افتتاح ۱۰۰۰ تخت روانپزشکی در سطح کشور

افتتاح ۱۰۰۰ تخت روانپزشکی در سطح کشور

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، سید وحید شریعت عضو کمیته کشوری سلامت روان وزارت بهداشت اظهار داشت: حداقل ۱۰هزار تخت روانپزشکی در کشور کم داریم، البته وزارت بهداشت با افتتاح یک هزار تخت جدید، ‌گامی برای رفع این کمبود قدیمی برداشته است.

وی با بیان اینکه هزار تخت روانپزشکی جدید با حضور وزیر بهداشت به بهره برداری خواهد رسید، ادامه داد: کمبود تخت روانپزشکی یک مشکلی قدیمی در کشور است، سالهاست که در هر یک از بیمارستان های روانپزشکی فهرست های طولانی از افراد در نوبت وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: کمبود شدید تخت روانپزشکی در کشور باعث شده است که خانواده‌ها برای درمان بیمارانشان با مشکلات جدی مواجه باشند و اغلب این خانواده ها برای بستری بیمارشان سرگردانند.

وی تاکید کرد: ضریب اشغال تخت اغلب بیمارستانهای روانپزشکی دولتی بالای ۹۵ درصد است، یعنی تقریبا هیچ وقت تخت خالی ندارند و گاهی مجبورند ‌تخت های اضافه را کنار راهرو بگذارند تا بتوانند بیمار جدید پذیرش کنند.

شریعت در ادامه افزود: برای مثال در بیمارستان ایران در جاده مخصوص کرج با ۱۶۰ تخت، در بخش های بستری و همچنین اورژانس، بیش از ظرفیت بیمارستان بیمار داریم و مجبوریم تخت اضافه ایجاد کنیم تا پاسخگوی حجم بالای مراجعان و بیماران حاد روانپزشکی باشیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود هفت هزار تخت روانپزشکی در کشور وجود دارد اما به هیچ وجه کفایت نمی‌کند و در ادامه گفت: اگر ۱۰ هزار تخت  روانپزشکی در کشور اضافه شود باز هم نیاز وجود دارد، ‌البته با توجه به این معضل قدیمی، ایجاد و بهره‌برداری از حدود هزار تخت روانپزشکی قدم بسیار بزرگی برای کاهش این بحران است.

شریعت افزود:‌ براساس مصوبه قانونی مجلس،‌ باید ۱۰ درصد کل تخت های بیمارستانی کشور‌، تخت روانپزشکی باشد اما این مصوبه به دلایل مختلف از جمله سودآور نبودن، ‌خدمات روانپزشکی، ضعف پوشش بیمه‌ها و دردسرهای درمان بیماران روانپزشکی هرگز اجرا نشد.

بیشترین مراجعه کنندگان به بیمارستان های اعصاب روان

شریعت بیشترین مراجعه‌کنندگان به این بیمارستان ها را معتادان، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و دو قطبی اعلام کرد و اظهار داشت: این افراد مبتلا به شدیدترین اختلالات روانی هستند که تعدادشان نیز در کشور بسیار زیاد است.
وی افزود: آمار معتادان بویژه سوء ‌مصرف کنندگان مواد تزریقی و روانگردان در کشور بسیار بالاست. بسیاری از آنها پس از مصرف با علائم جنون به بیمارستان آورده می‌شوند، حدود یک درصد جمعیت کشور (حدود ۸۰۰ هزار نفر) نیز به اسکیزوفرنی و یک درصد دیگر (حدود ۸۰۰ هزار نفر) به اختلال دوقطبی مبتلا هستند که از این تعداد، هر سال درصدی از آنها به خدمات بستری در بیمارستان نیاز دارند.

 

محدودیت بیمه ها در بستری مبتلایان به اختلالت اعصاب و روان

شریعت در این خصوص می گوید: بدلیل این محدودیت، اغلب خانواده‌هایی که بیمار اعصاب و روان دارند، تحت فشارهای شدیدی هستند و استرس های زیادی را تحمل می‌کنند. عدم پذیرش به موقع این بیماران نیز باعث می‌شود که شدت بیماری و آسیب این بیماران چند برابر شود.

وی با اشاره به ضعف پوشش بیمه‌ای خدمات روانپزشکی گفت: بیمه‌ها فقط هزینه ۵۶ روز بستری این بیماران را پوشش می‌دهند و اگر مدت بستری این بیماران در سال بیشتر شود که در بسیاری از مواقع این اتفاق می‌افتد، بیمه‌ها پوشش نمی‌دهند و هزینه‌های بسیار سنگینی به خانواده‌های آنها تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار خانواده های بیماران روانپزشکی این است که مانند سایر بیماران آنان نیز فقط ۶ درصد هزینه‌های بستری را بپردازند اما در عمل به علت ضعف پوشش بیمه ها، ‌حتی در صورت بستری کمتر از ۵۶ روز نیز، سهم پرداختی این بیماران بیشتر است، ‌در حالی که بسیاری از این بیماران حتی توان پرداخت ۶ درصد هزینه‌های بستری را نیز ندارند.

شریعت گفت: علاوه بر آن، اغلب بیماران روانپزشکی به خدمات کار درمانی و مشاوره های مداوم حداقل یکبار در هفته نیاز دارند، در حالی که بیمه‌ها این خدمات را پوشش نمی دهند و هزینه این خدمات که به چند میلیون تومان در ماه می‌رسد، عملا به دوش خانواده بیماران می‌افتد که اغلب نیز توان پرداخت آن را ندارند.

وی افزود: هزینه یک ساعت مشاوره این بیماران حدود ۱۲۰ هزار تومان است و اغلب این بیماران به بیش از یک جلسه یک ساعته مشاوره و حدود سه جلسه مشاوره در هفته نیاز دارند.

شریعت در پایان گفت: دلیل ضعف پوشش بیمه‌ها نیز علمی نیست بلکه محدودیت های اقتصادی بیمه‌ها که عامل نقصان در پوشش بیمه‌ها برای بیماران اعصاب و روان است.

 

همه اینها در حالیست که صبح امروز ۱۲۰ تخت روانپزشکی در استان خوزستان شامل ۷۴ تخت در بیمارستان گلستان و ۴۶ تخت در بیمارستان‌های سلامت اهواز، بیمارستان‌های مسجد سلیمان و بیمارستان مادر رامهرمز و همچنین ۴۰ تخت در استان قم به بهره برداری رسید.

بیشتر بخوانید:


telegram2 files