بحران کرونا چه تأثیری بر یادگیری مهارت‌های اجتماعی کودکان گذاشته است؟

بحران کرونا چه تأثیری بر یادگیری مهارت‌های اجتماعی کودکان گذاشته است؟

 

 دروس مهم زندگی معمولا از طریق تعامل واقعی با همسالان آموزش داده می‌شود و بازگشایی مجدد مدارس، مهدکودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی می‌تواند نیازهای کودکان دو تا پنج سال را در این زمینه برآورده کند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، افراد در سال‌های اولیه زندگی(دو تا پنج‌سالگی)، مهارت‌های اساسی اجتماعی مانند درک دیگران، همدلی، بیان کردن نیازهای خود، حل‌وفصل اختلافات و مجاب کردن را یاد می‌گیرند.

دروس مهم زندگی، از طریق تعامل واقعی با همسالان و نه‌تنها، خواهر، برادر، والدین و یا صفحات نمایشی آموخته می‌شود. از منظر مغزی، این نوع دروس عملی باید در پنجره محدوده رشدی، که حدود پنج‌سالگی بسته می‌شود، یاد گرفته شود.

نوزادان قبل از یادگیری صحبت کردن، شروع به درک دیگران می‌کنند. یادگیری عملی، متکی به تعامل فیزیکی با افراد و دیگر موارد است و در سال‌های بعد چند برابر می‌شود و از دست رفتن آن، ممکن است که دانش‌آموزان را به عقب برگرداند.

اهمیت بازی گروهی

یادگیری اجتماعی در کودکان معمولا در یک گروه اتفاق می‌افتد، سنت دیرینه آلمانی بر این موضوع تاکید دارد که افراد در کودکی می‌توانند برای شرایط چالش‌برانگیز آماده شوند.

محققان اظهار کردند: کار کودکان، بازی کردن است، زمانی که آن‌ها حرکت می‌کنند، مغزشان بهتر کار می‌کند.

جهان به طرز شگفت‌آوری پیشرفت کرده است، اما مغز تفاوت چندانی با اجداد دوران گذشته نکرده است. مغز انسان‌ها، هنوز شبیه اجدادشان در دوران عصر حجر است؛ افراد در آن دوران تمایل طبیعی به معاشرت داشتند، به‌خصوص در سال‌های اولیه که بخش عمده‌ای از انعطاف‌پذیری مغز ایجاد می‌شود.

شواهد بسیاری از دهه‌های گذشته نشان داده است که کودکان کمتر از سه سال نمی‌توانند از تلویزیون آموزش ببینند و تعامل یک‌به‌یک، با آن داشته باشند.

مطالعات مرتبط با خانواده‌هایی که تلویزیون را در دسترس کودکان کم سن قرار دادند، نشان داد که این کودک با تاخیر در رشد گفتاری و زبانی مواجه شدند.

از آنجا که قرار گرفتن مکرر در معرض صفحات نمایشی بر درک و توجه کودکان تاثیرگذار است، توصیه می‌شود زمانی برای استفاده از فضای مجازی برای کودکان در نظر گرفته شود و این زمان برای کودکان کم سن، محدود شود.

محققان تاکید کردند: آموزش مجازی نمی‌تواند صمیمیت و تعامل بین معلم و دانش‌آموز را نشان دهد که آموزش حضوری می‌تواند آن را جبران کند.

 

بیشتر بخوانید:

تاثیر استرس دوره بارداری بر یادگیری فرزندان


telegram2 files