روز جهانی آگاهی سازی درباره اختلال استرس پس از سانحه

روز جهانی آگاهی سازی درباره اختلال استرس پس از سانحه

در سال ۲۰۱۰ کنگره ملی, ۲۷ ژوئن را روز ملی آگاه سازی درباره اختلال استرس پس از سانحه نامید و در سال ۲۰۱۴ مجلس سنای آمریکا یک ماه کامل را به عنوان ماه آگاهی سازی درباره اختلال استرس پس از سانحه نام گذاری کرد. این ماه برای بالا بردن آگاهی و تعریف هدف هایی برای حل مشکلات و انگ زدایی از استرس پس از سانحه تعریف شده است.

استرس پس از آسیب میتواند نتیجه بعضی از موارد استرس زا از قبیل, جنگ,تجاوز جنسی,حمله فیزیکی, کودک آزاری,بلایای طبیعی و خشونت جامعه باشد.

استرس آسیب زا در کودکان :

شبکه ملی استرس آسیب زا در کودکان, دوازده مفهومی را که می توانند به ما در فهم بهتر استرس آسیب زا در کودکان و خانواده هایشان رهنمون کنند را معرفی کرده است.

۱٫ تجربیات آسیب زا ذاتا پیچیده هستند.
۲٫آسیب در محدوده ای گسترده اتفاق می افتد که شامل, ویژگی های شخصیتی کودک,تجربیات زندگی و شرایط کنونی است.
۳٫ حوادث آسیب زا اغلب باعث به وجود آمدن مشکلات ثانویه, تغییرات زندگی و یادآوری خاطرات ناخوشایند در زندگی روزمره کودکان می شود.
۴٫کودکان واکنش های زیاد و متفاوتی را نسبت به آسیب و فقدان وارده نشان می دهند.
۵٫ خطرات و امنیت داشتن از اصلی ترین نگرانی ها در زندگی این کودکان است.
۶٫تجربیات آسیب زا بر خانواده و مراقبین کودک نیز تاثیرات گسترده ای را می گذارد.
۷٫ عامل های محافظت و مراقبت می توانند تاثیرات ناگوار آسیب وارده را کاهش دهند.
۸٫آسیب و تهدیدات پس از اسیب می توانند به شدت بر روی روند رشد تاثیر بگذارند.
۹٫رشد عصبی کودکان بستگی به نوع واکنش آنها به حادثه آسیب زا دارد.
۱۰٫فرهنگ به طور نزدیکی با تجربه آسیب زا,واکنش و بهبودی آن در ارتباط است.
۱۱٫ چالش در برابر پیمان های اجتماعی مثل مسائل قانونی و اخلاقی در پاسخ به آسیب و بهبودی آن تاثیر گذار هستند.
۱۲٫کار با کودکان آسیب دیده می تواند برای کسانی که با آنها کار می کنند و یا از آنها مراقبت می کنند سخت و ناراحت کننده باشد و این مسئله بر روی مراقبت مناسب و حمایت از آنها تاثیر گذار خواهد بود.

در زیر مصاحبه ای با دکتر لوبان, روانشناس و متخصص آسیب در در مرکز ملی سلامت روان در ماساچوست انجام داده ایم تا استرس پس از آسیب را در کودکان ,بزرگسالان و خانواده های آنها بهتر درک کنیم.

چرا فکر می کنید آگاهی سازی درباره اختلال استرس پس از سانحه و آسیب مهم است ؟

آگاهی سازی درباره اختلال استرس پس از سانحه و آسیب به خاطر شیوع و تاثیر بر افراد و جوامع اهمیت زیادی دارد.
قرار گرفتن در معرض تجربیات آسیب زا بر روی تفکر, احساسات و هرچیزی که باآن ارتباط دارد تاثیر می گذارد. اختلال استرس پس از سانحه فقط یکی از نتایج تجربیات آسیب زننده است و افراد اثرات آسیب را به طور گسترده و نامحسوسی تجربه می کنند.
برای مثال آسیب میتواند در اعتماد افراد به دیگران, سطح صمیمیت و ارتباطشان با دیگران و ادراک و ارزش عزت نفس نیز تاثیر بگذارد. این سطح از آسیب تاثیرات زیادی بر روی فرد و جامعه می گذارد به همین دلیل آگاهی سازی و شناخت آن اهمیت زیادی دارد.

شما فکر می کنید مهم ترین تصورات غلط درباره اختلال استرس پس از سانحه چیست ؟

تجربیات من نشان داده که درباره استرس پس از اسیب دو تا تفکر اشتباه وجود دارد. اول اینکه همه کسانی که آسیب را تجربه می کنند دچار استرس پس از سانحه می شوند. و دوم اینکه وقتی استرس پس از اسیب رشد پیدا می کنه برای همیشه خواهد ماند و خوب نمی شود.
در توضیح مورد اول باید بگم استرس پس از آسیب برای همه ی افرادی که یک آسیب را تجربه کرده اند اتفاق نمی افتد. ایجاد شدن اختلال استرس پس از سانحه به تعدادی از عومل اجتماعی و فردی بستگی دارد.
و درمورد مورد دوم باید بگم که مدارک و تحقیقاتی وجود دارند که نشان می دهند اختلال استرس پس از آسیب درمان دارد و می تواند به سمت بهبودی برود.
اختلال استرس پس از آسیب , وضعیتی مزمن است که اگر درمان نشود بدتر خواهد شد و همه ی حوزه های زندگی فرد را دچار رنج و نابسامانی میکند ولی تحقیقات نشان دادند که افراد مبتلا می توانند با درمان بهتر بشنوند و بهبود پیدا کنند.
دانستن این نکته اهمیت زیادی دارد که بدانید استرس پس ازآسیب از بین نمی رود و خاطرات بد آن هرگز فراموش نمی شوند ولی نحوه ی برخورد فرد با آسیب می تواند با درمان تغییر پیدا کنه و عوض بشه.

در مورد باورهای اشتباه در مورد استرس پس ازآسیب در کودکان چه نظری دارید؟

دوباره تجربیات من بهم اثبات کرده که  باور غلط در مورد استرس آسیب در کودکان این است که,این آسیب تاثیرات بلند مدتی بر دوران جوانی آنها نخواهد گذاشت. این خیلی مهمه که یادتون باشه آسیب در نحوه ی تفکر و احساسات فرد تاثیرات زیادی را می گذارد و همه ی جوانب ارتباطات را تحت تاثیر قرار می دهد. نکته منفی اینجاست که تاثیرات آسیب های دوران کودکی به راحتی از بین نمی روند چون کودک وارد دوران بزرگسالی ی شود و اغلب نشانه ها در ارتباطات با دیگران خود را آشکار می کنند.

چه توصیه ای برای والدین,مراقبین و افرادی دارید که با بچه های آسیب دیده در ارتباط هستند ؟

اول اینکه بپذیرند که کودکشان یک تجربه آسیب زا را پشت سر گذاشته و آسیب را قبول کنند و دوم اینکه مقاوت کردن در برابر تاثیرات آسیب را به حداقل برسانند  و سوم اینکه به دنبال کمک باشند. حمایت از کودک آسیب دیده و صبور بودن در این مراحل اهمیت بسیاری دارد.

منبع : psychology today

ترجمه : تیم تخصصی سایک نیوز


telegram2 files