روز جهانی اسکیزوفرنی

روز جهانی اسکیزوفرنی

 

۱۴ می مصادف با سوم خرداد به نام روز جهانی اسکیزوفرنی نامگذاری شده است.

اسکیزوفرنی یک اختلال روانی مزمن و شدید است که با رفتار نابهنجار اجتماعی و ناتوانی در درک واقعیت شناخته می شود.

این اختلال بر چگونگی تفکر, احساسات و رفتارهای فرد تاثیر می گذارد. افراد دارای اسکیزوفرنی اینطور به نظر می رسد که ارتباطشان را با واقعیت از دست داده اند.

اگرچه اختلال اسکیزوفرنی به اندازه دیگر اختلالات روانی رایج نیست ولی اختلالی است که عملکرد فرد را به شدت ناتوان و دچارمشکل می کند.

نشانه های این اختلال معمولا بین ۱۶ تا ۳۰ سالگی شروع میشوند و قابل توجه است که این اختلال در کودکان به ندرت اتفاق می افتد.

از نشانه های رایج این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • افکار اشتباه : افراد ممکن است فکر کنند کسی آنها را تعقیب می کند یا خودشان را افرادی مشهور بدانند.
  • دیدن,شنیدن,احساس کردن ,چشیدن و شنیدن بوهایی که در واقعیت وجود ندارند. رایج ترین تجربه در این مورد تصور شنیدن صداهایی است که به فرد دستوراتی می دهند.
  • اختلال در تفکر و صحبت کردن مثل از موضوعی به موضوع دیگر پریدن
  • رفتارهای نامناسب مثل پوشیدن لباسی گرم در هوایی که مناسب آن لباس نیست و هچنین داشتن رفتارهای تکانشی و مضطرب بدون داشتن دلیل خاصی.

تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که عوامل زنتیکی,محیطی و استرس های زندگی نقش مهمی را در مبتلا شدن به اسکیزوفرنی بازی میکنند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا, اصغر باقری، مدیرکل بهزیستی استان تهران می گوید: «در حال حاضر ۳ هزار و ۳۴۲ بیمار اسکیزوفرنی تحت پوشش بهزیستی استان تهران قرار دارند که از این تعداد ۹۲۱ نفر مجهول‌الهویه هستند؛ این درحالیست که ۲۷ مرکز شبانه روزی نگهداری از بیماران اسکیزوفرنی نیز در استان تهران فعالیت می کنند که  این مراکز با ظرفیت خدمت‌رسانی به ۲ هزار و ۴۵۳ نفر و همچنین ۱۱ مرکز خدمات در منزل با ظرفیت ارائه خدمات به ۶۵۰ نفر در سطح استان تهران به بیماران اسکیزوفرنی خدمات ارائه می‌دهند؛ به این ترتیب ۲۵ درصد بیماران روانی مزمن کشور در مراکز توانبخشی شبانه‌روزی استان تهران نگهداری و به آنها ارائه خدمت می‌شود.»

سید حسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نیز با بیان آنکه  ۲۳ تا ۲۵ درصد مردم دست کم یک اختلال روان دارند که این شاخص در برخی مناطق کشور  بیشتر است، بطور مثال میانگین ابتلا به اختلال روان در یکی از مناطق جنوبی تهران دو برابر میانگین کشوری است؛ معتقد است: «دانش جامعه و حتی دانشگاهیان در مورد بیماری اسکیزوفرنی کم است و در این زمینه تلاش‌های بیشتری باید صورت پذیرد.»

ترجمه مقاله توسط تیم تخصصی سایک نیوز

منابع

https://www.nimh.nih.gov/health/topics/schizophrenia/index.shtml

https://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia

https://www.psychiatry.org/patients-families/schizophrenia/what-is-schizophrenia

بیشتر بخوانید

 

 


telegram2 files