برای درمان اعتیاد “متادون” بهتر است یا ” بوپرنورفین” ؟

برای درمان اعتیاد “متادون” بهتر است یا ” بوپرنورفین” ؟

 

مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد و روان‌شناسی ایرسا درباره مصرف داروی بوپرنورفین برای درمان اعتیاد می‌گوید: شاید این دارو برای برخی افراد قابلیت مصرفی بهتری داشته باشد اما در مجموع داروی متادون به ویژه برای مصرف کنندگان هروئین نسبت به سایر داروها اثر بیشتری دارد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، دو روز گذشته حمید جمعه‌پور_ مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با توجه به اینکه بر اساس آخرین مطالعات انجام شده در حوزه درمان اعتیاد، عوارض مصرف داروی بوپرنورفین به مراتب کمتر از متادون است؛ به گونه‌ای که متادون دارای عوارضی همچون خواب آلودگی، بی‌خوابی، یبوست، مشکلات جنسی، احساس نشئگی، احتمال اوردوز (مصرف بیش از اندازه) و… است، در جلسات کمیته درمان، کاهش آسیب و حمایت‌های اجتماعی و کارگروه‌های تخصصی این کمیته مقرر شد سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صورت گیرد تا با شیبی ملایم درمان با داروی بوپرنورفین در سطح مراکز درمان اعتیاد کشور گسترش یافته و در عوض از تجویز و ارایه بدون اندیکاسیون داروی متادون کاسته شود.

وی افزود: از جمله راهکارهای پیشنهادی برای تحقق این موضوع، کاهش قیمت داروی بوپرنورفین یا بوپرنورفین/نالوکسان و تشویق جهت جایگزینی آن با متادون بود. در همین راستا مقرر شد در مراکز درمانی هر سال مصرف بوپرنورفین یا بوپرنورفین/نالوکسان به مقدار ۱۰ درصد افزایش و مصرف متادون ۱۰ درصد کاهش یابد. بدین منظور قرار شد سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راهکارهای کاهش قیمت تمام شده داروی بوپرنورفین یا بوپرنورفین/نالوکسان را در اسرع وقت به ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کنند.

این درحالیست که سعید صفاتیان، مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد و روان‌شناسی ایرسا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در دنیا برای درمان اعتیاد چند نوع دارو وجود دارد که یکی از آنها متادون است و متادون از آن دسته داروهای اصلی درمان اعتیاد است، می‌گوید: عوارض دارویی متادون و بوپرنورفین برابر و شبیه به یکدیگر است. مصرف هر دوی این داروها می‌تواند عوارض کبدی، گوارشی، کلیوی و مسمومیت ایجاد کنند البته میزان مسمومیت بوپرنورفین نسبت به متادون مقداری کمتر است چراکه متادون داروی خالص مخدر است اما بوپرنورفین هم خاصیت مخدر و هم خاصیت ضد مخدری دارد.

وی درباره قرص بوپرنورفین اینطور می‌دهد: ماده اولیه این قرص از تبائین به دست می‌آید. بورپرنورفین قرص مخدری زیر زبانی است که فرد دارای اعتیاد برای درمان باید آن را مصرف کند. قیمت آن نیز نسبت به متادون چند برابر بیشتر است که بالطبع قیمت آن در تعرفه‌های درمانی که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ می‌شود بیشتر است.

به گفته صفاتیان، بیشترین میزان مصرف‌ بوپرنورفین برای درمان اعتیاد به کشور فرانسه اختصاص دارد.

این درمانگر اعتیاد درباره تاثیر دارویی بوپرنورفین نسبت به متادون نیز بیان می‌کند: شاید بوپرنورفین برای برخی افراد قابلیت مصرفی بهتری داشته باشد اما در مجموع داروی متادون به ویژه برای مصرف‌کنندگان هروئین نسبت به سایر داروها برای درمان اعتیاد تاثیر بیشتری دارد، البته در شرایطی این امکان وجود دارد که داروی متادون را تبدیل به بوپرنورفین کرد؛ یعنی زمانی که شخص به دوز خاصی از داروی متادون برسد می‌تواند داروی او را از متادون به بوپرنورفین تغییر داد.

صفاتیان ادامه داد: اما مشکل اصلی این دارو «تولید» آن است که شاید تولید آن در کشور سخت باشد. همچنین قیمت ماده اولیه آن بالاست که بالطبع قیمت قرص را افزایش می‌دهد. مشکل دیگر آن نیز نحوه مصرف آن است زیرا از آنجایی که این قرص به صورت زیر زبانی مورد استفاده قرار می‌گیرد عموما معتادان تمایلی به مصرف آن ندارند و این موضوع در روند درمان بیمار بسیار مهم است که میل به مصرف داشته باشد.

مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد و روان‌شناسی ایرسا تصریح کرد: از آنجایی که این دارو شناخته شده‌تر است و پوشش دارویی و تنوع قرصی آن بیشتر است متادون راحت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.


telegram2 files