معاون آموزشی وزارت بهداشت از آخرین وضعیت انتقال رشته‌های مشترک می گوید

معاون آموزشی وزارت بهداشت از آخرین وضعیت انتقال رشته‌های مشترک می گوید

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در تشریح آخرین وضعیت انتقال رشته‌های مشترک بین دو وزارتخانه (علوم و بهداشت) اظهار داشت: وضعیت این رشته‌ها در کمیته مرتبط بررسی می‌شود و هنوز درخصوص انتقال هیچ‌کدام از این رشته‌ها تصمیم‌گیری نهایی اعمال نشده است.

وی به آخرین وضعیت انتقال رشته‌های مشترک بین دو وزارتخانه اشاره کرد و ادامه داد: قبل از اینکه وزارت بهداشت تشکیل شود، مجوز برخی از رشته‌های مشترک توسط وزارت علوم داده می‌شد،اما با توجه به اینکه خدمات در حوزه سلامت توسط وزارت بهداشت ارائه می‌شود، درخواست انتقال رشته‌های مرتبط با سلامت را از وزارت علوم کردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: به منظور انتقال رشته‌های مشترک از وزارت علوم نامه‌ای را به رئیس‌جمهور نوشتیم. رئیس‌جمهور نیز به منظور رسیدگی به این موضوع دستور تشکیل کمیته‌ای با حضور نمایندگان دو وزارتخانه و مشاور رئیس‌جمهور داد، بنابراین در حال حاضر این کمیته در حال بررسی انتقال این رشته‌ها است و جلسات مکرری در این زمینه برگزار شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: دیدگاه کمیته بررسی وضعیت رشته‌های مشترک بر این است که رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت منتقل شود که البته در این زمینه هنوز اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد و تصمیم نهایی اعلام نشده است.

گفتنی است که دکتر عباسعلی اللهیاری رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، چندی پیش و در حاشیه جلسه با دکتر مخبر دزفولی دبیر شورایعالی انقالاب فرهنگی به کمیته بررسی وضعیت رشته های مشترک اشاره و بیان کرده بود: حدود ۲ هفته پیش جلسه ای با آقای دکتر نجفی مشاور محترم رئیس جمهور داشتیم. بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده بودیم، کار از سوی آقای رئیس جمهور به آقای دکتر نجفی ارجاع شده و ایشان بر اساس یک سازو کار، از برخی از مسئولین وزارت علوم، وزارت بهداشت، جمعی از پزشکان و بعضی از روانشناسان مانند دکتر افروز و دکتر فتحی آشتیانی برای حضور در یک جلسه رسیدگی، دعوت بعل آورده بودند. در این جلسه برمبنای شاخصه هایی نمره گذاری هایی انجام گرفته بود و در نهایت اینطور جمع بندی شده بود که انتقال صورت گیرد.

وی ادامه داد: بنده خدمت آقای دکتر مخبر دزفولی و دوستان اشاره کردم، در جلسه رسمی با آقای دکتر نجفی، برای ایشان کاملاً توضیح دادم که این انتقال بنا به دلایل مختلف اشکال دارد و در جلسه کمیته رسیدگی به موضوع، مسئولین وزارت بهداشت ضمن احترام خاصی که برایشان قائل هستیم، متخصص این رشته نبودند. از سویی دیگر از وزارت بهداشت نیز کسانی شرکت کرده بودند که متخصص این رشته نبودند. خدمت دکتر نجفی توضیح دادم که بهترین جایگاه برای اظهار نظر در رابطه با این موضوع سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است، همچنین از ایشان گلایه کردم که حتماً می بایست نتایج این نشست به سازمان ارجاع می شد تا در شورای مرکزی مطرح شده و همه کمیسیون ها نیز اظهار نظر می کردند و در نهایت بالاخره یک جمع بندی صورت می گرفت و نهایتا موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصمیم گیری ارجاع می شد. آقای دکتر نجفی قول صحبت با رئیس محترم جمهور را دادند تا ایشان در خصوص خروجی آن جلسه و کمیته ای که تشکیل شده بود، هیچ دستوری صادر نفرمایند و در واقع هیچ تصمیمی گرفته نشود. ضمن آنکه بنا شد خروجی به ۲ مرجع رسمی برای تصمیم گیری ارجاع شود، مرجع اول شورای عالی انقلاب فرهنگی و از طریق دبیرخانه خدمت آقای دکتر مخبر دزفولی برسد و از آنجا به کمیسیون های مختلف به ویژه شورای تحول رشته روانشناسی که آقای دکتر فتحی آشتیانی رئیس آن می باشند رفته، در انجا مطرح و بحث شود و سپس به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی برود و مرجع دوم سازمان نظام روانشناسی کشور باشد تا در آنجا یک بحث و بررسی کارشناسانه بر روی آن انجام گرفته و مجدداً ما نیز نتیجه را برای شورای عالی انقلاب فرهنگی بفرستیم.

به گفته دکتر اللهیاری روند موضوع انتقال گرایش های بالینی و سلامت می بایست به صورت قانونی و از طریق مطرح شدن در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی و در نهایت تایید رئیس شورا یعنی ریاست جمهوری پیگیری شود.
بیشتر بخوانید:


telegram2 files