ساخت دستگاه تحریک الکتریکی مغز توسط پژوهشگران ایرانی

ساخت دستگاه تحریک الکتریکی مغز توسط پژوهشگران ایرانی

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهر، پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز شدند که می تواند در راستای درمان برخی بیماریها همچون پارکینسون به کار رود.

گلناز بغدادی، دانشجوی دکتری مهندسی  پزشکی بیوالکتریک از دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر در خصوص طرح « دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز» توضیح داد: این دستگاه برای اولین بار در ایران توسط تیمی در دانشگاه امیرکبیر به سرپرستی دکتر فرزاد توحید خواه، رئیس دانشکده مهندسی پزشکی ساخته شده است.

وی ادامه داد: از دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز برای درمان افسردگی، کسانی که نارسایی توجه و تمرکز دارند و درمان بیماران پارکینسونی استفاده می شود.

بغدادی در خصوص عملکرد این دستگاه اظهار کرد: با استفاده از این دستگاه، تحریک مغزی از طریق الکترودهایی که بر روی پوست سر بیماران قرار می گیرد رخ داده و پس از چند جلسه می توان اثرات بهبودی در بیمار را مشاهده کرد.

وی افزود: سپس اثرات این کار به مدت زمان ۳تا ۴ ماه ماندگار خواهد بود و دوباره بیمار به کلینیک مراجعه می کند تا پس از تنظیم دستگاه روی دوز مشخص، بیمار بتواند از دستگاه در منزل برای بهبودی خود استفاده کند.

وی عنوان کرد: از این دستگاه در داخل و خارج از کشور در کلینیک های توانبخشی، روانشناسی و روانپزشکی، موسسات و مراکزی که در حوزه مهندسی پزشکی کار می کنند استفاده می شود.

بغدادی با اشاره به ویژگی های این دستگاه نسبت به نمونه های خارجی آن گفت: قابلیت برنامه ریزی توسط کامپیوتر، قابلیت ذخیره سازی اطلاعات از طریق پورت فلش و مجهز به صفحه لمسی برای کاربری آسان از ویژگی های این سیستم نسبت به نمونه های داخلی است.

وی با بیان اینکه این دستگاه در مرحله تجاری سازی است، اظهار داشت: آزمایشاتی با استفاده از این دستگاه به نتیجه رسیده و اکنون آماده سفارش گیری است.

بغدادی گفت: این دستگاه نسبت به نمونه خارجی، قیمت پایین تری (حدودا یک دهم) دارد.

گفتنی است که  “دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز” از جمله طرح هایی بوده که در افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه هفته ملی پژوهش، فناوری و فن بازار توسط وزیر علوم رونمایی شد.


telegram2 files