۵ اشتباه رایج در مورد اختلال استرس پس از سانحه PTSD

۵ اشتباه رایج در مورد اختلال استرس پس از سانحه PTSD

شوک انفجار، فشار جنگ، خستگی جنگ و .. .
اختلال استرس پس از سانحه با نام های گوناگونی در طول زمان شناخته می شد. اما این اختلال واقعا چیست؟ آیا این حالت رنجی شدید است که تنها سربازان و پناهندگان جنگ را درگیر می کند؟ آیا درون هر فرد مبتلا به PTSD یک موجود پرخاشگر پنهان شده است که هر لحظه ممکن است خود را به شدیدترین شکل نشان دهد؟ آیا هیچ نیروی حفاظتی بر علیه PTSD در درون ما وجود دارد؟ آیا ضعف درونی عامل اصلی ابتلا به PTSD  است؟

با انکه متخصصان از سال ۱۹۸۰ از حقیقت اختلال استرس پس از سانحه مطلع شده اند، هنوز بعضی از مردم باورهای بی پایه و اساسی در مورد این اختلال دارند. در این مقاله به ۵ مورد از این باورها و دلایل اشتباه بودن آنها خواهیم پرداخت.

  1. تنها سربازان و افراد در معرض جنگ PTSD می گیرند.

    بیشتر مردم زمانی که به PTSD فکر می کنند، سربازان آسیب دیده جنگی را در نظر می آورند. در حالیکه PTSD در حالت عادی و بر اساس آمارها در ۱۱ تا ۳۰ درصد از سربازان از جنگ برگشته وجود دارد وهر فرد دیگری نیز ممکن است آن را در طول زندگی خود تجربه کند.۸ میلیون آمریکانی هرساله PTSD را تجربه می کننددر حالی که بسیاری از آنها هرگز به خدمت سربازی نرفته اند.

    زنان با نرخ شیوع ۱ در ۱۰ و مردان با نرخ شیوع ۱ در ۲۵ در طول زندگی خود به این اختلال مبتلا می شوند که این آمارها بیانگر نرخ بیشتر شیوع در زنان می باشد.
    زنان احتمالا این اختلال را بیشتر به دلیل تجاوز یا سوءاستفاده های جنسی در کودکی و بزرگسالی خود تجربه خواهند کرد،(سایک نیوز) در حالیکه مردان ان را به دلیل حوادث، آزارهای جسمانی، بلایای طبیعی و جنگ آن را تجربه می کنند.

  2. تجربه تروما (آسیب روانی) برای ابتلا به PTSD کافی است.متاسفانه تجربه های تروماتیک بسیار شایع هستند. آمارهای مراکز سلامت روان در آمریکا نشان می دهند ۶۰ درصد مردان و ۵۰ درصد زنان حداقل یک بار در طول زندگی خود آسیب روانی را تجربه کرده اند.

    رویدادهای آسیب زا می توانند شامل تجاوز جنسی، آزار جسمی، تصادفات و سوانح، جنگ، سوءاستفاده از کودکان، بلایای طبیعی و دیدن مرگ یا زخمی شدن دیگران باشد.

    جالب است بدانید بیشتر افراد آسیب دیده از موارد بالا، دچار اختلال استرس پس از سانحه نمی شوند. آنها ممکن است بعضی علائم استرس پس از سانحه (سایک نیوز) همچون بیخوابی، اضطراب و افسردگی را داشته باشند که به مرور زمان بهبود می یابند. بقیه افراد از انجایی که علائم شدیدتری را به مدت چندین ماه تجربه می کنند، تشخیص PTSD خواهند گرفت.

