تاثیر عوامل روان‌شناختی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا

تاثیر عوامل روان‌شناختی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا

 

 

تحقیقات جدید در مورد تفاوت‌های فرهنگی شواهدی ارائه می‌دهد که بیانگر نقش خوش‌بینی، اعتماد به دیگران و اعتقاد به نظریه‌های مخالف در تمایل فرد به پیروی از اقدامات پیشگیرانه به‌منظور کاهش سرعت انتشار کووید-19 است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، محقق این تحقیق، آنا جووانویویچ ، دستیار تدریس دانشگاه Niš صربستان گفت: “با توجه به شیوع کروناویروس، زندگی مردم در معرض خطر قرارگرفته است، ترس زیادی وجود دارد و نحوه زندگی بسیاری از افراد تغییر کرده است.”

مردم در سراسر جهان مضطرب شدند و بسیار متفاوت واکنش نشان می‌دهند. برخی می‌ترسند خانه را ترک کنند، درحالی‌که برخی دیگر وانمود می‌کنند، هیچ‌چیزی تغییر نکرده است. من به‌عنوان یک روانشناس، می‌خواستم سهم خود را در درک بهتر تاثیر عوامل روان‌شناختی بر رفتارهای مرتبط با کووید-19 ارائه دهم، زیرا این عوامل همان مواردی هستند که در تصمیم‌گیری ما برای اقدامات احتیاطی نقش دارند و به جلوگیری یا انتشار ویروس کمک می‌کنند.

وی گفت: “ما دقیقا این متغیرها را انتخاب کرده‌ایم زیرا خبرهای ضد ونقیض زیادی در مورد کووید-19وجود دارد و مردم در حال جمع‌آوری اطلاعات از منابع مختلف هستند. ما همچنین خوش‌بینی، بدبینی و اعتماد عمومی به دیگران را بررسی کردیم، زیرا  از یک‌سو، به‌خوبی می‌دانیم که خوش‌بین‌ها و بدبین‌ها در موقعیت‌های استرس‌زا بسیار متفاوت واکنش نشان می‌دهند، همان‌طور که کسانی که عموما به دیگران اعتماد دارند در مقابل کسانی که عموما به دیگران اعتماد ندارند رفتاری متفاوت دارند.”

در این مطالعه، 292 نفر از صربستان و 120 نفر از آمریکای لاتین ترس کمبود مواد غذایی، ترس آلوده شدن خود و ترس آلودگی عزیزان خود را در میان همه‌گیری‌های کروناویروس گزارش کردند. شرکت‌کنندگان همچنین خوش‌بینی، بدبینی، اعتماد به دیگران، منابع اطلاعاتی در مورد کووید-19، رفتارهای پیشگیرانه و عقاید ضد و نقیض را نیز اعلام کردند.

مطالعه ما نتایج جالب‌توجهی را در مورد ترس افراد از این بیماری نشان می‌دهد. بیشترین میزان ترس در نمونه صربستان و آمریکای لاتین، ترس از کمبود مواد غذایی است.

محققان همچنین دریافتند که افراد خوش‌بین، اعتمادبه‌نفس بالایی دارند و کسانی که به نظریه‌های ضد و نقیض اعتقادی ندارند، تمایل دارند سطح پایین‌تری از ترس و سطح بالاتری از رفتارهای پیشگیرانه را گزارش دهند.

وی گفت: “توجه به این نکته ضروری است که همه در این شرایط به یک‌شکل واکنش نشان نخواهند داد و این تا حدودی به دلیل ویژگی‌های شخص است. هرچه بیشتر به دیگران اعتماد کنید، طبق توصیه‌هایی که برای سرکوب کووید-19 انجام می‌شود، رفتار می‌کنید و همین موضوع به‌طورکلی برای خوش‌بین‌ها و کسانی که به نظریه‌های ضد ونقیض مرتبط با کووید-19 اعتقاد ندارند، انجام می‌شود. در کل، ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که همه به یک روش واکنش نشان دهند. واکنش‌های ما بر اساس شخصیت و باورهای ما متفاوت است. ”

محققان همچنین از برخی نتایج جالب‌توجه این روند کلی پرده برداشتند. باکمال تعجب، در صربستان احترام به قانون خانه‌نشینی در افراد خوش‌بین با پذیرایی بیشتر از مهمانان همراه بود.

هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان در این مطالعه به کووید-19 مبتلا نبودند.

جووانوویچ و همکارانش امیدوارند که تحقیقات آینده افراد مبتلا به ویروس و همچنین سایر فرهنگ‌ها را بررسی کنند.

وی گفت: “من معتقدم که هنوز لازم است کسانی که با افراد مبتلا به کرونا ارتباط داشتند و یا خود به این ویروس مبتلا و علائم شدید داشتند، موردبررسی قرار گیرند. بسیار مهم است، افرادی که ویروس را از نزدیک احساس ‌کردند و یا اتفاقاتی که برای دیگران با ابتلا به ویروس رخ داده است را بیان کنند.


telegram2 files