رونمایی از بسته حمایتهای اجتماعی روانی از کودکان کار تا ۱۵ شهریور

رونمایی از بسته حمایتهای اجتماعی روانی از کودکان کار تا ۱۵ شهریور

 انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی ایران در خصوص کودکان کار و خیابان اظهار کرد: تا ۱۵ شهریور ماه سال جاری از «بسته حمایت‌های اجتماعی و روانی از کودکان کار» رونمایی خواهیم کرد تا پس از آن چهره شهرها نیز از این کودکان مظلوم و معصوم که مورد سوء استفاده برخی از افراد سودجو قرار گرفته است پاک شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در این خصوص تصریح کرد: در بسته حمایت‌های اجتماعی و روانی از کودکان کار که تا ۱۵ شهریور ماه نهایی خواهد شد با قوه قضاییه همکاری‌هایی را داشتیم و درخواست کرده‌ایم تا کودکانی که سه بار طی طرح‌های ساماندهی به مراکز بهزیستی ارجاع داده و مجددا به خانواده تحویل داده می‌شوند بعد از سه بار خانواده را خلع ید کرده (سرپرستی را از خانواده صلب کنیم) یا حداقل به طور موقت سرپرستی را از آنها بگیریم و این کودکان را به مراکز بهزیستی وارد کنیم.

بندپی ادامه داد: این در حالیست که برخی از خانواده‌ها به علت فقدان مالی مجبور به آن می‌شوند که کودکانشان را به کار اجباری وادارند که در حال حاضر هر دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد آماده ارائه کمک‌های مالی به این خانواده‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: تا پیش از این، این حمایت‌ها وجود نداشت زیرا خانواده‌ها هم اغلب تمایلی به دریافت این حمایت‌های مالی از سوی سازمان‌های حمایتی نداشتند. زیرا معمولا کودک یا پدر آنها توسط فرد دیگری اجیر می‌شدند اما در طی اجرای این طرح با پیگیری خدمات مددکاری نسبت به حل این معضل اقدام خواهیم کرد. زیرا وقتی مادر و پدر بدانند که در صورت تکرار این عمل خلع ید خواهند شد از ادامه کار جلوگیری خواهند کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در بسته حمایت‌های اجتماعی و روانی از کودکان کار، پذیرش، برگزاری کلاس‌های آموزشی، مددکاری، مشاوره با کودک و والدین و … پیگیری خواهد شد.

بندپی همچنین خبر داد: از نیمه دوم شهریور ماه همزمان با رونمایی از بسته حمایت‌های اجتماعی و روانی از کودکان کار، ساماندهی این کودکان نیز آغاز خواهد شد.

۶۰ درصد کودکان کار ایرانی نیستند

وی همچنین خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که ۶۰ درصد این کودکان اتباع (پاکستانی، عراقی، افغانستانی و …) هستند. بنابراین باید اقدام مناسب برای این گروه حتی آنهایی که دارای گذرنامه‌های قانونی هستند صورت گیرد.

به گفته بندپی، تعداد دختران کار و خیابان از تعداد پسران کمتر است.

واگذاری نوزادان متولد شده از مادران معتاد به بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص خرید و فروش کودکان نیز اظهار کرد: معتقدم میزان خرید و فروش کودکان در کشور آنقدر کم است که نمی‌توان به آن پرداخت. این در حالیست که چنانچه کودکی در بیمارستان و در داخل نظام سلامت به دنیا آید بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت بهداشت داشته‌ایم بلافاصله پس از تشخیص اعتیاد مادر نوزاد، کودک به بهزیستی واگذار خواهد شد.

بندپی در خصوص مراکز مهدهای کودک نیز گفت: هم اکنون ۱۷ هزار مرکز مهد کودک تحت نظارت و مراقبت سازمان بهزیستی هستند. این در حالیست که در استان‌های محروم ارائه یک وعده غذای گرم به کودکان حاضر در این مراکز را اجرایی کردیم.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم با شروع سال تحصیلی جدید بیش از ۷۰۰ هزار کودک به مراکز مهدهای کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی وارد شوند. این در حالیست که در کنار مسائل آموزشی تغذیه و رشد این کودکان نیز برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد و رشد و تکامل همه جانبه کودکان حاضر در این مراکز را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

منبع : ایسنا

بیشتر بخوانید


telegram2 files