ارتباط اسکیزوفرنی با دیابت نوع ۲

ارتباط اسکیزوفرنی با دیابت نوع ۲

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، پژوهش ها نشان می‌دهد که اختلال اسکیزوفرنی می‌تواند با بیماری دیابت نوع ۲ ارتباط داشته باشد.

مبتلایان به اسکیزوفرنی حدوداً ۳۰ سال کمتر از عموم مردم عمر می کنند که این موضوع به دلیل اختلال‌های جسمانی همچون حمله قلبی و سکته رخ می‌دهد و دیابت نیز یک عامل خطرزای اصلی در این موارد به حساب می‌آید.

داروهای ضد روانپریشی موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شوند اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که مبتلایان به این اختلال را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می‌دهد و این عوامل شامل رژیم غذایی نامناسب و عدم فعالیت جسمانی کافی می‌باشد.

با این حال پژوهش ها نشان می‌دهد در صورتی که این فاکتورهای خطرزا مورد توجه قرار گیرند باز هم خطر ابتلا به دیابت در مبتلایان به اسکیزوفرنی بالاست.

ساینس الرت در این خصوص می نویسد: مبتلایان به اسکیزوفرنی سه برابر بیش از عموم مردم در معرض ابتلا به دیابت هستند. بررسی ارتباط بین این دو بیماری به قرن نوزدهم باز می‌گردد، یعنی پیش از آنکه از داروهای ضد روانپریشی استفاده شود و نیز در عصری که رژیم‌های غذایی مردم به ندرت موجب دیابت می‌شد. به این ترتیب این واقعیت نشان‌دهنده رابطه علت معلولی بین اختلال اسکیزوفرنی با دیابت است.

نتایج این پژوهش ها می‌تواند به نقش مستقیم اسکیزوفرنی در افزایش خطر بروز دیابت اشاره داشته باشد. عواملی وجود دارند که می توانند احتمال ابتلا به هر دو اختلال را افزایش دهند. این عوامل شامل خطرات ژنتیکی مشترک و همچنین فاکتورهای خطرزای رشدی مشترک هستند.

برای مثال تولد پیش از موعد و وزن پایین نوزاد به هنگام تولد به عنوان عوامل خطرزای ابتلا به هر دو بیماری اسکیزوفرنی و دیابت در سال‌های آتی زندگی شناخته شده‌اند. افزایش سطح هورمون استرس موسوم به کورتیزول نیز یک فاکتور خطرزا در بروز دیابت است. به این ترتیب این امکان هست که استرس مرتبط با ابتلا به اسکیزوفرنی که منجر به افزایش ترشح کورتیزول می‌شود در عین حال در افزایش خطر ابتلا به دیابت نیز نقش داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files