تکنیک‌هایی برای تحمل شرایط سخت زندگی

تکنیک‌هایی برای تحمل شرایط سخت زندگی

سایک نیوز به نقل از مطالعه شریف: گاهی‌اوقات افراد به دلایل مختلفی از غصه و فشارهای زندگی خسته می‌شوند و احساس درمانگی دارند.  آن‌ها در شرایط  سخت زندگی ممکن است واکنش‌های هیجانی داشته باشند و کارهای جبران‌ناپذیری انجام دهند. در صورتی که به این احساسات باید به درستی پاسخ داده شود. در ادامه مطلب تکنیک‌هایی برای تحمل شرایط سخت زندگی ارائه می‌کنیم.

۱- احساسات خود را نشان دهید

جان دافی روانشناسان بالینی و نویسنده کتاب‌های روانشناسی می‌گوید: «انکار احساسات به‌ویژه احساسات منفی مانند یک راه‌حل موقت است که در حقیقت حمله احساسات منفی را به تعویق می‌اندازد. حتی ممکن است این حمله‌ وضعیت روحی و روانی فرد را بدتر کند.» زمانی که احساسات خود را انکار می‌کنید در حقیقت می‌خواهید از چیزی که پیش‌روی شما است فرار کنید. در صورتی که تنها راه برای آزادی از این حس روبه‌رو شدن با احساسات خود و پذیرفتن آن‌ها است.

همیشه این احتمال وجود دارد که افراد در صورت مقابله با احساسات منفی نتوانند آن را به خوبی درک کنند. در حقیقت این افراد در افکار منفی و سختی‌ها زندگی می‌کنند و اتفاقات ناخوشایند را در ذهن خود مرور می‌کنند. آن‌ها به خودشان اجازه نمی‌دهند که ناراحتی، خشم، رنج یا هر حسی که درون آن‌ها است خود را نشان دهد.

هیبرت نویسنده انگلیسی روش «تییِرز» را طوری طراحی کرده است که تحمل احساساتی مانند ناراحتی و غصه را راحت‌تر می‌کند. این روش از پنج مولفه صحبت، ورزش، بیان هنری، ضبط شفاهی یا مکتوب تجربه‌ها و گریه تشکیل شده است. هیبرت معتقد است که این مولفه‌ها می‌توانند افراد را کمک کند تا از فشارهای زندگی رها شوند. او به افراد توصیه می‌کند که روزی حداقل ۱۵ دقیقه به خود فرصت دهند و احساسات خود را پردازش کنند.

جویس مارتر مشاوره بالینی، می‌گوید احساسات خود را قضاوت نکنید؛ بلکه آن‌ها را به عنوان بخشی از مسیر زندگی خود بپذیرید. مارتر در وبلاگ سایک سنترال مطالب زیادی را درباره روانشناسی موفقیت منتشر کرده است.

حرف زدن با افراد مورد اعتمادی که سختی‌های مشابه شما را در زندگی تجربه کردند به شما کمک می‌کند تا به اهداف خود برسید.

۲- با یک فرد مورد اعتماد درباره مشکلات خود صحبت کنید

رایان هاوز روانشناس بالینی و نویسنده وب‌سایت psychologytoday می‌گوید: «زمانی که افراد احساسات خود درباره مشکلات زندگی را به کسی نمی‌گویند و به تنهایی با آن کلنجار می‌روند مشکلاتشان بزرگتر می‌شود و به نگرانی‌های ترسناک تبدیل می‌شود.» در حالی که اگر درباره مشکلات خود صحبت کنند می‌توانند ترس‌های درونی خود را پیدا کنند و از دیگران نیز بازخوردهای مفیدی دریافت کنند. هاوز توصیه می‌کند که حرف زدن با افراد مورد اعتمادی که سختی‌های مشابه شما را در زندگی تجربه کردند به شما کمک می‌کند تا به اهداف خود برسید.

