آیا ظاهر شما شبیه اسمتان است؟

آیا ظاهر شما شبیه اسمتان است؟

به گزارش سایک نیوز به نقل از سلامتی، در یک بررسی که در ژورنال «شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی» به چاپ رسید، Yonat Zwebner، مولف اصلی از دانشگاه Hebrew در اورشلیم، و همکارانش تعدادی آزمایش را که شامل صدها شرکت کننده در اسراییل و فرانسه می‌شد آغاز کردند.

انجمن روانشناسی آمریکا در این خصوص می نویسد: در هر آزمایش عکسی به شرکت کنندگان داده می‌شد و از آن‌ها خواسته می‌شد از بین لیستی از چهار یا پنج نام اسمی را که برای آن تصویر مناسب‌تر بود انتخاب کنند.

در تمام آزمایشات نتایج حاصل از حدس شرکت‌کنندگان در تطبیق عکس و نام به طرز قابل توجهی بهتر از نتایج تصادفی و رندم بودند، ۲۵ تا ۴۰ درصد در مقایسه با ۲۰ تا ۲۵ درصد بسته به هر آزمایش، حتی در مواقعی که قومیت، سن و سایر موقعیت‌های اجتماعی، اقتصادی تحت کنترل بودند.

از آن جاییکه این تطابقات پدیده‌ای متناسب با فرهنگ به نظر می‌رسید پژوهشگران این گونه فرض کردند که این اثر تاحدی می‌تواند ناشی از کلیشه‌های فرهنگی مرتبط با هر اسم باشد. در یک آزمایش که برروی دانش‌آموزانی در اسرائیل و فرانسه صورت گرفت به شرکت کنندگان ترکیبی از اسامی و تصاویر اسرائیلی و فرانسوی داده شد.

دانش‌آموزان فرانسوی تنها در تطبیق اسامی و نام‌های فرانسوی بهتر از نتایج تصادفی عمل کردند و دانش‌آموزان اسرائیلی نیز در تطبیق اسامی عبری و تصاویر افراد اسرائیلی.

در آزمایشی دیگر پژوهشگران از الگوریتمِ یادگیری خاصی برای تطابق نام‌ها و تصاویر در کامپیوتر استفاده کردند. در این بررسی که شامل بیش از ۹۴۰۰۰ عکس از صورت افراد مختلف می‌شد کامپیوتر نیز در تطابق نام‌ها و تصاویر به طرز قابل توجهی بهتر از نتایج تصادفی عمل کرد – ۵۰ تا ۶۴ درصد درمقابل ۵۰ درصد – این ظاهرشدنِ اسامی افراد در صورتشان می‌تواند به این دلیل باشد که مردم ناخودآگاه ظاهرشان را تغییر می‌دهند تا با هنجارها و نشانه‌های فرهنگی که با اسامی‌شان نیز در ارتباط است مطابقت پیدا کنند.

Zwebner تصریح می‌کند: ما با پروسه‌ای که بر اثر این کلیشه‌ها اتفاق می‌افتد آشنایی داریم؛ مانند قومیت و جنسیت که بعضی اوقات همان انتظارات کلیشه‌ای دیگران از ما را سبب می‌شوند که برآن چه ما واقعاً هستیم تاثیر می‌گذارند.

پژوهش قبلی نشان می‌داد که کلیشه‌هایی فرهنگی متناسب با هر اسم وجود دارند که ظاهر فرد را هم شامل می‌شوند. برای مثال با احتمال بیشتری مردم فردی به نام Bob را با صورتی گرد تصور کنند تا فردی با اسم Tim  را. ما معتقدیم که این کلیشه‌ها می‌توانند با گذر زمان بر صورت ظاهری افراد اثر بگذارند.

نتایج پژوهش دیگری که نشان می‌داد ناحیه‌هایی از صورت که ظاهرشان تحت کنترل خود فرد است،همانند مدل مو، برای ایجاد این اثر مشابه کافی هستند نیز بر نتایج بررسیِ اشاره شده صحه گذاشت.

Ruth mayo، از همکاران این بررسی و دانشجوی phd از همان دانشگاه، این گونه اشاره می‌کند: با کنار هم گذاشتنِ تمامی این موارد، نتایج نشان می‌دهند که صورت ظاهریِ هر فرد انتظاراتی اجتماعی در مورد این‌که فردی با اسمی خاص چگونه باید به نظر برسد را بازتاب می‌دهد.

به عبارتی برچسب‌هایی که از طرف اجتماع بر ما زده می‌شود بر صورت ظاهری ما اثر می‌گذارند. ما از لحظه‌ای که به دنیا می‌اییم در معرض تشکیلات اجتماعی هستیم؛ نه فقط جنسیت، قومیت و وضعیت اجتماعی – اقتصادی بلکه حتی با انتخابی که دیگران در نام‌گذاری ما می‌کنند.

 


telegram2 files