احساس بی‌حوصلگی می کنید؟ بخوانید

احساس بی‌حوصلگی می کنید؟ بخوانید

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، یک روانپزشک با اشاره به افزایش موارد افسردگی فصلی در پاییز و زمستان ، کج خلقی، گوشه‌گیری و بی‌حوصلگی طولانی مدت را از جمله نشانه‌های این نوع افسردگی عنوان کرد.

افسردگی فصلی عمدتا در فصول سرد سال مشاهده می‌شود،به طور معمول افسردگی فصلی در فصولی مانند پاییز و زمستان که هوا رو به سردی رفته و تابش اشعه خورشید کمتر و مایل می‌شود، مشاهده می‌شود.

نور خورسید نقش موثری در تولید هورمون “ملاتونین” در سلولهای «ملانوسیت»‌های سطح پوست دارد، وجود این هورمون نقش موثری در طبیعی بودن خلق و خوی دارد و در غیاب آن تغییرات محسوسی در خلق و خوی افراد رخ می‌دهد.

این تغییرات خلق و خو، طیف گسترده‌ای دارند و می‌توانند از یک کج‌خلقی و بی‌حوصلگی ساده تا موارد شدید مانند احساس گناه بدون دلیل، عدم لذت از زندگی، سرزنش خود، افکار خودکشی و یا گوشه‌گیری طولانی‌مدت خود را نشان دهد.

افسردگی فصلی شدید بیشتر در افرادی بروز می یابد که از قبل زمینه ژنتیکی و بیولوژیکی بروز آن را داشته باشند.

کج خلقی و بی‌حوصلگی و علائمی مانند این اگر چند ساعت و یا حداکثر سه تا چهار روز ادامه یابد طبیعی است، اما اگر این علائم پایداری بیشتری داشته و فرد روزهای متوالی درگیر این علائم باشد، باید حتما به متخصص مراجعه کند.

در درمان افسردگی فصلی دارو درمانی، نوردرمانی، روان درمانی، خانواده درمانی و گروه درمانی می توانند مفید باشند.


telegram2 files