مردان قلدرمآب به لحاظ روانی ناسالم هستند

مردان قلدرمآب به لحاظ روانی ناسالم هستند

به گزارش سایک نیوز به نقل از دویچه وله، یک پژوهش در دانشگاه ایندیانا نشان می‌دهد مردانی که گرایشی برتری‌جویانه نسبت به زنان دارند، بیشتر در معرض مشکلات روانی هستند. آنها تصویری نیرومند از خود ارائه می‌دهند، اما روح و روان آنها از سلامت دور است.

کارشناسان میان رفتار ضد زن و برتری‌جویی جنسی با برخی از روان‌پریشی‌های رایج در میان مردان رابطه‌ای نزدیک می‌بینند.

پژوهش گسترده‌ای که بر پایه ۷۰ پروژه مطالعاتی در طول ۱۱ سال متمادی صورت گرفته، می‌گوید: مردان قلدرمآب، برخلاف ظاهر نیرومند، روح و روانی رنجور دارند. بنابر این پژوهش مردانی که سخت به تصورات سنتی در باره نقش‌های اجتماعی زن و مرد پایبند هستند بیش از مردان دیگر در معرض بیمارهای روانی و افسردگی قرار دارند.

جول وانگ، استادیار دانشگاه ایندیانا و سرپرست این پروژه تحقیقاتی، می‌گوید: «رفتار این گونه مردان که خود را حاکم بر زنان می‌پندارند، تنها به بی‌عدالتی اجتماعی منجر نمی‌شود، بلکه تاثیرات و پیامدهای روانی و ذهنی مخربی برای خود آنها دارد.»

بیشتر بخوانید:
خشونت علیه زنان و انواع آن

در این پژوهش رفتار اجتماعی نزدیک به ۲۰ هزار مرد سفیدپوست در طول ۱۱ سال، از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار گرفته است.

تحقیق نشان می‌دهد هرچه مردان به تظاهرات سنتی “مردانه” گرایش بیشتری داشته باشند، از نظر روحی ضعیف‌تر هستند و به کمک روانی بیشتری نیاز دارند.

برخی از نورم‌ها یا هنجارهای شناخته‌شده‌ “مردانه” عبارتند از: بی بندوباری جنسی، برتری‌جویی، تظاهر به بیرحمی و سرسختی عاطفی، پرخاشگری، اعتماد به نفس افراطی و حمایت سلطه‌جویانه از زنان.

 

افسردگی و اعتیاد

به نظر کارشناسان مشکل بزرگ این است که همین افراد که از ناهنجاری‌های روحی رنج می‌برند، به دلیل روحیه غرورآمیز و خودخواهانه از مراجعه به متخصصان خودداری می‌کنند. در نتیجه به جای درمان ناراحتی‌هایی مانند افسردگی، به مشروب و مواد مخدر پناه می‌برند.

 


telegram2 files