مهمترین موضوع در ازدواج بُعد روانشناختی است

مهمترین موضوع در ازدواج بُعد روانشناختی است

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ناصر صبحی قراملکی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با اشاره بر ازدواج به‌هنگام اظهار داشت: ازدواج به‌هنگام صرفا مربوط به زمان نیست بلکه شامل برخورداری از آمادگی‌ لازم از بعد روانشناختی نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه در تشکیل خانواده عوامل مختلفی از جمله مسایل اجتماعی، اخلاقی،سیاسی، اقتصادی نقش دارند، افزود: مهمترین موضوع در ازدواج، بُعد روانشناختی است. اگر کسی از نظر ویژگی‌های روانشناختی، سلامت شخصیت و روان نداشته باشد حتی در صورت آماده بودن سایر شرایط نمی‌تواند ازدواج موفقی داشته باشد ولی بر عکس اگر سلامت روان و شخصیت داشته باشد این فرد می‌تواند با مدیریت لازم به زندگی مشترک خود ادامه دهد. هر چند در زندگی با مشکلاتی مواجه شود اما هرگز اساس زندگی به خطر نخواهد افتاد.

دکتر صبحی ادامه داد: انسان باید درابعاد سنی، زیست شناختی، اجتماعی، عاطفی، اقتصادی، مدیریتی به بلوغ لازم رسیده باشد تا با ازدواجی موفق، خانواده شادابی را تشکیل دهد.

وی تصریح کرد: خانواده سنگ بنای اصلی هر جامعه است. انسان با تولد درون خانواده، پا به این دنیا می‌گذارد، تربیت و بزرگ می‌شود و با ازدواج وتشکیل خانواده دوباره به این نهاد روی می‌آورد. انسان‌ برای بقای نسل ناگزیر از تشکیل خانواده هستند،ازدواج و تشکیل خانواده یکی از ضرورت‌های اساسی زندگی نرمال و بهنجار است.

دکتر صبحی افزود: انسان در سنین جوانی تکلیفی به نام صمیمیت در مقابل انزوا دارد و با تشکیل خانواده و انتخاب همسر، صمیمیت را انتخاب می‌کند و زندگی طبیعی خود را ادامه می دهد اما اگر به هر دلیلی نتواند همدمی برای خود برگزیند و تشکیل خانواده دهد، دچار انزوا می‌شود و رشد نرمال او با مانع مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: قطع رشد نرمال انسان موجب بروز انواع مشکلات رفتاری و اختلالات روانی می‌شود، به همین خاطر هدف اساسی ازدواج و تشکیل خانواده رسیدن به آرامش واقعی است.

دکتر صبحی در پایان آگاهی از اهداف،کارکردهای ازدواج، ملاک‌های انتخاب همسر، مراحل مختلف ازدواج و تشکیل خانواده، تفاوت‌ها و شباهت‌های زنان و مردان و آسیب شناسی ازدواج و خانواده را برای برخورداری از زندگی موفق، ضروری دانست.


telegram2 files