۳- به سختی‌های گذشته خود توجه کنید

زمانی که دچار بحران می‌شوید به سختی می‌توانید امید به آینده را پیدا کنید. بنابراین به سختی‌های گذشته و موفقیت خود برای عبور از آن‌ها فکر کنید. برای مثال ممکن است که با همسر خود بحث داشته باشید، اما بدانید که همیشه پس از هر بحث روحیه خود را به دست آورده‌اید. همچنین ممکن است دچار حملات عصبی یا پانیک شده باشید. اما در طول زندگی خود دچار این مشکل نشده بودید؛ بنابراین در آینده نیز از این مشکلات نخواهید داشت.

گاهی‌اوقات ممکن است کار خود را از دست بدهید اما این اتفاق باعث می‌شود که شغل بهتری را پیدا کنید. گاهی ممکن است در رابطه‌ای شکست بخورید اما پس از آن زمینه تشکیل رابطه بهتر برای شما ایجاد می‌شود. بنابراین به موفقیت‌های خود در گذشته توجه کنید و به آینده امیدوار باشید.

۴- مدیتیشن کنید

مارتر معتقد است که مدیتیشن یک از روش های تکنیک‌هایی برای تحمل شرایط سخت زندگی محسوب شده و مدیتیشن در این زمینه بسیار ضروری و مهم محسوب می‌شود. او می‌گوید ممکن است زمان کافی برای پیگیری وضعیت سلامتی خود نداشته باشید اما باز هم می‌توانید تا حدی از خودتان مراقبت کنید. برای مثال اگر زمان کافی برای تهیه غذاهای مقوی ندارید می‌توانید همیشه همراه خود خوراکی‌های پروتئینی آماده و قوی داشته باشید.

اگر نمی‌توانید حدود یک ساعت در باشگاه ورزش کنید می‌توانید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نزدیک منزل پیاده‌روی کنید تا از تنش‌های جسمی رها شوید و ذهن خود را نیز آرام کنید. مارتر می‌گوید که حدود ۱۰ دقیقه مدیتیشن یا چرت کوتاه نیز به شما کمک می‌کند آرام تر شوید.

توجه داشته باشید زمانی که در شرایط استرس‌آور زندگی می‌کنید نباید عجولانه تصمیم‌گیری کنید. به گفته مارتر گاهی‌اوقات شرایط زندگی شبیه به دو ماراتن است. یعنی شما باید بتوانید سرعت خود را کنترل کنید و زمانی که نیاز داشتید به خودتان استراحت دهید تا ذهن شما دوباره احیا شود.

۵- مشکلات را بیش از حد بزرگ نکنید

بسیاری از افراد عادت دارند زمانی که برای آن‌ها مشکلی رخ می‌دهد، آن مشکل را بیش از حد بزرگ می‌کنند. این افراد نگرانی‌های قابل حل را به فاجعه تبدیل می‌کنند. جفری سامبر نویسنده و روانشناس، درباره نگرش به مشکلات زندگی می‌گوید: «مادربزرگ من درس‌های مهمی درباره تحمل شرایط سخت زندگی به من داده است. او همیشه به من میگفت اگر مشکلی با پول حل شود، بنابراین مشکل بزرگی نیست. این قانون در زندگی من اهمیت زیادی داشته است و به من یادآوری می‌کند که همیشه خودمان هستیم که دردسرهای کوچک خود را به مشکلات بزرگ غیرقابل حل تبدیل می‌کنیم.»

سعی کنید هر چیزی را که تحت کنترل شما نیست رها کنید.

۶- بدانید که شما نمی‌توانید همه چیز را کنترل کنید

سعی کنید هر چیزی را که تحت کنترل شما نیست رها کنید. برای شروع می‌توانید یک فهرست از همه اتفاقاتی که تحت کنترل شما نیست تهیه کنید. با این چیزها دیگر نگران مشکلات زندگی نخواهید بود. مارتر در ادامه می‌گوید که زمان مدیتیشن یا دعا کردن در ذهن خود تصور کنید که این مسائل را به یک قدرت برتر می‌سپارید و آن‌ها را رها می‌کنید. پس از آن تلاش کنید که روی مسائل قابل کنترل تمرکز کنید.

