سندروم قلب شاد

سندروم قلب شاد

سندروم قلب شاد یا قلب شکسته در زمان خوشحالی افراد نیز ممکن است اتفاق بیفتد. در حالی که در پژوهش های گذشته عنوان شده بود که عواطف و هیجانات زیاد نظیر غم و اندوه، خشم و ترس می تواند موجب بروز درد سینه و تنگی نفس، حمله قلبی، نارسایی قلبی و حتی مرگ شود در پژوهش اخیر نتیجه گیری شده که بر اساس سندروم قلب شاد ماهیچه های قلب به صورت ناگهانی و موقتی تضعیف شده و موجب می شود بطن چپ قلب به خوبی پمپاژ نکند.

در مطالعه جدید محققان دانشگاه زوریخ سوئیس مشخص شده است که تعداد کمی از افراد در مواقع شادی هم این مشکل را خواهند داشت. این محققان این شرایط را سندروم قلب شاد می نامند.

دکتر «جلنا قدری»، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مواقع شاد و غمناک در زندگی می تواند دارای شرایط احساسی مشابه بر زندگی فرد باشد و در نهایت منجر به سندروم قلب شکسته یا قلب شاد شود.

در این مطالعه، محققان داده های مربوط به ۱۷۵۰ بیمار مبتلا به سندروم قلب شکسته در جهان را بررسی کردند. آنها دریافتند که یک عامل هیجانی قطعی در ۴۸۵ بیمار وجود داشت. از بین این تعداد، ۲۰ بیمار (۴ درصد) بعد از مواقع خوشحالی، نظیر جشن تولد، مراسم عروسی، مراسم تودیع، پیروزی تیم ورزشی موردعلاقه شان یا تولد نوه، هم به این سندروم مبتلا شدند.

اما اکثریت افراد، ۴۶۵ مورد (۹۶ درصد)، بعد از مواقع ناراحتی یا استرس زا نظیر مرگ یک عزیز، حضور در مراسم تدفین، مشکل در روابط یا نگرانی در مورد بیماری، مبتلا به این سندروم شدند.

۹۵ درصد افراد تجربه کننده این سندروم را زنان تشکیل می دادند. میانگین سنی افراد مبتلا به سندروم قلب شکسته ۶۵ سال و سندروم قلب شاد ۷۱ سال بود.

به گفته محققان نتایج این مطالعه این حقیقت را هم تایید می کند که اکثر افراد مبتلا به این سندروم زنانی هستند که در دوره یائسگی به سر می برند.


telegram2 files