجود دارد که در زیر بدان ها اشاره خواهیم کرد:

 

 

اسیدهای چرب امگا ۳
ماهی و روغن دانه کتان از منابع غنی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند، کمبود امگا ۳ می تواند موجب ابتلا به افسردگی شود. امگا ۳ به غیر از تسکین درد و التهاب، باعث ارتقای عملکرد عادی مغز و سلامت روانی می شود.
اسیدهای آمینه
اسیدهای آمینه نقش مهمی در حفظ عملکرد بهینه مغز دارند. مغز اسیدهای آمینه دریافت شده از غذا را برای تولید انتقال دهنده های لازم عصبی برای عملکرد بهینه مغز مصرف می کند. کمبود اسیدهای آمینه ممکن است احساس عدم تمرکز و افسردگی ایجاد کند. خوراکی هایی مانند گوشت، تخم مرغ ، ماهی، حبوبات، دانه ها و مغزها مملو از اسیدهای آمینه هستند.
ویتامین D
سلامت و کارایی مغز ارتباط زیادی با ویتامین D دارد، و مطالعه ای نیز که در مجله Clinical Nutrition منتشر شد، اختلالات روانی را با کمبود این ویتامین مرتبط دانسته است.
کمبود ید
ید برای عملکرد مناسب غده تیروئید لازم است، مشخص شده است که غده تیروئید عملکردهای مختلفی در بدن را از جمله دمای بدن، سیستم ایمنی و کارکرد مغز تحت تاثیر قرار می دهد و عملکرد آن نیز به واسطه کمبود ید مختل می شود که احساس افسردگی را در پی خواهد داشت.
ویتامین های B
پژوهش های بسیاری نشان داده اند که کمبود خانواده ویتامین B با اختلالات روانی مانند افسردگی ارتباط دارد. بنابراین لازم است که خوراکی هایی مانند گوشت، ماهی، ماکیان، تخم مرغ و سیر را در رژیم غذایی روزانه در نظر گرفت.
فولات
فولات یا فولیک اسید که از اشکال ویتامین B9 است، در بسیاری از مواد غذایی مانند سبزیجات سبز برگ دار، غلات، گوشت و میوه یافت می ‌شود. برای پیشگیری و بهبود افسردگی و با مشورت پزشک می توان به رژیم غذایی، خوراکی هایی مانند مرکبات، حبوبات، لوبیاها و سبزیجات سبز برگ دار را اضافه کرد.

 

بیشتر بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *