تولدهای زودرس با نرخ بالاتر ADHD همراه است.

تولدهای زودرس با نرخ بالاتر ADHD همراه است.

سایک نیوز به نقل از دانشگاه راتگرز: طبق مطالعه‌ای که توسط دانشکده پزشکی راتگرز رابرت وود جانسون انجام شد، در میان کودکانی که در هفته‌های 37 تا 41 بارداری متولد می‌شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که علائم مرتبط با اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) را تجربه کنند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیش از 10 درصد از کودکان در سنین مدرسه در ایالات متحده، در اوایل دوران کودکی با علائم بیش فعالی، تکانشگری یا بی توجهی دیده می شوند و این مسئله ارتباط شناخته شده ای با زایمان زودرس (کمتر از 37 هفته) دارد. این مطالعه که در مجله اطفال منتشر شد، یکی از معدود مواردی است که ارتباط بین هفته ی حاملگی (هفته 37 تا 41) و تشخیص یا علائم ADHD را بررسی می کند.

نانسی رایشمن، نویسنده این مطالعه و استاد اطفال در دانشکده پزشکی رابرت وود جانسون، گفت: گزارش‌های معلمان، همراه با گزارش‌های مادر و ارزیابی‌های پزشک، اطلاعات ارزشمندی برای تشخیص ADHD ارائه می‌دهند. علائم گزارش شده توسط مادر عموماً منعکس کننده رفتارها در خانه یا در خانواده های کوچک یا گروه های اجتماعی است، در حالی که علائم گزارش شده توسط معلم منعکس کننده رفتارها در یک محیط آموزشی ساختاریافته توسط متخصصانی است که با تعداد زیادی از کودکان کار می کنند و طیف رفتارهایی را که دانش آموزان از خود نشان می دهند مشاهده می کنند.

رایشمن و تیم او، به دنبال تخمین ارتباط بین سن حاملگی و علائم ADHD در کودکان 9 ساله بودند که توسط معلمانشان گزارش شده بود.

به طور کلی، محققان راتگرز دریافتند که کودکانی که در اوایل دوره (37-38 هفتگی) به دنیا می‌آیند نسبت به کودکانی که اواخر دوره (39-41 هفته) به دنیا می آیند، به طور قابل‌توجهی نمرات بالاتری در مقیاس رتبه‌بندی معلمان برای بیش فعالی، ADHD و مشکلات شناختی یا بی توجهی داشتند.

به طور خاص، محققان دریافتند که گذراندن هر هفته از سن حاملگی با 6 درصد کاهش نمرات بیش فعالی و 5 درصد کاهش ADHD و مشکلات شناختی یا نمرات بی توجهی همراه است و تولد در هفته های 37 تا 38 با 23 درصد نمرات بیش فعالی بیشتر و 17 درصد نمرات ADHD بالاتر در مقایسه با تولد در هفته های 39 تا 41 همراه است.

رایشمن گفت: این یافته‌ها، از توصیه‌های فعلی برای به تاخیر انداختن زایمان انتخابی تا حداقل 39 هفته حمایت می‌کند و نشان می‌دهد که غربالگری منظم علائم ADHD برای کودکان متولد شده در هفته‌های 37 تا 38 مهم است.

او گفت که نوزادان نارس به دلیل رشد نابالغ مغز در معرض خطر افزایش ADHD هستند. رایشمن می گوید: رشد و تکامل قابل توجهی در انواع مختلف سلول های مغزی بین هفته های 34 تا 40 بارداری مشاهده می شود. نوزادانی که در اواخر دوره بارداری متولد می شوند در مقایسه با نوزادانی که زودرس به دنیا می آیند احتمالاً رشد و تکامل مغز در رحم برای آنها بیشتر خواهد بود.