روزانه حدود دو میلیارد تصویر در شبکههای اجتماعی مختلف مثل فیسبوک و اینستاگرام آپلود میشود که از بین آنها میلیونها عکس، خودنگاره یا سلفی هستند.
به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این پرسش که چرا مردم این همه سلفی میگیرند و در سایتهای اجتماعی منتشر میکنند، گروهی از روانشناسان آلمانی و لهستانی در دو مطالعه روی بیش از 1200 زن و مرد به بررسی دقیق شخصیت افرادی پرداختند که تصاویر سلفی خود را منتشر میکنند.
در اولین مطالعه از حدود 750 زن و مرد درخواست شد تا تعداد عکسهای سلفی که در ماه گذشته در شبکههای اجتماعی منتشر کرده بودند را اعلام کنند.
علاوه بر این، شرکتکنندگان در این مطالعه سه پرسشنامه شخصیتشناسی را تکمیل کردند. روانشناسان مشاهده کردند این افراد 350 عکس سلفی، بیش از 100 تصویر سلفی به همراه همسر یا نامزد و بیش از 200 عکس سلفی در کنار دوستان منتشر کرده بودند.
همچنین در مقایسه انجام گرفته مشخص شد مردان تنها به طور متوسط در هر ماه 3.3 عکس سلفی از خود منتشر کردهاند در حالی که این رقم در زنان به طور متوسط 6.7 بوده است. همچنین تعداد تصاویر سلفی زنان با دوستانشان 6.1 بوده در حالی که این رقم در مردان با اختلاف زیاد و حدود 2.6 ثبت شده است.
روانشناسان همچنین بر اساس تستهای شخصیتشناسی دریافتند مردان و زنانی که بالاترین نمره را به لحاظ «خودنمایی اجتماعی» و برونگرایی کسب کردهاند، بیشترین تعداد عکسهای سلفی را نیز منتشر کردهاند. همچنین در این مطالعه روانشناسان دریافتند که رابطهای بین انتشار عکس سلفی و اعتماد به نفس وجود ندارد. علاوه بر این روانشناسان دریافتند هم در مردان و و هم در زنان ویژگیهایی چون «خودخواهی» یا «خود ناباوری» نقشی در کاهش یا افزایش انتشار عکس سلفی ندارد.
از آنجا که اعلام مجموع تعداد سلفیها بر اساس اطلاعات خود افراد بوده، متخصصان دومین مطالعه را انجام دادند. در مطالعه دوم از دانشجویان درخواست کردند تا تمامی سلفیهایی که دوستانشان در صفحه اجتماعی فیسبوک منتشر کردهاند شمارش کنند. یافتههای به دست آمده حاکی از وجود ارتباط بین اعتماد به نفس و انتشار تصاویر سلفی میان مردان بود. مردانی که زیاد به خودشان فکر میکردند تمایل بیشتری به انتشار تصاویر سلفی داشتند اگرچه رابطهای بین اعتماد به نفس و انتشار عکس سلفی همراه با دوستان، نامزد یا همسر مشاهده نشد.
روانشناسان همچنین در پاسخ به این سوال که چرا نتایج این دو مطالعه متفاوت بوده، توجیه کردهاند که در اولین بررسی متخصصان، شبکههای اجتماعی مختلفی را مورد مطالعه قرار دادند در حالیکه در مطالعه دوم تنها فیسبوک به عنوان شبکه مدنظر انتخاب شد.
به گزارش مدیکال دیلی، به رغم یافتههای به دست آمده هنوز رابطه بین اعتماد به نفس و رسانههای اجتماعی آنلاین به طور دقیق مشخص نیست.