هرچیز که باید درباره اختلال شخصیت مرزی بدانید

هرچیز که باید درباره اختلال شخصیت مرزی بدانید

اختلال شخصیت مرزی اختلال روانی جدی است که با بی ثباتی در خلق, رفتار, خود پنداره و اعمال خود را نشان می دهد.
این تجربیات اغلب نتیجه شان رفتارهای تکانشی و بی ثباتی در روابط فردی است.
افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است در چند ساعت احساسات مختلفی از قبیل عصبانیت , اضطراب و افسردگی را تجربه کنند.
افراد مبتلا به این اختلال به احتمال زیاد بیماری های روحی و روانی دیگری را نیز با خود به همراه دارند از قبیل اختلالات خلقی, اختلالات اضطرابی و اختلالات خوردن و سومصرف مواد.
تفکر آسیب رساندن به خود و رفتارهای خودکشی و خودکشی کردن از دیگر رفتارهای معمول آنهاست.

علائم و نشانه ها

افراد مبتلا به BPD ممکن است تغییرات شدید خلق و خو را تجربه کنند. در نتیجه، منافع و ارزش های آنها می تواند به سرعت تغییر کند.

علائم دیگر این اختلال عبارتند از :

-تلاش ناپسند و غیر اخلاقی برای ترک کردن های واقعی یا غیر واقعی

-الگویی از روابط بی ثبات با دوستان و خانواده و کسی که به آن علاقه دارند. به این صورت که گاهی به شدت نزدیک می شوند و روابط صمیمانه برقرار می کنند و ناگهان رفتارشان تغییر میکند و عدم علاقه یا عصبانیت را از خودشان بروز می دهند.

-ادراک تحریف شده و بی ثبات از خودپنداره و احساسی که به خودشان دارند

-رفتارهای تکانشی و اغلب خطرناک از قبیل ,وقت گذرانی با عیاشی, روابط جنسی ناایمن,سومصرف مواد, رانندگی بی پروا و اختلالات در خوردن

رفتارهای خودکشی 

حالات شدید و بسیار متغیر که می تواند از چندروز تا چندساعت طول بکشد

-احساس شدید و مزمن پوچی

-عصبانی شدن های شدید و ناخوشایند و مشکل در کنترل خشم

– استرس های ناشی از تفکرات پارانویید گونه

داشتن علائم جدی و شدیدی مثل احساس خستگی از خود، مشاهده کردن خود خارج از بدن یا از دست دادن ارتباط با واقعیت

اتفاقات معمول در زندگی این افراد می توانند نشانه های اختلال را به راحتی برانگیزانند. برای مثال افرادی که دارای اختلال شخصیت مروزی هستند ممکن است در مواقعی که جدایی های کوچکی اتقاق می افتد مثل تعطیلات,سفرکاری یا برنامه های ناگهانی نسبت به فردی که احساس نزدیکی می کنند دچار پریشانی و خشم شوند.

مطالعات نشان میدهد, افراد مبتلا به این اختلال به کلماتی با بار منفی واکنش شدیدتری نسبت به افراد عادی دارند.

تشخیص اختلال شخصیت مرزی

متاسفانه این اختلال معمولا تشخیص داده نمی شود و یا به اشتباه مورد تشخیص گذاری قرار می گیرد. متخصصان سلامت روان که تحربه کافی و لازم در زمینه تشخیص گذاری را دارند از جمله روانپزشک ها و روانشناسان با مصاحبه های بالینی دقیق و آزمون های روانی مقایسه ای می توانند نشانه های اختلال را بررسی و آن را تشخیص دهند.

عواملی که خطر ابتلا به اختلال مرزی را بیشتر می کند

علت اختلال شخصیت مرزی و چگونگی ابتلا به آن هنوز معلوم نیست ولی محققان معتقدند عواملی از قبیل ژنتیک,مغز و عوامل محیطی و اجتماعی در بروز این اختلال موثرند.

ژنتیک : اگر فرد در خانواده نزدیک کسی را مبتلا به این اختلال داشته باشد , پنج برابر بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به اختلال مرزی قرار دارد.

عوامل محیطی و اجتماعی : بیشتر افراد مبتلا به این بیماری گزارشاتی از حوادث تراماتیک مثل کودک ازاری و ترک شدن را از دوران کودکی خود بیان می کنند . برخی دیگر ممکن است از روابط بی ثبات در زندگیشان صحبت کنند. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که افراد مبتلا به این اختلال لزوما در کودکیشان حادثه ای آسیب زا را تجربه نکرده اند و در مقابل همه ی افرادی که چنین تجربیاتی داشته اند مبتلا به اختلال شخصیت نیستند.

عوامل مغزی : مطالعات نشان می دهد که افرادی که دارای BPD هستند، تغییرات ساختاری و عملکردی در مغز خود  دارند، به ویژه در مناطقی که تحت کنترل قاعده و تنظیم عاطفی است.

درمان ها

درمان اختلال شخصیت مرزی فوق العاده سخت و پیچیده است. اما امروزه با پیشرفت روش های درمانی افراد مبتلا به این بیماری شدت کمتری از نشانه ها را دز زندگیشان تجربه می کنند و کیفیت زندگی بالاتری پیدا کرده اند.

اگر فکر می کنید مبتلا به اختلال مرزی هستید, بسیار مهم است که در جستجوی درمان مناسب بروید.

افراد مبتلا به این بیماری شخصیت نرخ بالایی از آسیب رسانی به خود و رفتارهای خودکشی را بروز می دهند.

-اگر تفکرات خودکشی دارید یا تلاش برای آسیب رساندن به خود را دارید حتما با یک متخصص و پزشکی که با او در ارتباط هستید تماس بگیرید و در مورد افکار خود صحبت کنید.

-اگر فرد مورد علاقه شما در تفکرات خودکشی به سر میبرد به هیچ عنوان او را به حال خود رها نکنید و فورا با یک مرکز درمانی و یا اورژانس تماس بگیرید و سعی کنید تمام وسایلی تیز و مواردی را که می تواند برای آسیب رساندن به خود از آنها استفاده کند را از جلوی دستش دور کنید.

منبع : مرکز ملی سلامت روان NIMH

ترجمه : تیم تخصصی سایک نیوز

بیشتر بخوانید

 


telegram2 files