۷- از افراد با تجربه کمک بگیرید

بسیاری از افراد زمانی که با چالش‌های زندگی روبه‌رو می‌شوند فکر می‌کنند که حتما باید به تنهایی آن را حل کنند. آن‌ها این قدرت را دارند که بتوانند به صورت سرسختانه مشکلات را حل کنند. برخی افراد نیز تصور می‌کنند نمی‌توانند این چالش را بدون کمک گرفتن حل کنند. در این شرایط باید از کنترل کردن شرایط منصرف شوید و از افراد باتجربه تقاضای کمک کنید.

دبورا سرانی روانشناس و نویسنده کتاب «زندگی با افسردگی» معتقد است زمانی که درخواست کمک می‌کنید باید خواسته‌های خود را به صورت شفاف بگویید تا دیگران نیز از خواسته‌های شما مطلع شوند. برای مثال آن‌ها باید بدانند که شما به حمایت و همدردی نیاز دارید و نمی‌خواهید انتقادی از روند تدریجی بهبود خود بشنوید.

گاهی‌اوقات تقاضای کمک از افراد نزدیک به شما کمک می‌کند تا روابط خود را بهتر کنید. هیبرت درباره این موضوع می‌گوید: «افرادی که از خانواده و دوستان خود کمک می‌‌گیرند شنونده‌های خوبی هستند، درباره مسائل و مشکلات خود صحبت می‌کنند و با یکدیگر همدلی دارند. آن‌ها علاوه بر اینکه به بهبود یکدیگر کمک می‌کنند بلکه از رابطه خود که معمولا در طول تنش‌های زندگی نادیده گرفته می‌شود، محافظت می‌کنند.»

به این نکته توجه داشته باشید که کمک می‌تواند انواع بسیار متنوعی داشته باشد و از طرف منابع مختلفی تامین شود. مارتر معتقد است که حمایت می‌تواند در قالب کمک‌های خانواده، دوستان، همکاران، پزشک، درمانگر، گروه‌های حامی یا حتی به یاری قدرت برتر تامین شود.

۸- با افراد غیرقابل اعتماد معاشرت نکنید

سعی کنید تاحدامکان با افراد غیرقابل اعتماد کمتر وقت بگذرانید. این افراد کسانی هستند که نمی‌توان روی حمایت آن‌ها حساب کرد. آن‌ها هیچ‌گاه خیرخواه شما نخواهند بود. همچنین به حرف‌های شما خوب گوش نمی‌دهند. آن‌ها همیشه سعی می‌کنند شما را سرزنش کنند و به خاطر کارهایی که انجام می‌دهید از شما انتقاد کنند. حتی ممکن است خواسته‌هایی نیز داشته باشند. هربار که با این دسته افراد وقت می‌گذرانید، احساس می‌کنید که تحلیل رفته‌ و خالی شده‌اید. به‌عبارت دیگر رفت و آمد با افراد سمی فقط باعث می‌شود که احساس ناخوشایندی پیدا کنید.

۹- فقط به زمان حال فکر کنید

مارتر به افرادی که می‌خواهند در زمان حال زندگی کنند توصیه می‌کند که تمرینات ذهن‌آگاهی را مانند نفس عمیق، مدیتیشن و یوگا انجام دهند. انجام این تمرین‌ها به‌ویژه در زمان بحرانی بسیار اهمیت دارند.

اگر به بحران، پایان دهیم، راحت‌تر می‌توانیم ذهن‌ خود را روی کشف راه‌حل و تکنیک‌هایی برای تحمل شرایط سخت زندگی متمرکز کنیم.

