استرس و کاهش حافظه

استرس و کاهش حافظه

استرس یکی از مهم‌ترین علل بروز اختلالات روانی و جسمیاست؛ بررسی‌های گوناگون نشان دهنده این است که ۷۰ تا ۹۰ درصد بیماری‌ها با استرس و اضطراب ارتباط دارند؛ فهرست بیماری‌های ناشی از استرس، سرطان، بیماری قلبی، آسم و میگرن را در برمی‌گیرد.

استرس با سلامتی و عملکرد ارتباط دارد؛ مقادیر کم آن موجب بهبود سلامتی و عملکرد می‌شود و مقادیر زیاد آن سلامتی را به خطر انداخته و عملکرد را دچار اختلال می‌کند.

استرس و اضطراب بلند مدت می تواند سبب کاهش حافظه شود. نتایج مطالعه محققان دانشگاه ایالتی اوهایو آمریکا نشان می دهد افرادی که به طور مداوم در معرض استرس قرار دارند دارای مشکلاتی در حافظه مکان یابی خود هستند.

استرس بلندمدت ممکن است منجر به انزوای اجتماعی شود که از رفتارهای مرتبط با افسردگی تلقی می شود و ممکن است شامل حملات فکری بلندمدت و تکراری باشد.

محققان دریافتند تغییرات قابل اندازه گیری در مغز، از جمله بروز التهاب ناشی از واکنش سیستم ایمنی به فشارهای بیرونی ، با استرس مرتبط است.

این مطالعه بر روی موش ها نشان داد موش هایی که بیشتر در معرض استرس قرار داشتند به سختی توانستند سوراخ فرار را برای خروج از شرایط پراسترس پیدا کنند.

Mehrnews.com


telegram2 files