  3. افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ضعیف هستند.اینکه بسیاری از افرادی که دچار تروما می شوند، PTSD  را تجربه نمی کنند به این معناست که ان دسته از افراد آسیب دیده که مبتلا به این اختلال می شوند، ضعیف هستند؟

    اختلال استرس پس از سانحه، مانند هر اختلال روانشناختی دیگر، یک ضعف شخصیتی نیست. بعضی از مبتلایان به این اختلال ممکن است استعداد ژنتیکی ابتلا به ان را داشته باشند. درست مانند استعداد ژنتیکی باری ابتلا به بیماری های قلبی یا دیابت. بعضی به این دلیل مبتلا می شوند که آسیب واقعا وحشتناکی را تجربه کرده اند یا این آسیب برای مدت زیادی طول کشیده است.

    از آنجاییکه که PTSD  یک بیماری بیولوژیک (سایک نیوز) با نتایج عصب شناختی واقعی است، هیچ کس نمی تواند از آن بهبود یابد تا زمانی که به شدت برای سلامت روان خود تلاش کند. استفاده از خدمات روان درمانی، پذیرش شکست در قبال آن آسیب و قبول نقش قربانی نیست، بلکه  یک گام مهم و اساسی برای درمان یک بیماری جدی است.

  4. افراد مبتلا به PTSD خطرناک هستند.خیلی از ما با یک داستان قدیمی در فیلم ها آشنایی داریم، “یک فرد مبتلا به PTSD که تشخیص نمی دهد دیگر در جنگ نیست و شدیدا به  خود آسیب می رساند.”

    واقعیت این است که نه جنون و نه پرخاشگری از علائم بارز و اصلی PTSD نمی باشند. در حقیقت علائم اصلی اختلال استرس پس از سانحه شامل موارد زیر می باشد:

    – افکار ناخوانده
    – کابوس های شبانه
    – اشکال در تمرکز
    – اجتناب از افکار، احساسات، مکان ها و افرادی که با رویداد آسیب زا در ارتباط بوده اند
    – یادآوری خاطرات و صحنه ها و احساس اینکه آن رویداد دویاره در حال رخ دادن است
    – گوش بزنگی
    – زودرنجی
    – بی خوابی
    – احساس گناه
    – ناتوانی در لذت بردن از فعالیت های گذشته
    – انزوا
    – خلق پایین

    مطالعات نشان می دهند که اکثریت قریب به اتفاق مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه، پرخاشگر نیستند و تنها ۸ درصد از کل جمعیت این بیماران مرتکب رفتارهای خشونت آمیز شده اند.

  5. اختلال استرس پس از سانحه درمان نمی شود.اختلالات روانی همچون PTSD شفا نمی یابند بلکه بهبود یافته و درمان می شوند.
    پژوهشگران و متخصصان روش های درمانی متعددی را برای کاهش علائم PTSD ابداع کرده اند که شامل، درمان شناختی-رفتاری (CBT)، درمان پردازش شناختی و حساسیت زدایی به کمک حرکات چشم   (EMDR) ، درمان های دارویی مانند استفاده از تثبیت کننده های خلق که در شرایطی می توانند به فرد کمک کنند که اختلالات خلقی همراه نیز داشته باشند. سایر داروها معمولا برای (سایک نیوز) مشکلات خواب بیماران استفاده می شود تا بتوانند کابوس های شبانه خود را متوقف سازند.

حقایق، باورهای غلط و برچسب ها

باورهای غلط در مورد اختلال استرس پس از سانحه باعث می شوند تا مبتلایان به آن به دلیل ترس از برچسب هایی که از سوی جامعه می خورند، به دنبال درمان نباشند و تصور کنند تنها راه مقابله با PTSD این است که از نظر روانی قوی باشند!
ارائه اطلاعات غلط در مورد این بیماری نه تنها اشتباه است بلکه خطرناک نیز هست. مهم است که ما بتوانیم اطلاعات درست و غلط را خصوصا در مورد اختلالات روانی تشخیص دهیم و تلاش کنیم تا سواد سلامت روان خود را افزایش دهیم.

 

ترجمه: تیم تخصصی سایک نیوز
منبع: Psychologytoday.com

بیشتر بخوانید:
چطور حمله پانیک را در ۲۰ ثانیه متوقف کنیم؟
۶ اختلال روانی فراموش شده
در سایه والدین خود شیفته

 


telegram2 files