در عصر اختلالات روانی به سر می بریم

در عصر اختلالات روانی به سر می بریم
به گزارش سایک نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد ابراهیم مداحی معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی کشور با اشاره به وضعیت سلامت روان ایرانی ها اظهار داشت: متاسفانه ما در عصر اختلالات روانی به سر می‌بریم و افسردگی و اضطراب به عنوان سرماخوردگی روانشناسان مطرح است و ذهن متخصصان را به خود درگیر کرده است.
وی ادامه داد: نبود رضایتمندی به دلیل شرایط سخت زندگی امروزه باعث شده تا افراد حتی ثروتمندان از نظر سلامت روان از شرایط ایده آل برخوردار نباشند و هر یک از یک اختلال روانی رنج ببرند.
دکتر مداحی افزود: امروزه اختلالات روانی در بین جوامع بسیار شایع است و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی افسردگی و اضطراب رتبه سوم اختلالات و بیماری ها را تشکیل می‌دهد و طبق بررسی‌های انجام شده ۲۰ درصد از افراد دچار افسردگی و اضطراب هستند.
وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود که ۳۵ درصد از مردم دچار اختلالت روانی باشند و علت این مسئله بیشتر به خاطر الگوهای ناهنجار در زندگی افراد است و مسائلی چون خواب، غذا و نبود مهارت‌های زندگی می‌تواند استرس و اختلالات روانی را در بین افراد جامعه شایع کند.
مداحی در ادامه افزود: مردم ما نسبت به ۵۰ سال پیش در شرایط بهتری قرار دارند اما متاسفانه به دلیل سبک زندگی غلط نظام ماشینی و تحرک نداشتن درصد نارضایتی بالاتر از گذشته است و این مسئله می‌تواند مشکلات روانی را ایجاد کند. افزایش سن امید به زندگی و سالمندی عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها است و اگر افراد امروزه یک الگوی سالم نداشته باشند استرس‌های زندگی بر آنها چیره می‌شود و افراد را دچار افسردگی و یاس می‌کند.
وی آلودگی‌های محیطی در فضای شهری و خیابان‌ها را دیگر عامل منشا بروز اختلالات روانی دانست و افزود: ۳ حوزه سلامت، ارتباطات و اقتصاد از جمله عوامل مهم و بحرانی هستند که اگر افراد در این سه زمینه الگوی مناسبی نداشته باشند، دچار بیماری‌های روحی روانی مختلفی می‌شوند.
مداحی در این خصوص ادامه داد: باید سبک زندگی افراد تغییر کند تا مشکلات روانی و افسردگی کاهش پیدا کرده و افراد با شیوه صحیح زیستن بتوانند در کنار مردم جامعه به برنامه‌های زندگی خود برسند.
وی افزود: امروزه وسایل ارتباط جمعی سبب تنهایی بشر شده است چرا که افراد از طریق شبکه‌های مجازی دور هم جمع می‌شوند و ارتباطشان به صورت نسبی از بین می‌رود و همین مسئله اختلالات روانی را در میان آنها به وجود می‌آورد.
وی تاکید کرد: فضای زندگی امروز با وجود پیشرفت‌های فراوان سبب بیگانه شدن انسان با خود شده و این مسئله می‌تواند در آینده گریبانگیر افراد شود. مردم جامعه باید این برنامه‌ریزی خوب را از مسئولان ذیربط مطالبه کنند تا با عزم ملی یک الگوی زندگی خوب برنامه‌ریزی شود.
دکتر مداحی در پایان خاطرنشان کرد: جوان امروز نیازمند ازدواج، شغل و تحصیل است و اگر جامعه این شرایط را برای نوجوان فراهم کند، این افراد تبدیل به یک فرصت برای رشد و ترقی جامعه می‌شوند.


telegram2 files