۱۰. به بحران خاتمه بدهید

«دافی» معتقد است که «ما در بسیاری از مواقع اجازه می‌دهیم که تا مدت‌های خیلی زیادی زندگی و طرز فکرمان براساس بحران پیش‌آمده تعریف شود». این‌گونه است که تحلیل می‌رویم، مضطرب‌تر و افسرده‌تر می‌شویم و همه‌ی تمرکز و انرژی‌‌مان را از دست می‌دهیم و قادر به راه‌حل‌یابی نخواهیم بود. این‌درحالی است که اگر به بحران، پایان دهیم، راحت‌تر می‌توانیم ذهن‌ خود را روی کشف راه‌حل متمرکز کنیم.

برای مثال، «دافی» مراجعه‌کننده‌ای داشت که به‌خاطر ازهم‌پاشیدگی ازدواج خود بسیار ناراحت بود و به طلاق فکر می‌کرد. او درباره این مسئله می‌گوید «یک روز با هم توافق کردیم با اینکه خاتمه‌ی سریع ازدواج از قدرت او خارج بود، اما حداقل می‌توانست انتخاب کند که دیگر به بحرانی که زجرش می‌داد، ادامه ندهد» این خانم هنوز مجبور بود که تا مدت‌ها درگیر دادگاه و کاغذبازی باشد، اما بالاخره یاد گرفت که علی‌رغم این موضوع در بحران زندگی نکند و از این وضع دربیاید.

۱۱- به مشکلات از زاویه‌ای دیگر نگاه کنید

زمانی که با مشکلی روبه‌رو می‌شوید به خودتان زمان دهید تا هم استراحت کنید و هم موقعیت خود را از زاویه دیگری بررسی کنید. برای مثال دقت کنید که دوستان یا همکاران‌تان درباره‌ی شرایط چه می‌گویند. سپس چند نفس عمیق بکشید و تمرکز کنید. با این کار می‌توانید راه‌حل مناسبی را برای مشکلات پیدا کنید که قبلا به ذهنتان نرسیده بود.

۱۲- با روش تکنیک‌هایی برای تحمل شرایط سخت زندگی فقط اقدام کنید

هاوز می‌گوید زمانی که دچار مشکل می‌شوید و نمی‌دانید چه کاری انجام دهید نیز کارهایی هرچند کوچک را انجام دهید. برای مثال فهرستی تهیه کنید، با کسی تماس بگیرید و اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید. ترسیدن از روبه‌رو شدن با مشکلات استرس شما را زیاد می‌کند و باعث می‌شود که با خود بگویید اگر این کار را انجام نمی‌دادم چه اتفاقاتی رخ می‌داد.

افراد نباید خود را با مشکلات و بحران‌هایی که دارند تعریف کنند.

۱۳- خودتان را فقط با مشکلات تعریف نکنید

مارتر معتقد است افراد نباید خود را با مشکلات و بحران‌هایی که دارند تعریف کنند. خود واقعی افراد نهاد ریشه‌داری است که با وجود همه مشکلات و سختی‌هایی که تجربه می‌کنید یکپارچه و سالم باقی می‌ماند.

۱۴- از روش ویژه خود برای حل مشکلات استفاده می‌کند

هر فرد مشکلات را به روش متفاوتی احساس می‌کند و آن را با روش‌های مختلف حل می‌کند. با وجود اینکه سختی‌های زندگی گاهی‌اوقات طاقت‌فرسا هستند افراد با استفاده از ترفندهایی می‌توانند این سختی‌ها را تحمل کنند. بهتر است در این راه از مشاوران کمک بگیرند. به گفته مارتر سختی‌ها فرصت‌هایی برای رشد و یادگیری هستند که درک افراد را از خود، دیگران و جهان پیرامون عمیق‌تر می‌کند. هر سختی موهبت‌هایی پنهان مانند توانمندی، دانایی، همدلی و آمادگی با خود به همراه می‌آورد تا افراد آگاهی معنوی عمیق‌تری دریافت کنند.