راه­‌های پیشگیری از کودک آزاری جنسی

راه­‌های پیشگیری از کودک آزاری جنسی

متأسفانه با وجود اینکه به طور روزافزون گزارش‌­هایی از کودک آزاری جنسی شنیده می­‌شود، پاره ­ای موانع باعث شده که کمتر به این مسأله پرداخته شود و خانواده­‌ها از این بحث اجتناب کنند.

 

 

راه­‌های پیشگیری از کودک آزاری جنسی

۱ـ آگاهی از خطراتی که از نظر جنسی کودک را تهدید می‌کند:

اولین و بهترین راه برای جلوگیری از وقوع آزار جنسی در کودکان آموزش است. خانواده­‌ها باید اطلاعات و درک صحیحی در مورد وجود خطراتی که از نظر آزار جنسی فرزندان را تهدید می­‌کند، داشته باشند. از جمله:

ـ باید بدانند که تعداد زیادی از کودکان مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند.

ـ کودکان چه آزار جنسی خود را بازگو کنند، چه به صورت راز این موضوع را نزد خود نگه دارند، نسبت به جمعیت عمومی بیشتر در معرض خطر مشکلات روانی، عاطفی، اجتماعی و جسمانی که تا بزرگسالی ممکن است ادامه یابد، هستند.

ـ تعداد قابل توجهی از کودکان توسط خانواده خود مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند. گروه زیادی از افراد آزارگر یکی از والدین، خواهر، برادر، یکی از بستگان مانند عمو، یک دوست خانوادگی، شاگرد مطمئن مغازه پدر یا همسایه است.

۲ـ شناسایی و پیشگیری از موقعیت­‌هایی که در آن احتمال سوءرفتار جنسی با کودکان وجود دارد.

۳ـ صحبت با کودک در مورد سوءاستفاده­ جنسی و پیشگیری از آن جهت آگاه‌سازی وی و کاستن احتمال پدید آمدن ترس­‌های بی‌مورد در کودک

۴ـ ایجاد محیط امن و صمیمی در منزل و آموزش به کودکان در مورد اینکه محل صحبت کردن درباره­ مسائل خصوصی منزل است.

۵ـ تقویت این مفهوم که بدن کودکان به خودشان تعلق دارد و آموزش حریم خصوصی به آنها

بهترین زمان آموزش حریم خصوصی به کودکان هنگام حمام کردن کودک است. می­‌توانید برای ملایم­‌تر کردن موضوعی خشن مثل آزار جنسی ابتدا در مورد رشد مناسب بدن فرزند خود صحبت کنید و سلامت جسمی او را تا هر حدی که هست، تحسین نمایید. سپس بگویید:

“به‌به! چه تمیز شدی! چه بدن سالمی داری! حالا یادت باشد که بدن تو خصوصی است و کسی نباید از تو بخواهد که به قسمت­‌های خصوصی بدن تو نگاه کند یا به آنها دست بزند (مناطق خصوصی را به او گوشزد کنید).”

اگر ما یعنی مادر و پدرت (در مورد کودکانی که پرستار دارند نیز حدود و مرزهای لازم را مشخص کنید) به تو کمک کنیم که خودت را بشویی یا بخواهیم با دیدن بدنت از سلامت آن مطمئن بشویم، اشکالی ندارد. قسمت­‌های خصوصی بدن تو (شامل آلت تناسلی، بیضه­‌ها و باسن پسران و واژن، باسن و پستان دختران) یعنی همان قسمت­‌هایی که با مایو می­‌پوشانی.

البته گاهی هم وقتی ما حضور داریم، پزشک برای درمان و اطمینان از سلامتی تو ممکن است به این بخش‌­های خصوصی تو دست بزند یا بخواهد آن را معاینه کند که این مورد اشکالی ندارد.
می­‌توانید این جملات را تغییر دهید یا بخش­‌هایی از آن را حذف و اضافه کنید.

وقتی می­‌خواهید در مورد سوءاستفاده جنسی به کودک خود اطلاعاتی دهید، می­‌توانید بگویید در مواردی که:

ـ کسی می‌­خواهد بی‌دلیل به بدن او نگاه کند یا دست بزند،

ـ فرد بزرگ‌تر یا قوی‌تری (چه کودک و چه بزرگسال) از او می­‌خواهد کاری انجام دهد که مایل نیست،

ـ در موقعیتی خاص قرار می‌گیرد و احساس ناراحتی می­‌کند یا درون خود احساس عجیبی دارد،

ـ کسی از او می‌خواهد که رفتار خاصی را به صورت راز نگه دارد،

ـ او با کسی کاری انجام می­‌دهد یا کسی با او کاری می­‌کند که بعداً نسبت به آن احساسی ناخوشایند و بد پیدا می­‌کند،

از فرمول «نه/ برو/ بگو» استفاده کند. این بدین معنا است که باید بگوید: «نه». سپس، «برود» و از فرد آزارگر دور شود و به مادر و پدر خود یا فرد بزرگسال معتمد دیگری اتفاق را «بگوید». این فرمول را از طریق بازی با کودکان کم­‌سن نیز می­‌توانید تمرین کنید.

بنابراین جهت پیشگیری از سوءرفتار جنسی کودکان باید هوشیار بود و دیگران را نیز آگاه کرد. با رعایت موارد فوق­‌الذکر می‌توان به کاهش این معضل کمک کرد.

در مورد کودک آزاری جنسی اینجا و اطلاعاتی که لازم در این مورد خانواده ها بدانند اینجا مطالعه نمایید.

منبع : سلامتی


telegram2 files