گامی طلایی برای کاهش و مدیریت استرس

گامی طلایی برای کاهش و مدیریت استرس
استرس یک حالت طبیعی و دفاعی در بدن است، اما بروز طولانی مدت و مکرر استرس در طول روز سلامت جسمی و روحی فرد را به خطر می‌اندازد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: همه ما وقتی با چالشی روبرو می‌شویم احساس استرس می‌کنیم اما استرس یک احساس ساده و واکنش ذاتی بدن است که به کل اعضا منتقل می‌شود. استرس در کوتاه مدت می‌تواند مفید باشد اما زمانی که بیش از اندازه تکرار شود نه تنها مغزتان را دچار تخریب می‌کند بلکه به خیلی از اعضا و سلول‌های سرتاسر بدنتان آسیب می‌رساند.

غده آدرنال در بدن هورمون‌های استرس را آزاد می‌کند و زمانی که هورمون استرس در خون جریان پیدا می‌کند بسیارسریع به سرخرگ‌ها و قلب می‌رسد. همچنین هورمون آدرنالین باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود که در دراز مدت سبب بروز بیماری فشار خون می‌شود.

دانشمندان معتقدند تغییرات ایجاد شده براثر استرس در بدن، باعث افزایش احتمال سکته قلبی می‌شود. زمانی که مغز احساس استرس می‌کند، سیستم عصبی را به صورت خودکار فعال می‌کند و مغز با استفاده از پیوند‌های عصبی موجود، استرس ایجاده شده را به بخش روده‌ای یا سیستم عصبی دستگاه گوارش انتقال می‌دهد؛ این فرایند باعث می‌شود تا احساس آشوب کنید.

اتصال مغز به معده باعث می‌شود که ضرباهنگ انقباض دستگاه گوارش به هم بریزد و باعث حساسیت معده به اسید و مشکلات گوارشی شود که به صورت سوزش معده هم بروز پیدا می‌کند.

هورمون استرس باعث افزایش اشتها می‌شود

هورمون استرس باعث افزایش اشتها می‌شود و به بدن این پیام را می‌رساند که ذخیره انرژی خود را با مصرف غذا‌های فشرده و کربوهیدرات زیاد تامین کند؛ به همین خاطر است که استرس باعث می‌شود تا فرد احساس گرسنگی کند.

افزایش هورمون استرس در بدن باعث می‌شود تا کالری‌های اضافه به صورت چربی در ناحیه شکم ذخیره شوند این چربی‌های اضافه در بدن که عضوی از بدن می‌شوند هورمون و مواد شیمیایی دفاعی ترشح می‌کنند که سیتوکین نامیده می‌شود که در نهایت سبب می‌شود تا فرد به بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی مبتلا شود.

ضعف سیستم ایمنی بدن

هورمون استرس به شیوه‌های مختلف بر سلول‌های ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد. استرس مزمن باعث کاهش مقاومت سلول‌های ایمنی می‌شود و خطر ابتلا به عفونت را افزایش و حتی سرعت بهبود زخم‌ها را کاهش می‌دهد.

کاهش طول عمر

اگر می‌خواهید زیاد عمر کنید بهتر است از استرس مزمن دوری کنید، چون استرس مزمن به کوتاهی طول عمر می‌پردازد، همچنین استرس مزمن و طولانی مدت سبب ایجاد سردرد می‌شود. زندگی همیشه پر از شرایط استرس زا است، اما مهم این است که چگونه با این استرس‌ها برخورد کنیم و واکنش نشان دهیم.

راهی برای کاهش و مدیریت  استرس

– برای مدیریت استرس اول در یک محیط خلوت و آرام قرار بگیرید، روی یک صندلی بنشینید و پشتتان را صاف نگه دارید کف پا‌ها را روی زمین بگذارید و دست هایتان را روی پا‌هایتان قرار دهید. انقباض و انبساط بدن به کاهش استرس تان کمک می‌کند.

– پیشانی و ابرو را تا جایی که می‌توانید به سمت بالا بکشید چند ثانیه کوتاه به همین حالت نگه دارید و بعد رها کنید. حالا چشم هایتان را محکم ببندید پلک هایتان را روی هم فشار دهید و در همین حالت نگه دارید و به آهستگی چشم هایتان را باز و بسته کنید.

– چانه را به سمت سینه تا فشار دهید، چند ثانیه نگه دارید و بعد به آهستگی رها کنید. شانه هایتان را به سمت بالا بکشید و سفت نگه دارید سپس به آهستگی رها کنید. دست‌دست راست را مشت کرده و ساعد را روی بازو خم کرده و محکم فشار دهید و چند ثانیه در همین حالت نگه دارید و بعد به آرامی رها کنید همین کار را برای دست چپ تان هم تکرار کنید.

– یک نفس عمیق بکشید و ریه‌ها تان را پر از هوا کنید نفستان را حبس کرده و در همین حالت به شکمتان فشار بیاورید و آرام آرام نفستان را بیرون دهید و ریه‌های تان را کاملاً خالی کنید.

– پای راستتان را صاف نگه دارید و پنجه پا را به سمت بیرون بکشید و چند ثانیه در همین حالت باقی بمانید و حالا پنجه پا را به سمت خودتان خم کرده و تمام پا را سفت کرده و چند ثانیه در این حالت بمانید و بعد به آهستگی پا را به حالت اول برگردانید همین کار را برای پای چپم انجام دهید.

– در نهایت زانوی راست  را خم کرده و آن را تا جایی که می‌توانید به سمت بالا بکشید، سپس نگهدارید بعد به آهستگی پا را روی زمین قرار دهید و همین حرکت را برای پای چپ هم تکرار کنید.

 

بیشتر بخوانید:

خلق تنگ در دوران کرونا را با اختلال افسردگی اشتباه نگیرید!


telegram2 files